Dankzij zijn extreem kleine draaicirkel en compacte maten, navigeer je moeiteloos door smalle straten met de Fiat Topolino
De Fiat Topolino wordt tussen twee wereldoorlogen geïntroduceerd als betaalbaar autootje. Vanwege zijn compacte maten en ronde vormen lijkt het Italiaanse model – de kleinste in massa geproduceerde auto ooit – wel wat op stripfiguur Mickey Mouse. De Fiat 500 wordt liefkozend ‘Topolino’ (muisje) genoemd, al is dat dus niet zijn officiële naam. Tegenwoordig is de Topolino – nu écht zo geheten - terug. Wederom is het een uiterst compact en betaalbare auto, maar ditmaal alleen voor de stad. De volledig elektrische Topolino, het broertje van de Citroën Ami en Opel Rocks Electric, heeft een topsnelheid van 45 km/u.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Topolino van de tweede generatie is na een decennialange afwezigheid nog altijd een compacte tweezitter, maar dan wel een volledig elektrische. Bovendien mag je de 2,41 meter lange stadsauto rijden met een brommerrijbewijs. De topsnelheid bedraagt 45 km/u en de actieradius komt uit op 75 kilometer. Een bagageruimte heeft de Topolino niet, maar tussen de voorstoelen past een koffer. Ook kun je een bagagerek bestellen. De reguliere Topolino heeft deuren en een vast dak, de open Dolce Vita beschikt over een stoffen roldak en Fiat Door Ropes in plaats van twee portieren.
Kenmerken van deze Fiat Barchetta
De eerste Fiat 500 heeft met zijn ronde vormen, spitse neus en koplampen die op muizenoren lijken wel wat weg van Mickey Mouse. Liefkozend wordt de compacte tweezitter dan ook ‘Topolino’ genoemd. In eerste instantie levert de 569 cc-motor 13 pk en een topsnelheid van 85 km/u, maar met ingang van Model B (in 1948) stijgt het vermogen naar 16 pk. Model C (vanaf 1949) is even krachtig, maar beschikt weer over een compleet nieuw ontworpen carrosserie. Zo is de neus een stuk moderner met zijn geïntegreerde koplampen. De Topolino is bovendien een stuk ruimer.
Kenmerken van deze Fiat Barchetta
'Overzichtelijk dashboard'
De Fiat Topolino van de eerste generatie is er in vier verschillende carrosserievormen. De sedan van de beginjaren is er met vast dak én als versie met stoffen kap. Met de introductie van Model B in 1948 komen daar een bestelversie (Giardinetta) en een estate met achterbank bij. Model C uit 1949 beschikt over een compleet nieuwe carrosserie. De stationwagonversie heet dan de ‘Belvedere’. De hedendaagse Topolino is er als reguliere versie en (binnenkort) als open Topolino Dolce Vita. Laatstgenoemde variant heeft geen portieren, maar wel een koord (net als de 500 Jolly). Ook heeft die versie een stoffen roldakje.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025