De Fiat Stilo biedt met zijn driedeurs, vijfdeurs en Multi Wagon varianten keuze voor iedere ruimtebehoefte.
De Fiat Stilo is goed beschouwd een miskende auto. Om te beginnen ging de Italiaan maar één generatie mee en te weinig mensen weten hoe goed de Stilo rijdt en hoe sportief het model kan zijn. Als de fraai gelijnde driedeurs hatchback niet ruim genoeg is, kun je altijd kiezen voor de praktische vijfdeurs met flink wat extra plek of natuurlijk de Multi Wagon. Ronduit verslavend is de Stilo Abarth met 2.4-liter vijfcilinder. Ook de betrouwbaarheid is goed. Alternatieven voor de Fiat Stilo zijn onder meer de Ford Focus, Opel Astra en Audi A3.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Stilo is een behoorlijk sportieve auto. Het onderstel is stevig en de Stilo stuurt lekker direct. Als driedeurs hatchback oogt de Stilo dynamisch. Zijn vijfdeurs broer ziet er wat alledaagser uit, maar is wel een stuk ruimer. Nog meer plek biedt de Multi Wagon met handige tweedelige achterklep. Naar goed Fiat-gebruik is er eveneens een Abarth. Diens vijfcilinder motor is een genot om te rijden, bijvoorbeeld met Selespeed-halfautomaat. De Stilo is volgens de Wegenwacht best betrouwbaar, alleen een aantal kleinere euvels zijn bekend. De stoelen van de Stilo zitten goed en er dringt weinig rijgeluid het interieur binnen.
Kenmerken van deze Fiat Stilo
'Stoelen zitten prettig'
De Fiat Stilo is maar één generatie leverbaar geweest, maar is in die tijd in veel motorvarianten en uitvoeringen verschenen. Naast de sportief ogende driedeurs hatchback is er ook een ruimere vijfdeurs hatchback. Eveneens bestaat er een stationwagon: de Multi Wagon. In totaal onderging de Stilo twee facelifts. Instappen kan al in een 1.2 met 80 pk. Aan de bovenkant van het motorengamma staat onder meer een 150 pk sterke diesel, de 1.9 JTD. De Stilo 2.4 is voorzien van een 170 pk sterke vijfcilinder benzinemotor. Je hebt dan de Abarth of de Schumachter Edition te pakken.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025