De Fiat Qubo combineert compacte MPV-kenmerken met stedelijke wendbaarheid, dankzij zijn Fiorino-basis.
De Fiat Qubo is een compacte MPV op basis van de Fiat Fiorino. Waar de Fiorino een bestelwagen is, is de Qubo geschikt voor personenvervoer. De Qubo heeft twee haast identieke broertjes die Citroën Nemo en Peugeot Bipper heten. Het grote voordeel van de Qubo, die op hetzelfde platform als de Fiat Punto staat, is zijn wendbaarheid in de stad. De zeer betrouwbare gezinsauto is nog geen vier meter lang, dus je vindt met gemak een parkeerplek. Alternatieven voor de Fiat Qubo zijn onder meer de Skoda Roomster, Dacia Logan MCV en de Nissan Note.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Qubo is een ster in het verpakken van veel ruimte in een compact model. De MPV biedt standaard 330 liter aan bagageruimte, maar wie de achterbank in zijn geheel uitneemt, krijgt een zee van 2.500 liter voorgeschoteld. Praktisch zijn de schuifdeuren aan weerszijden die de instap op krappe plekken makkelijk maken. De Qubo rijdt prima. Het onderstel is aan de stevige kant, maar de Qubo is lekker wendbaar. Door de hoge zit heb je een prima overzicht over het verkeer. Volgens de Wegenwacht is de Qubo een betrouwbaar model. Alleen een paar kleine elektronische euvels zijn bekend.
Kenmerken van deze Fiat Qubo
'Hoge zit'
De Fiat Qubo kom je tegen met vier verschillende motoren. Basisversie is de 1,4 benzinemotor met 73 pk. Die 1,4 is er ook op aardgas, maar die levert 70 pk. Twee diesels zijn er: een 1,3 met 75 of met 95 pk. Naast een handbak vind je de Qubo ook met een semi-automatische zestrapstransmissie die ‘Dualogic’ heet. De Fiat Qubo is tijdelijk geleverd als Trekking Limited Edition. Die variant heeft onder andere airco aan boord, een prima audiosysteem en donker getinte ramen. De bumpers zijn in carrosseriekleur gelakt. De Qubo met de rijkste uitrusting is de Dynamic.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025