De Fiat Grande Punto biedt veel rijcomfort met licht stuurgedrag en ruimte door zijn ruime formaat.
Als de Fiat Punto in zijn derde generatie plots een stuk in formaat groeit, vindt het Italiaanse merk het hoog tijd om de naam aan te passen. De nieuweling heet Grande Punto. Aangezien de Grande Punto naast de ‘oude’ kleinere Punto geleverd wordt, kan er soms wat verwarring ontstaan, mede omdat na de facelift de Grande Punto opeens weer Fiat Punto Evo heet. Onderhuids deelt de Grande Punto veel met de Opel Corsa. Alternatieven voor de Fiat Grande Punto zijn onder meer de Volkswagen Polo, Mazda 2 en Renault Clio.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Grande Punto is met een lengte van dik vier meter bijna 20 centimeter langer dan de Punto die hij opvolgt. De Grande Punto werd niet alleen volwassener in formaat, ook in rijeigenschappen. Op het moment van introductie was de Grande Punto een van de fijnst rijdende auto’s in zijn segment. Aardige ‘gimmick’ is de City-knop. Eenmaal ingedrukt stuurt de Grande Punto vederlicht bij lage snelheden. Dat is makkelijk inparkeren! Ook het design spreekt veel mensen aan. De neus wordt zelfs ‘Maserati-achtig’ genoemd. De Grande Punto is een behoorlijk betrouwbaar model. Enkele elektronische storingen van lichte aard zijn bekend.
Kenmerken van deze Fiat Grande Punto
'Goed zittende sportstoelen'
De Fiat Grande Punto is er in behoorlijk wat motoriseringen. Instappen kan al in de 1,2-liter benzineuitvoering met 65 pk. Er is ook een 1,4-liter 16V met 120 pk. Onder de Multijet-diesels is de 1,9-liter met 130 pk de krachtigste motor. Wie van sportief houdt, moet op zoek naar de Abarth Grande Punto. Die krijgt 155 pk aan vermogen mee, maar klimt met een speciale ‘booster kit’ zelfs naar 180 pk. Na de facelift in 2008 is er ook een Natural Power-uitvoering, die zowel benzine als aardgas lust. De topuitvoering voor de Grande Punto heet ‘Sport’.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025