Als je een elektrische auto wilt aanschaffen, kun je twijfels hebben over de kosten die hierbij komen kijken. Private lease kan in dat geval een aantrekkelijk alternatief zijn om alsnog een nieuwe (of jong gebruikte) elektrische auto aan de haak te slaan. De meeste kosten zitten inbegrepen in een overzichtelijk, maandelijks tarief; verder hoef je alleen de brandstof (elektriciteit) te betalen. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van private lease, wat de kosten zijn in vergelijking met kopen en wat de goedkoopste elektrische private leaseauto’s zijn.
Private lease is het privé leasen van een auto. Het is een interessant alternatief voor het kopen van een auto. Je rijdt namelijk voor een vast maandbedrag in een nieuwe of jong gebruikte (elektrische) auto. Je kunt private lease zien als langdurige autohuur. Het is in feite een abonnement, waarbij de leasemaatschappij de meeste lasten voor zijn rekening neemt. Naast een vast, overzichtelijk maandtarief betaal je de brandstof, parkeerkosten, eventuele boetes en eigen risico in het geval van schade.
Het privé lease van een elektrische auto heeft bepaalde voordelen ten opzichte van kopen. Veel mensen die kiezen voor private lease doen dit vanwege het gemak van de constructie. Het biedt veel overzicht, rust en duidelijkheid. Als je een elektrische auto koopt, moet je zelf alles regelen. Bij private lease staat ontzorgen centraal. Vrijwel alle bij- en randzaken van het eigendom van een auto worden door de leasemaatschappij afgehandeld. Bovendien hoef je zelf niet aan je spaargeld te komen om in een mooie, nieuwe elektrische auto te mogen rijden. De belangrijkste voordelen van private lease, vind je hieronder.
Als je een auto koopt, krijg je te maken met allerlei kosten voor gebruik, onderhoud en andere vaste en variabele lasten. Daardoor kan het lastig zijn om grip te hebben op de exacte uitgaven aan je auto. Bovendien kun je met onverwachte kosten te maken krijgen, bijvoorbeeld in het geval van schade of pech. Bij private lease heb je daar geen last van, omdat je maandelijks een vast bedrag betaalt om met de auto te mogen rijden. Zo weet je gedurende de contractperiode precies wat je maandelijks kwijt bent. Natuurlijk moet je zelf wel voor de brandstof of elektriciteit betalen.
Bij een private leaseauto zijn vrijwel alle kosten die met autobezit te maken hebben inbegrepen in het maandbedrag. Je betaalt voor tanken, laden en eventuele bekeuringen (en soms schade), maar afgezien daarvan hoef je nergens over na te denken. De aanbieder zorgt voor onderhoud, reparaties, wegenbelasting, verzekering en ook in het geval van pech of schade kun je rekenen op hulp of ondersteuning om de problemen op te lossen. Een ander voordeel van private lease is dat je je geen zorgen hoeft te maken over de restwaarde link van je elektrische auto. De afschrijving komt immers niet voor jouw rekening.
Je kunt private lease zien als een soort abonnement op een auto. De partij waar je de auto aanschaft doet de investering en niet jijzelf. Je betaalt gewoonweg een maandelijks tarief aan de leasemaatschappij en hoeft niet aan je spaargeld te komen. Je hoeft dus ook geen geld te lenen om een private leaseauto aan te schaffen. In dat opzicht loop je minder risico, want behalve het contract zit je nergens aan vast. Aan het eind van de leasetermijn lever je de auto weer in en kun je een nieuwe uitzoeken, of een andere auto kopen.
Voordat je de knoop doorhakt en besluit een elektrische auto private lease te rijden, zijn er bepaalde nadelen aan deze constructie waarvan je op de hoogte moet zijn. De vrijheid van een private leaseauto gaat namelijk gepaard met een gebrek aan flexibiliteit. Aangezien je met een contract te maken hebt, kun je niet zomaar van je private leaseauto afkomen. Je kunt tevens niet onbeperkt kilometers maken, want dan zitten daar bepaalde financiële gevolgen aan vast. Over financiële gevolgen gesproken: een private leasecontract wordt geregistreerd bij het BKR, waardoor je leencapaciteit daalt. Hieronder meer over de nadelen van private lease.
Als je een private leasecontract afsluit, is het aan te raden om van tevoren goed de kleine lettertjes te lezen. Om te beginnen kan het best lastig zijn om (kosteloos) de overeenkomst op te zeggen. In de meeste situaties zul je je contract moeten afkopen. Dit houdt in dat je (een groot deel van) het resterende bedrag in één keer zal moeten betalen. Daarnaast is het handig om te checken wat je moet doen om je schadevrije jaren te behouden, omdat dit niet altijd automatisch gebeurt. In het geval van schade kan het eigen risico overigens ook erg hoog zijn.
Een private leasecontract wordt gezien als een betalingsverplichting voor de lange termijn. Dit betekent dat het leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Je leencapaciteit wordt daardoor direct beïnvloed. Vanaf 1 april 2022 wordt je private leasecontract voor 100% meegewogen bij het BKR en dit kan een behoorlijke impact hebben op hoeveel je nog kunt lenen, afhankelijk van de exacte looptijd en kosten. Dat is iets om rekening mee te houden als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten. De hoogte van je maximale hypotheeklening kan daardoor tienduizenden euro’s lager uitvallen.
Voordat je een private leasecontract afsluit, moet je beslissen hoe lang het contract wordt en hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden. Aan de hand hiervan wordt namelijk het maandtarief bepaald. Het is aan te raden om hier goed bij stil te staan, want het kan prijzig zijn om zowel te veel als te weinig kilometers te rijden. Als je meer kilometers maakt dan je hebt afgesproken, wordt dit verrekend en moet je deze achteraf betalen. Rijd je minder kilometers dan gedacht, dan betaal je eigenlijk te veel geld. Sommige leasemaatschappijen verrekenen de verschillende kilometrages via een jaarlijkse gemiddelde.
Hyundai Inster 49 kWh | Kopen | Private lease |
---|---|---|
Aanschaf | €25.200 | n.v.t. |
Vaste kosten | €343 | €384 |
Variabele kosten | €217 | €104 |
Maandelijkse kosten | €589 | €488 |
In deze situatie vergelijken we de maandelijkse kosten van een nieuw gekochte of private lease Hyundai Inster. Het exemplaar (uitrustingsniveau E-Motion) komt uit maart 2025 en heeft een 49 kWh-accupakket. Er is uitgegaan van 15.000 kilometer per jaar gedurende een periode van 5 jaar.
Bij de koopauto is er sprake van een aanschafprijs, dit is niet van toepassing bij een private leaseauto. De vaste kosten van de koopauto bestaan uit onder andere de afschrijving, verzekering en wegenbelasting. Bij de private leaseauto zijn de vaste kosten het maandelijkse tarief wat je voor de auto betaalt. Voor dit model is de vanafprijs 384 euro per maand. Waar de variabele kosten voor de private leaseauto enkel de brandstof bevatten, komen daar bij de koopauto nog zaken als reparatie, onderhoud, banden en variabele afschrijving bij.
Zoals je kunt zien zijn de maandelijkse kosten voor een koopauto in deze situatie hoger. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat je bij een private leaseauto geen rekening hoeft te houden met afschrijving. Aan de andere kant heb je geen auto in je bezit en krijg je er aan het einde van de looptijd van het contract niets voor terug.
*Voor deze berekening is gebruikgemaakt van tools van ANWB en AutoWeek
Er was een tijd dat je voor het gros van de elektrische auto’s een flinke zak geld moest meenemen. Tegenwoordig is dat wel anders: voor minder dan 35.000 euro is er heel wat mogelijk. Ga je liever voor een private leaseconstructie dan zijn de prijzen minstens zo schappelijk. Er zijn diverse aantrekkelijke modellen die minder dan 400 euro per maand kosten, sommige EV’s zijn zelfs goedkoper dan 300 euro per maand. Hieronder vind je een overzicht van 5 elektrische auto's die je goedkoop private lease kunt rijden. De genoemde modellen worden bovendien goed gewaardeerd door experts.
De Citroën ë-C3 is een van de beste elektrische auto’s die je voor een schappelijk bedrag private lease kunt rijden. Voor de vierde generatie van de C3, waarvan de volledig elektrische variant ë-C3 heet, kiest Citroën voor een door SUV’s geïnspireerd design. De ë-C3 staat wat op zijn tenen en de daklijn is tevens 10 cm hoger dan voorheen. Dit alles zorgt voor meer binnenruimte, waarmee de 4,01 meter lange hatchback (zeker gezien het prijskaartje) verrassend praktisch blijkt. De ë-C3 is verkrijgbaar met een 113 pk sterke elektromotor en een 45 kWh-accupakket, goed voor een actieradius van 320 kilometer.
Als je overweegt een betaalbare elektrische auto aan te schaffen, is de Citroën ë-C3 het overwegen waard. Hij zit namelijk net een klasse boven de allergoedkoopste EV’s op de markt, en dat merk je. Niet alleen als we het hebben over de hoeveelheid ruimte in de auto, maar ook de voorzieningen, het comfort en (niet onbelangrijk) het rijbereik. Met een actieradius van meer dan 300 kilometer komt de ë-C3 al een stuk verder dan sommige andere auto’s in deze lijst. Daarnaast is het design van de nieuwe generatie C3 behoorlijk geslaagd en stelt ook het rijgedrag absoluut niet teleur.
Dacia zet de markt van elektrische auto’s in 2024 op zijn kop met de introductie van de Spring. Deze kleine rakker werd in één klap de goedkoopste EV van het land. Met zijn lengte van 3,70 meter valt de Spring in het gamma nog onder de compacte Dacia Sandero. Dankzij het broekzakformaat van de vijfdeurs hatchback komt het joviale, lieflijke design goed tot zijn recht. Zoals je van een auto van deze prijs mag verwachten, heeft de Spring een eenvoudige maar solide uitrusting. Hij wordt aangedreven door een 45 of 65 pk sterke elektromotor en haalt maximaal 220 kilometer.
Als je voor zo min mogelijk geld een elektrische auto wilt rijden, dan komt de Dacia Spring op je radar. Het is een van de weinige EV’s met een vanafprijs van minder dan 20.000 euro en private lease rijd je hem vanaf 336 euro per maand. Houd er rekening mee dat de Spring het beste tot zijn recht komt in de stad. Met een actieradius van 220 kilometer is de actieradius geschikt voor korte afstanden. Bovendien heeft-ie wat tijd nodig om op snelheid te komen. Gaat het je puur om de basics, dan zal de Spring je daarin voorzien.
Hyundai heeft zich de laatste jaren ontpopt tot een van de meesters op het gebied van elektrisch rijden. De volledig elektrische Ioniq-reeks wordt bijzonder goed ontvangen en heeft succesverhalen als de Ioniq 5 en Ioniq 6 voortgebracht. Inmiddels worden er ook EV’s onder andere namen geproduceerd, zoals de kleine Inster. Deze markante vierzitter bevat dezelfde toonaangevende techniek die we van het merk gewend zijn. Dat betekent een actieradius van 327 kilometer voor het instapmodel (!) en een verfijnd, soepel rijgedrag. De Inster voelt ondanks zijn scherpe prijs overigens helemaal niet goedkoop aan; hij heeft een fraai, slim ingericht interieur en een complete uitrusting.
Ben je op zoek naar een betaalbare maar nette elektrische auto? En mag hij best een beetje karakter hebben? Dan kan de Hyundai Inster voor jou weleens de ware zijn. Laat je niet op het verkeerde been zetten door zijn bijzondere koets en aparte interieur: de Inster is namelijk een voorbeeldige auto. Hij zit goed in de spullen en ligt zalig op de weg, maar misschien wel het belangrijkste zijn de indrukwekkende cijfers. Je rijdt het instapmodel private lease vanaf 354 euro per maand, maar voor een kleine meerprijs haal je de 49 kWh-variant met een actieradius van 370 kilometer.
De Leapmotor T03 is een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Als je er geen hoge verwachtingen van hebt, is dat je vergeven. Misschien is dat zelfs goed, want dat biedt de gelegenheid om blij verrast te worden door deze mysterieuze nieuwkomer. Hoewel de T03 van Chinese komaf is, is het merk in handen van de gigant Stellantis – bekend van o.a. Citroën, Fiat en Opel. De T03 wordt ook in Europa geproduceerd, in dezelfde fabriek als de Fiat 500. Deze no-nonsense budgetoptie heeft een 95 pk sterke elektromotor en een 41,3 kWh-accupakket, goed voor 265 kilometer rijbereik.
De Leapmotor T03 arriveert als directe concurrent van de Dacia Spring en is daarom heel scherp geprijsd. Toch is het model iets duurder. De nog altijd zeer lage prijs betekent dat er bepaalde compromissen gemaakt worden op het gebied van actieradius en binnenruimte. Voor het geld biedt de T03 nog verrassend veel auto. De actieradius van 265 kilometer is voldoende om je moeiteloos in de stad te bewegen of korte uitstapjes te maken. De kwaliteit is bovendien niet onbehoorlijk; hoewel er veel plastic wordt gebruikt, voelt de T03 stevig en robuust aan. Hoe dan ook: voor 289 euro per maand mag je niet klagen.
Renault zag de elektrificatie van de autowereld als een uitgelezen kans om nieuw leven te blazen in een oude legende. De Renault 5 heeft decennia geleden plaats moeten maken voor de Clio en Twingo, maar is nu terug van weggeweest. Het nieuwe model maakt zijn debuut in 2024 en heeft duidelijke invloeden van het origineel, al is het beslist een moderne hatchback. De Cinq is 3,92 meter lang en is ruim zat voor een gezin met kleine kinderen. Hij is verkrijgbaar in drie motoriseringen (95, 120 of 150 pk) en met twee accupakketten, waarvan het topmodel 410 kilometer haalt.
Als een auto wordt verkozen tot ‘Auto van het Jaar’ is dat nooit een slecht teken. De Fransen slaan een zeldzame dubbelslag, want naast de Renault 5 wordt ook de high-performance Alpine A290 door de internationale vakjury in het zonnetje gezet. De 5 gooit hoge ogen met zijn uitbundige karakter, verfijnde rijkwaliteiten en indrukwekkende technische prestaties. Renault biedt meer dan 300 kilometer rijbereik, voorbeeldig comfort en praktische voorzieningen voor een schappelijke prijs. Je rijdt de Renault 5 private lease vanaf 399 euro per maand, en zodra de goedkoopste variant op de markt komt zal dit tarief nog verder dalen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan private lease elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 14, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2025