Het gemiddelde private leasecontract is een contract dat je voor meerdere jaren aangaat. Soms heb je echter behoefte aan een contract dat juist wat minder lang duurt, maar waarmee je wel kunt profiteren van de voordelen die bij private lease horen. In dat geval is short private lease wellicht een uitkomst. Deze contracten zijn korter dan gewone private leasecontracten, maar bieden wel dezelfde voordelen. Maar hoe werkt het precies? En wat zijn de voordelen van short lease ten opzichte van conventionele leasecontracten? We zetten de voors en tegens van short private lease op een rij.
Short private lease is eigenlijk niets meer dan een private leasecontract dat korter duurt dan gebruikelijk is. Short leasecontracten duren in de regel tussen de 2 maanden en 2 jaar, waarbij die 2 jaar (24 maanden) voor de meeste leasemaatschappijen wel de bovengrens is. De minimale duur varieert ook per aanbieder; soms is het 2 maanden, soms een half jaar. De werking van short private lease is verder gewoon hetzelfde als bij een gewoon private leasecontract; je krijgt een auto tot je beschikking en zaken als onderhoud, wegenbelasting, pechhulp en verzekering worden gedekt door je maandelijkse kosten.
Is een short private lease contract voordeliger? {#voordeliger}
Of short private lease voordeliger is, hangt af van wat je er tegenover stelt:
Short private lease is in de regel duurder dan een conventioneel leasecontract. Je zit met een kortere looptijd en dat betekent altijd dat je maandelijkse kosten hoger zijn dan wanneer je een contract afsluit voor meerdere jaren.
Short lease is in veel gevallen wel goedkoper dan een auto huren. Wil je een auto huren voor 1 of 2 maanden, dan ben je bijna altijd duurder uit dan wanneer je een short private leasecontract afsluit.
Short private lease wordt ook wel een auto-abonnement genoemd en is ideaal voor wanneer je tijdelijk behoefte hebt aan een leaseauto, maar niet de kosten wil dragen van een lange huurperiode.
In sommige gevallen kan je een short private leasecontract afsluiten zonder dat hiervoor een BKR-toetsing nodig is. Dat betekent gelijk ook dat je dit contract kunt aangaan met een negatieve BKR. Dat geldt echter niet voor alle shortleaseaanbieders, dus het is verstandig om vooraf je huiswerk te doen, als je die toetsing wilt ontlopen. Het is ook de vraag hoe slim het is om zonder BKR-toetsing een dergelijk contract aan te gaan, want die toetsing is er niet voor niets. Het gaat erom dat je de financiële lasten van short private lease kunt dragen en niet in de problemen komt.
Net zoals dat het geval is bij de conventionele private leasecontracten, is er genoeg keuze uit auto’s voor short private lease. Om een beeld te krijgen van de meest voordelige short private lease auto’s, hebben we een paar op een rij gezet. Let wel: deze lijst is niet definitief; leasemaatschappijen zijn continu bezig met acties en dus wisselt het aanbod vrijwel voortdurend. Met deze auto’s kan je er echter zeker van zijn dat je altijd voor weinig geld op pad kunt over een korte periode. En onthoud: hoe korter de contractduur, hoe hoger de maandlasten zullen zijn.

De Renault Twingo is een kekke, kleine Fransman met een zeer compact motorblokje en een beperkte hoeveelheid ruimte in het interieur. De Twingo is al tientallen jaren een zekerheidje in het A-segment en wordt tegenwoordig ook als volledig elektrische auto geleverd. De benzinemodellen worden niet meer gemaakt, maar zijn wel uiterst voordelig in de short private lease. Hou er rekening mee dat de allergoedkoopste uitvoeringen tegelijk ook de minst indrukwekkende zijn; met 65 pk en een uitrusting die alleen voorziet in de basisbehoeften, heb je niet veel bijzonders voor de deur. Wel iets goedkoops en daar draait het hier om.
De Renault Twingo heeft altijd een eigen karakter gehad. Al sinds zijn oorsprong in de eerste helft van de jaren ‘90 is het een auto met een eigen smoeltje, iets wat bij veel kopers goed in de smaak viel. Inmiddels heeft de Twingo uit alle windstreken flink wat concurrentie, maar blijft hij overeind door zijn aardige karakter. Los daarvan is het een stadswagentje zoals zovelen: klein, niet heel krachtig, zuinig genoeg en met een redelijk eenvoudige uitrusting. Niet zo gek, want dit soort wagentjes moeten vooral goedkoop zijn en daarin slaagt de Twingo vrij makkelijk.

De Hyundai i10 is de kleinste Hyundai die je hier kunt kopen en dat betekent tegelijk dat hij de goedkoopste is. Het model heeft 5 deuren en is opvallend bruikbaar voor een auto uit dit segment; de achterbank is ruim genoeg voor de kinderen en de kofferbak biedt plaats voor de meeste dagelijkse wensen. Motorisch krijg je een compact benzineblok voorgeschoteld, dat niet echt in staat is om te overtuigen op de snelweg. In de stad werkt het allemaal prima, maar op de snelweg moet het blok hard werken om een beetje tempo te houden.
De Hyundai i10 is een typische Zuid-Koreaanse hatchback, die kwalitatief dik in orde is en tegelijk het bloed niet echt sneller doet stromen. Om de prijs laag te kunnen houden, is er beknibbeld op het gebruik van hoogwaardige materialen in het interieur en is het motorblok te tam. Daar staat tegenover dat de i10 bijzonder goed te boek staat als het gaat om de betrouwbaarheid en doet hij gewoon netjes wat hij moet doen. De i10 blinkt nergens in uit, maar voor veel kopers hoeft dat ook niet. Die zoeken gewoon een degelijke, goedkope hatchback.

De Toyota Aygo is een vrolijk stadswagentje, waarmee je zeer eenvoudig door druk verkeer rijdt. Parkeren is kinderspel en de techniek zit uitstekend in elkaar. Het model beschikt over een eenvoudig en vrij tam benzinemotortje met 3 cilinders, die op lage snelheid alles doet wat je van zo’n blokje mag verwachten. Tegelijk is het een vrij kleine auto, wat altijd nadelen met zich meebrengt. Voor woon-werk-verkeer is de Aygo in veel gevallen ideaal, mede dankzij zijn schappelijke aanschafprijs. Hou er wel rekening mee dat de uitrusting van de goedkoopste Aygo’s niet veel om het lijf heeft.
Je kiest voor een Toyota Aygo als je iets goedkoops en betrouwbaars zoekt. Deze markt is bijzonder druk en het kan soms lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Met de Aygo weet je in ieder geval zeker dat je auto betrouwbaar is en je nooit de hoofdprijs hoeft te betalen. Het model is bijzonder populair en dat is niet voor niets; de prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend. Bedenk echter wel dat dit een stadsauto is en dat hij op de snelweg minder goed tot zijn recht komt. Daar merk je de beperkingen van een klein motorblok.
Wil je meer weten over de Toyota Aygo? Lees de mening van andere experts op onze reviewpagina.

De Peugeot 108 is één van Frankrijks meest populaire toevoegingen aan het A-segment. Deze compacte stadswagen doet eigenlijk gewoon alles wat de overige auto’s uit deze lijst doen, maar dan op z’n Peugeots. Het is een charmant wagentje, dat in de laatste jaren zelfs een beetje hip is geworden. Ook de 108 is ideaal voor in druk stadsverkeer en kan zo’n beetje overal geparkeerd worden. En ook hier moet je het doen met een kleine benzinemotor, die vooral is bedoeld om op lage snelheid mee te rijden. Dit alles staat tegen interessante prijzen te koop, zoals altijd.
De Peugeot 108 heeft voor velen meer karakter dan eerder genoemde modellen in deze lijst. Het uiterlijk en het interieur komt iets vrolijker over, zeker als je voor een recent model gaat. Onderhuids is het allemaal erg vergelijkbaar; de motor is zwak, klein en zuinig. Perfect voor in de stad, maar wie eens wil gas geven op de snelweg merkt al rap dat de 108 hier eigenlijk niet voor is gebouwd. De motor moet hard werken om op snelheid te komen en het levert allemaal aardig wat lawaai op. Binnen de bebouwde kom is er weinig mis met de 108.

De Citroën C1 is een vrolijk ogende auto, met een vormgeving die duidelijk anders is dan anders, zoals je eigenlijk ook van een merk als Citroën mag verwachten. De Franse fabrikant staat bekend om zijn eigenzinnigheid en hoewel het niet langer de echt opvallende modellen van weleer bouwt, zijn Citroëns nog altijd duidelijk te herkennen. De C1 maakt gebruik van techniek die je ook in de Peugeot 108 vindt en heeft dus dezelfde motoren en hetzelfde onderstel. Allemaal dik in orde, maar dus ook met dezelfde beperkingen. De C1 is dan ook opnieuw een ideale stadsauto.
Net als bij alle andere auto’s uit deze lijst zal de lage prijs een belangrijke reden zijn voor een Citroën C1. Maar in dit geval zal de auto toch een iets specifieker publiek trekken dan bij veel andere modellen. De Citroën is toch een auto die in veel gevallen wat bewuster wordt gekozen, mede dankzij het roemruchte verleden van dit merk. Wie daar niet naar kijkt, zal gewoon kiezen voor de uitstekende techniek, de grote wendbaarheid en de inzetbaarheid van deze kleine stadsauto. Een prima keuze voor de short private lease en – opnieuw – een uitstekende auto voor woon-werk-verkeer.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 30 oktober 2025





