Heb je recht op subsidie bij elektrische private lease auto’s?

Ivo Pakvis9 minuten leestijd30 oktober 2025

De aanschaf van een elektrische auto vraagt in de regel nogal wat van je portemonnee. EV’s zijn meestal duidelijk prijziger dan vergelijkbare modellen op fossiele brandstoffen en dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de maandlasten bij een private leasecontract. Om dat te compenseren zijn er in het verleden diverse subsidieregelingen getroffen voor eigenaars van een elektrische auto. Denk aan vrijstelling van wegenbelasting en andere interessante extra’s. Maar wat is daarvan overeind gebleven? Krijg je nog subsidie bij elektrische private lease auto’s? En hoe lang gelden deze voordelen nog, voordat EV’s volledig gelijk zijn aan alle andere auto’s?

Is er een subsidie voor elektrische private lease auto’s?

Vanaf 2025 is er geen subsidie meer mogelijk op de aanschaf van elektrische auto’s. In vroeger jaren was die subsidie er wel, in de vorm van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze liep van 2020 tot en met 2024 en bestond uit 4 onderdelen:

  • Je kon subsidie aanvragen (€2.950,-) voor het aanschafbedrag van een nieuwe elektrische auto.
  • Je kon subsidie aanvragen (€2.000,-)voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto.
  • Er was subsidie mogelijk (€2.950,-) voor een private leasecontract van een EV (gold in 2024).
  • Ook kon je subsidie aanvragen (€2.000,-) voor wanneer je een gebruikte EV in de private lease had.

Sinds 2025 zijn al deze subsidieregelingen komen te vervallen. Dat betekent dat je nu het volle pond moet betalen voor de aanschaf van een elektrische auto. Hetzelfde geldt ook voor de kosten die komen kijken bij een elektrische auto in de private lease, al zijn er hier en daar nog wel wat kleine voordeeltjes te vinden.

Zijn er andere voordelen voor elektrische private lease auto’s?

Wie goed zoekt, vindt (nog) wel een klein voordeel voor een elektrische private lease auto. Dat zit hem in de kosten die komen kijken bij de wegenbelasting. Het gaat hierbij om een korting, die betekent dat je niet het maximale hoeft te betalen. Die korting gaat overigens ook verdwijnen, maar de komende jaren kan de EV-rijder er nog wel van profiteren. De afbouw van die korting gaat als volgt:

  • In 2025 krijg je 75% korting op de wegenbelasting.
  • In de periode 2026-2028 krijg je 30% korting.
  • In 2029 krijg je 25% korting.
  • Vanaf 2030 is de korting verdwenen.

Voor zakelijke leaserijders is er ook nog een korting op de bijtelling, maar die is natuurlijk niet van toepassing op elektrische private lease auto’s.

5 van de beste elektrische private lease auto’s

Kortom: een elektrische auto in de private lease levert bijna geen financiële voordelen meer op. Dat wil zeggen; afgezien van het meest in het oog springende voordeel, in de vorm van een compleet gebrek aan benzine- of dieselkosten. Maar wat zijn nou een paar goede elektrische private lease auto’s? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst bepalen welke modellen een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. Dat betekent dat we dus niet altijd voor de goedkoopste gaan, maar we nemen de maandprijs wel mee in de overweging. Alles bij elkaar zijn dit 5 van de beste elektrische private lease auto’s.

Renault 5 (vanaf €349,- per maand)

  • 95-150 pk, afhankelijk van je wensen
  • Diverse uitvoeringen, altijd hoogwaardig
  • Een zeer graag geziene nieuwkomer in EV-land
  • Vanaf €349,- per maand)

De Renault 5 is een naam uit vervlogen tijden, die in 2024 nieuw leven in werd geblazen met de komst van een volledig elektrische hatchback. Deze Renault 5 is een kekke vijfdeurs hatchback, die zich onderscheidt met zijn uitstekende rijgedrag, nette vormgeving en complete uitrusting. De nieuwe 5 oogt vlot en stoer tegelijk en kent een interessante aanschafprijs. Tenminste, als je kiest voor het 90 pk sterke instapmodel. Wie wat meer vermogen kan gebruiken, zal al snel wat hoger in de prijs zitten. Deze 5 komt in verschillende uitrustingsniveau’s en is lekker compact. Ideaal voor in de stad.

Voor- en nadelen van de Renault 5

  • Voordelen
  • Fraaie vormgeving
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Aantrekkelijke prijzen
  • Nadelen
  • Erg krappe achterbank
  • Geen frunk
  • Je betaalt wel aanzienlijk meer voor een sportiever model

Waarom kiezen voor de Renault 5?

De elektrische Renault 5 is niet de goedkoopste optie en ook niet de meest praktische. Maar in een wereld vol EV’s die voor velen een tikje zielloos aanvoelen, is de 5 een verademing. Deze auto straalt aan alle kanten plezier uit. Van de kleurstellingen tot het rijgedrag, overal is bijzonder goed over nagedacht en dit alles heeft geresulteerd in een elektrische hatchback die voor velen een ideale keuze zal zijn. De Renault 5 kent natuurlijk zijn beperkingen, maar die krijg je altijd bij een auto uit dit segment. Voor wat het is, is de 5 zeer geschikt.

Citroën ë-C3 (vanaf €349,- per maand)

  • 113 pk uit een 44kWh-accupakket
  • Max is het topmodel, de instapper is de You
  • Opvallend ruime stadsauto
  • Vanaf €349,- per maand

De Citroën ë-C3 is een elektrische uitvoering van de al bestaande C3. Het model kenmerkt zich door zijn hoge koets en biedt daarmee in ieder geval genoeg hoofdruimte. Het is sowieso een vrij ruime auto, zeker gezien de afmetinge. De meeste uitvoeringen beschikken over een touchscreen en de bijbehorende extra’s die je vindt op veel EV’s, maar de instapper krijgt zoiets niet. Ga je dus voor de echte prijspakker, dan zal je het nodige moeten inleveren op het gebied van comfort en luxe, zoals dat zo vaak het geval is.

Voor- en nadelen van de Citroën ë-C3

  • Voordelen
  • Snellader is standaard
  • Genoeg ruimte in het interieur voor dit segment
  • Vlot genoeg
  • Nadelen
  • Instapmodel is wel heel beperkt
  • Besturing is vrij gevoelloos
  • Kofferbak is vrij diep

Waarom kiezen voor de Citroën ë-C3?

De Citroën ë-C3 behoort tot de goedkoopste EV’s die je momenteel (nieuw) kunt krijgen en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de maandprijs bij een private leasecontract. Deze kleine Citroën is lekker praktisch en rijdt lekker vlotjes door met zijn 113 pk sterke aandrijflijn. Wil je optimaal gebruik maken van wat een ë-C3 allemaal kan bieden, dan zal je wel genoegen moeten nemen met een wat hogere aanschafprijs, maar dan nog is het op EV-gebied echt een zeer schappelijk geprijsde auto. Niet zo kek als de Renault 5, maar wel uitstekend voor wat hij moet doen.

Opel Corsa Electric (vanaf €359,- per maand)

  • 136 of 156 pk uit het accupakket
  • Komt ook als Long Range
  • Niet te onderscheiden van de ‘gewone’ Corsa
  • Vanaf €359,- per maand

De Opel Corsa is al sinds jaar en dag een begrip in autoland. Deze degelijke hatchback loopt al tientallen jaren mee en is eigenlijk altijd volgens dezelfde filosofie gebouwd: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De Corsa Electric voert deze filosofie moeiteloos door in het elektrische segment. De auto is qua uiterlijk niet te onderscheiden van een gewone Corsa en is dus gewoon een uiterst degelijke EV, die precies doet wat elke andere Corsa doet. De instapmodellen zijn niet al te spannend, maar deze variant kent een sportieve GS-versie, die net wat stoerder in de rondte rijdt.

Voor- en nadelen van de Opel Corsa Electric

  • Voordelen
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Breed inzetbaar dankzij bruikbaar interieur
  • Beproefd concept werkt nog altijd
  • Nadelen
  • Tikje vreugdeloos
  • Ook hier moet je duidelijk bijbetalen voor meer luxe
  • Technisch identiek aan Peugeot e-208

Waarom kiezen voor de Opel Corsa Electric?

De Opel Corsa Electric biedt al het goede van een gewone Opel Corsa, minus de brandstofkosten. Zo moet je het ongeveer zien. Geen toeters en bellen, geen bijzondere vormgeving die moet laten zien hoe hip je wel niet bent, gewoon een Corsa met een elektrische aandrijflijn. Meer is het niet en dat is voor velen meer dan genoeg. De Corsa Electric is, net als bijna alle Opels, gewoon een goede auto voor een keurige prijs. Natuurlijk betaal je duidelijk meer voor een betere beleving, maar in welke auto is dat niet het geval?

Peugeot e-208 (vanaf €359,- per maand)

  • Goed voor 136-156 pk
  • Tal van uitvoeringen, met de GT als topper
  • Zeer geliefde EV
  • Vanaf €359,- per maand

Voor de Peugeot e-208 geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Opel Corsa Electric: het is een elektrische hatchback die uiterlijk identiek is aan het origineel. Maar omdat het een Peugeot is, is de vormgeving wat spannender, oogt het geheel wat strakker en heb je gewoon een wat stoerdere auto voor de deur. Dat alles heeft geresulteerd in een grote populariteit van de e-208 en het model mag dan ook gezien worden als een van de best verkopende in zijn segment. Het prijsverschil met de benzine-uitvoeringen is wel aanzienlijk, maar dat is wel vaker zo bij elektrische auto’s.

Voor- en nadelen van de Peugeot e-208

  • Voordelen
  • Stoer wagentje
  • Interieur is ruim genoeg voor veel gebruikers
  • Net verzorgd van binnen en van buiten
  • Nadelen
  • Prijsverschil met benzinevarianten is behoorlijk
  • Bagageruimte is een tikje krap
  • Infotainmentscherm niet voor iedereen even makkelijk te bedienen

Waarom kiezen voor de Peugeot e-208?

Je kiest voor de Peugeot e-208 als je gewoon een complete, elektrische hatchback zoekt die vlot kan doorrijden en niet de hoofdprijs kost. De vormgeving van deze auto valt bij velen behoorlijk in de smaak en daarmee is de e-208 duidelijk een interessante auto. Hij lijkt een uitstekende balans te vinden tussen modern en ingetogen, terwijl sommige andere EV’s toch vooral zo futuristisch mogelijk willen ogen. En natuurlijk rijdt de e-208 uitstekend en zijn alle cijfers op het gebied van prestaties en actieradius dik in orde. Gewoon een steengoede auto voor deze prijsklasse.

Meer weten over de Peugeot e-208?

Meer informatie nodig? Nog niet helemaal overtuigd? Lees de mening van andere experts op onze reviewpagina.

Dacia Spring (vanaf €284,- per maand)

  • 45-65 pk uit een elektrische aandrijving
  • Keuze uit een handvol uitvoeringen
  • Erkende prijsknaller
  • Vanaf €284,- per maand

Vooruit, we leveren één erkende prijspakker in deze lijst. De Dacia Spring is een elektrische hatchback die wat hoger op zijn wielen staat en te boek staat als een zeer goedkope EV. Dat merk je onder andere aan de vrij zwakke aandrijflijnen en de afwerking, die niet zo degelijk is als bij eerder genoemde modellen. Maar desondanks heb je met de Dacia Spring een prima stadswagentje en kan je voor opvallend weinig geld elektrisch rijden. Het model is bruikbaar, zit prima in elkaar en geeft je gewoon wat je nodig hebt als je wensenlijst niet al te uitgebreid is.

Voor- en nadelen van de Dacia Spring

  • Voordelen
  • De lage prijs blijft een voordeel
  • Bruikbaar voor een breed publiek
  • In iets duurdere uitvoeringen een keurige uitrusting
  • Nadelen
  • Instapvarianten zijn onverminderd kaal
  • Aardig wat windgeruis op snelheid
  • Achterbank is een tikje krap voor volwassenen

Waarom kiezen voor de Dacia Spring?

Laten we eerlijk zijn: je kiest voor de Dacia Spring als je zoveel mogelijk auto wilt hebben voor zo min mogelijk geld. Daar staat Dacia om bekend en daar is de Spring ook gewoon heel goed in. En verwacht niet dat je hiervoor een veredelde skelter krijgt; de Spring is een zeer volwaardige auto, die zeker in zijn meest recente vorm eigenlijk wel in alle behoeftes voorziet. Dat wil zeggen; als je de instapper laat staan. Die uitvoering biedt de basis, terwijl je voor iets meer geld al vrij snel een behoorlijk complete auto voor de deur hebt.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • privateleasewijzer.nl
  • rvo.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 30 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Lease

Hoe vind je een goedkope private lease occasion?

30 oktober 2025
Een auto leasen betekent voor velen het rijden in een gloednieuw model, zonder dat je in één keer een groot bedrag moet neerleggen. Wie echter de maandelij
Lease

Is private lease een goede optie voor de ZZP’er?

30 oktober 2025
Wie als ZZP’er een auto wil leasen, kan dit natuurlijk doen op naam van de zaak. Dat brengt echter wel een paar nadelen met zich mee, waaronder bijtelling
Lease

De voors en tegens van short private lease

30 oktober 2025
Het gemiddelde private leasecontract is een contract dat je voor meerdere jaren aangaat. Soms heb je echter behoefte aan een contract dat juist wat minder
Private lease elektrische auto
Lease

Private lease van een elektrische auto, hoe werkt het?

18 september 2025
Als je een elektrische auto wilt aanschaffen, kun je twijfels hebben over de kosten die hierbij komen kijken. Private lease kan in dat geval een aantrekkel
Lease

Aanbieders van private lease en occasionlease: een vergelijk

23 juli 2025
In de wereld van private lease en occasionlease is de keuze enorm. Maar welke aanbieder past het beste bij jou? Dat hangt af van je keuze. Ontdek hieronder
Lease

Auto kopen of private leasen: de ultieme vergelijking

14 mei 2024
Private lease is enorm in opkomst. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) sloten in 2023 meer dan 245.000 automobilisten een c