De aanschaf van een elektrische auto vraagt in de regel nogal wat van je portemonnee. EV’s zijn meestal duidelijk prijziger dan vergelijkbare modellen op fossiele brandstoffen en dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de maandlasten bij een private leasecontract. Om dat te compenseren zijn er in het verleden diverse subsidieregelingen getroffen voor eigenaars van een elektrische auto. Denk aan vrijstelling van wegenbelasting en andere interessante extra’s. Maar wat is daarvan overeind gebleven? Krijg je nog subsidie bij elektrische private lease auto’s? En hoe lang gelden deze voordelen nog, voordat EV’s volledig gelijk zijn aan alle andere auto’s?
Vanaf 2025 is er geen subsidie meer mogelijk op de aanschaf van elektrische auto’s. In vroeger jaren was die subsidie er wel, in de vorm van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze liep van 2020 tot en met 2024 en bestond uit 4 onderdelen:
Sinds 2025 zijn al deze subsidieregelingen komen te vervallen. Dat betekent dat je nu het volle pond moet betalen voor de aanschaf van een elektrische auto. Hetzelfde geldt ook voor de kosten die komen kijken bij een elektrische auto in de private lease, al zijn er hier en daar nog wel wat kleine voordeeltjes te vinden.
Wie goed zoekt, vindt (nog) wel een klein voordeel voor een elektrische private lease auto. Dat zit hem in de kosten die komen kijken bij de wegenbelasting. Het gaat hierbij om een korting, die betekent dat je niet het maximale hoeft te betalen. Die korting gaat overigens ook verdwijnen, maar de komende jaren kan de EV-rijder er nog wel van profiteren. De afbouw van die korting gaat als volgt:
Voor zakelijke leaserijders is er ook nog een korting op de bijtelling, maar die is natuurlijk niet van toepassing op elektrische private lease auto’s.
Kortom: een elektrische auto in de private lease levert bijna geen financiële voordelen meer op. Dat wil zeggen; afgezien van het meest in het oog springende voordeel, in de vorm van een compleet gebrek aan benzine- of dieselkosten. Maar wat zijn nou een paar goede elektrische private lease auto’s? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst bepalen welke modellen een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. Dat betekent dat we dus niet altijd voor de goedkoopste gaan, maar we nemen de maandprijs wel mee in de overweging. Alles bij elkaar zijn dit 5 van de beste elektrische private lease auto’s.

De Renault 5 is een naam uit vervlogen tijden, die in 2024 nieuw leven in werd geblazen met de komst van een volledig elektrische hatchback. Deze Renault 5 is een kekke vijfdeurs hatchback, die zich onderscheidt met zijn uitstekende rijgedrag, nette vormgeving en complete uitrusting. De nieuwe 5 oogt vlot en stoer tegelijk en kent een interessante aanschafprijs. Tenminste, als je kiest voor het 90 pk sterke instapmodel. Wie wat meer vermogen kan gebruiken, zal al snel wat hoger in de prijs zitten. Deze 5 komt in verschillende uitrustingsniveau’s en is lekker compact. Ideaal voor in de stad.
De elektrische Renault 5 is niet de goedkoopste optie en ook niet de meest praktische. Maar in een wereld vol EV’s die voor velen een tikje zielloos aanvoelen, is de 5 een verademing. Deze auto straalt aan alle kanten plezier uit. Van de kleurstellingen tot het rijgedrag, overal is bijzonder goed over nagedacht en dit alles heeft geresulteerd in een elektrische hatchback die voor velen een ideale keuze zal zijn. De Renault 5 kent natuurlijk zijn beperkingen, maar die krijg je altijd bij een auto uit dit segment. Voor wat het is, is de 5 zeer geschikt.

De Citroën ë-C3 is een elektrische uitvoering van de al bestaande C3. Het model kenmerkt zich door zijn hoge koets en biedt daarmee in ieder geval genoeg hoofdruimte. Het is sowieso een vrij ruime auto, zeker gezien de afmetinge. De meeste uitvoeringen beschikken over een touchscreen en de bijbehorende extra’s die je vindt op veel EV’s, maar de instapper krijgt zoiets niet. Ga je dus voor de echte prijspakker, dan zal je het nodige moeten inleveren op het gebied van comfort en luxe, zoals dat zo vaak het geval is.
De Citroën ë-C3 behoort tot de goedkoopste EV’s die je momenteel (nieuw) kunt krijgen en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de maandprijs bij een private leasecontract. Deze kleine Citroën is lekker praktisch en rijdt lekker vlotjes door met zijn 113 pk sterke aandrijflijn. Wil je optimaal gebruik maken van wat een ë-C3 allemaal kan bieden, dan zal je wel genoegen moeten nemen met een wat hogere aanschafprijs, maar dan nog is het op EV-gebied echt een zeer schappelijk geprijsde auto. Niet zo kek als de Renault 5, maar wel uitstekend voor wat hij moet doen.

De Opel Corsa is al sinds jaar en dag een begrip in autoland. Deze degelijke hatchback loopt al tientallen jaren mee en is eigenlijk altijd volgens dezelfde filosofie gebouwd: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De Corsa Electric voert deze filosofie moeiteloos door in het elektrische segment. De auto is qua uiterlijk niet te onderscheiden van een gewone Corsa en is dus gewoon een uiterst degelijke EV, die precies doet wat elke andere Corsa doet. De instapmodellen zijn niet al te spannend, maar deze variant kent een sportieve GS-versie, die net wat stoerder in de rondte rijdt.
De Opel Corsa Electric biedt al het goede van een gewone Opel Corsa, minus de brandstofkosten. Zo moet je het ongeveer zien. Geen toeters en bellen, geen bijzondere vormgeving die moet laten zien hoe hip je wel niet bent, gewoon een Corsa met een elektrische aandrijflijn. Meer is het niet en dat is voor velen meer dan genoeg. De Corsa Electric is, net als bijna alle Opels, gewoon een goede auto voor een keurige prijs. Natuurlijk betaal je duidelijk meer voor een betere beleving, maar in welke auto is dat niet het geval?

Voor de Peugeot e-208 geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Opel Corsa Electric: het is een elektrische hatchback die uiterlijk identiek is aan het origineel. Maar omdat het een Peugeot is, is de vormgeving wat spannender, oogt het geheel wat strakker en heb je gewoon een wat stoerdere auto voor de deur. Dat alles heeft geresulteerd in een grote populariteit van de e-208 en het model mag dan ook gezien worden als een van de best verkopende in zijn segment. Het prijsverschil met de benzine-uitvoeringen is wel aanzienlijk, maar dat is wel vaker zo bij elektrische auto’s.
Je kiest voor de Peugeot e-208 als je gewoon een complete, elektrische hatchback zoekt die vlot kan doorrijden en niet de hoofdprijs kost. De vormgeving van deze auto valt bij velen behoorlijk in de smaak en daarmee is de e-208 duidelijk een interessante auto. Hij lijkt een uitstekende balans te vinden tussen modern en ingetogen, terwijl sommige andere EV’s toch vooral zo futuristisch mogelijk willen ogen. En natuurlijk rijdt de e-208 uitstekend en zijn alle cijfers op het gebied van prestaties en actieradius dik in orde. Gewoon een steengoede auto voor deze prijsklasse.
Meer informatie nodig? Nog niet helemaal overtuigd? Lees de mening van andere experts op onze reviewpagina.

Vooruit, we leveren één erkende prijspakker in deze lijst. De Dacia Spring is een elektrische hatchback die wat hoger op zijn wielen staat en te boek staat als een zeer goedkope EV. Dat merk je onder andere aan de vrij zwakke aandrijflijnen en de afwerking, die niet zo degelijk is als bij eerder genoemde modellen. Maar desondanks heb je met de Dacia Spring een prima stadswagentje en kan je voor opvallend weinig geld elektrisch rijden. Het model is bruikbaar, zit prima in elkaar en geeft je gewoon wat je nodig hebt als je wensenlijst niet al te uitgebreid is.
Laten we eerlijk zijn: je kiest voor de Dacia Spring als je zoveel mogelijk auto wilt hebben voor zo min mogelijk geld. Daar staat Dacia om bekend en daar is de Spring ook gewoon heel goed in. En verwacht niet dat je hiervoor een veredelde skelter krijgt; de Spring is een zeer volwaardige auto, die zeker in zijn meest recente vorm eigenlijk wel in alle behoeftes voorziet. Dat wil zeggen; als je de instapper laat staan. Die uitvoering biedt de basis, terwijl je voor iets meer geld al vrij snel een behoorlijk complete auto voor de deur hebt.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 30 oktober 2025





