Als je liefhebber bent van cabrio’s heb je wellicht eens nagedacht over een elektrisch model. Vanwege beperkte vraag is er niet veel keuze, maar toch verschijnen er steeds meer elektrische cabrio’s op de weg waardoor er mogelijk een aantrekkelijk exemplaar voor je bij zit. Het aanbod bestaat tegenwoordig namelijk uit meer dan alleen stadsauto’s. Lees verder om meer te ontdekken over de elektrische cabrio’s die je aan de haak kunt slaan en wat ze volgens ozne experts zo interessant maakt.
Voor veel mensen is de belangrijkste reden om een cabriolet te kopen de rijbeleving. Het ontbreken van een dak vergroot het gevoel dat je achter het stuur (of daarnaast) hebt exponentieel. Je ziet meer, ruikt meer, voelt meer; het biedt de gelegenheid om maximaal van het rijden en de omgeving te genieten. Als motorgeluid voor jou geen essentieel onderdeel van die ervaring is, kan een elektrische cabrio zeker interessant zijn. Het is beter voor het milieu, je profiteert van verschillende financiële en fiscale voordelen en de gebruikskosten zijn over het algemeen lager in vergelijking met een benzine- of dieselauto.
Elektrische auto’s zijn er tegenwoordig in overvloed, maar niet elke carrosserievorm heeft dat nieuws meegekregen. Veel elektrische stationwagons zijn er bijvoorbeeld (nog) niet. Als je een elektrische cabrio wilt kopen, is de keuze nog kleiner. Gelukkig zijn er inmiddels wel genoeg elektrische cabrio’s op de markt om een lijstje op te kunnen stellen met modellen die volgens onze experts ook daadwerkelijk de moeite waard zijn. Het is een gezellige boel: we bespreken alles van behendige stadsauto’s tot razendsnelle sportwagens. Wil je elektrisch rijden ervaren zonder last te hebben van uitlaatgassen, dan zijn dit de beste kandidaten. Onze expert Harry Verolme heeft de beste elektrische cabrio's op een rijtje gezet.
Jaren terug gaf de originele Fiat 500 een grote groep mensen de mogelijkheid om auto te rijden. Meer dan een halve eeuw later doet de Fiat 500e hetzelfde met elektrisch rijden. Helemaal voor mensen die een elektrische cabrio willen, want die zijn op zijn zachtst gezegd nogal schaars. De Fiat 500eC is net als de hatchback-variant verkrijgbaar met een 24 of 42 kWh-accupakket. De maximale actieradius bedraagt 303 kilometer en dat is meer dan genoeg om je door de stad te manoeuvreren of een dagje naar het strand te gaan. Zijn rijgedrag is even levendig en joviaal als zijn looks.
Het is begrijpelijk als je valt voor de charme van de Fiat 500eC. Veel leuker en gezelliger dan dit worden (betaalbare) elektrische cabrio’s niet. Dat is in de eerste plaats natuurlijk te danken aan het retrodesign van de volledig elektrische Fiat 500, maar zijn scherpe rijgedrag en verrassende acceleratie spelen zeker ook een rol. Tegelijkertijd is de 500eC makkelijk te besturen en laat-ie zich moeiteloos inparkeren. Als vanzelfsprekend moet je met een auto van dit formaat rekening houden met een beperkt praktisch vermogen, maar dat hoeft de pret niet te drukken. De 500eC levert eindeloos rijplezier voor een scherpe prijs.
Het duurt even voordat Maserati zich aan elektrische auto’s durft te wagen, maar het wachten is niet voor niets geweest. Naast de praktische Grecale SUV kun je de nieuwe generatie GranTurismo en GranCabrio nu ook als EV krijgen. Met laatstgenoemde heeft het merk zowaar een gat in de markt gevonden, want een volledig elektrische GT was er nog niet. De Folgore (Italiaans voor ‘bliksem’) trekt liefst 762 pk uit 3 elektromotoren en haalt daarmee een topsnelheid van 290 km/u. Accelereren naar 100 km/u gebeurt in slechts 2,8 seconden. Hij rijdt haarscherp en is – natuurlijk – beeldschoon.
Als je een luxe, volledig elektrische cabriolet wilt kopen die je flink op zijn staart kunt trappen en waar je heerlijk mee kunt toeren, zoek dan niet verder dan de Maserati GranCabrio Folgore. Andere opties in deze categorie zijn er namelijk (nog) niet. Maserati verpakt alle hoogtepunten van de originele GranCabrio in deze nieuwe, elektrische versie en verbetert op de punten waar dat nog mogelijk was. Als je de roffel van de V6 kunt missen, heeft de muisstille Folgore alles wat je van een volledig elektrische GT zou kunnen wensen. Het rijgedrag, de luxe, de rijbeleving; niets ontbreekt.
MG is terug van weggeweest, maar heel veel van het oude merk valt niet te herkennen. Nu MG in handen is van het Chinese concern SAIC Motor timmert het vooral aan de weg met betaalbare, praktische EV’s. De introductie van de Cyberster is wat dat betreft een welkome knipoog naar het verleden. Deze nieuwkomer is een sportieve tweedeurs cabriolet waar je veel plezier mee kunt beleven. Het achterwielaangedreven instapmodel (Trophy) heeft al 340 pk, de vierwielaangedreven GT levert zelfs 510 pk. Hij is vrij behendig, maar bovenal erg comfortabel. Bovendien heeft de Cyberster een (relatief) vriendelijke prijs – ook niet vanzelfsprekend!
Veel keuze heb je vandaag de dag sowieso al niet als je een sportieve tweezitter wilt kopen, laat staan een elektrische. Zoals je hierboven al hebt gezien heeft Maserati er een in huis, maar 2 ton is meteen ook heel veel geld. De Cyberster is bijna een kwart van de prijs en zodoende veel betaalbaarder. 60 mille is zeker geen spotprijs, maar als je ziet hoeveel je ervoor terugkrijgt, zou je het dat bijna wel zo noemen. Het ‘instapmodel’ is al zeer krachtig en voor een kleine meerprijs krijg je de GT. De uitrusting en kwaliteit zijn tenslotte naar behoren.
Als cadeautje voor de liefhebbers heeft Mini een speciale uitvoering van de Mini Electric achter de hand. Het merk lanceert in 2023 namelijk een open versie van de driedeurs hatchback en creëert daarmee ‘s werelds eerste volledig elektrische vierpersoons cabriolet. De Mini Cabrio Electric komt in een beperkte oplage van slechts 999 exemplaren naar Europa. Slechts 30 daarvan gaan naar Nederland, met een beetje zoeken kun je ze vinden. Het model heeft dezelfde 184 pk sterke elektromotor en 32,6 kWh accu als de dichte variant en biedt dankzij de grote, open koets en scherpe wegligging een belevenisvolle rijervaring.
Je wil een volledig elektrische cabrio kopen, die ook nog eens praktisch is? Toe maar! Als je een venndiagram met die criteria zou tekenen dan is de Mini Cabrio Electric eigenlijk de enige auto die in aanmerking komt. Heb je je zinnen op een exemplaar gezet, houd dan rekening met schaarste, forse prijzen en een beperkte actieradius. Desondanks is het wel degelijk een puike bak. De Mini Cabrio Electric rijdt als een typische Mini; dat wil zeggen, als een kart! Die hoge prijs is overigens niet helemaal voor niets, want hij is luxe, van hoge kwaliteit en zeer compleet uitgerust.
Zodra elektrisch rijden ook maar een beetje tractie krijgt, is Smart er als de kippen bij om de techniek te implementeren. De kenmerkende Fortwo is een geschikte kandidaat om de conversie naar een EV te maken. Toevallig bestaat er ook een open versie in de vorm van de Fortwo Cabrio. Sinds 2016 heeft de volledig elektrische Smart Fortwo Cabrio een 82 pk sterke motor en een compact accupakket, goed voor een actieradius van maximaal 132 kilometer. Dat is niet bijster veel, maar de 2,69 meter lange stadsauto heeft dan ook weinig ruimte. Bovendien is het ruim voldoende voor stadsgebruik.
De Smart Fortwo Cabrio EQ is een van de weinige betaalbare elektrische cabrio’s op de markt. Voor een scherpe prijs krijg je een joviale tweezitter die uitblinkt in de stad. Het is de perfecte keuze als je voornamelijk korte ritjes maakt en geregeld op krappe plekken moet parkeren. Je kunt hem overal kwijt. Hij ligt goed op de weg, waardoor je ook nog eens vreugde haalt uit de kilometers die je maakt. De kleine draaicirkel zorgt ervoor dat-ie zeer behendig is. Ondanks de lage prijs is de volledig elektrische Fortwo Cabrio netjes aangekleed en heeft hij echt een eigen karakter.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische cabrio modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 7, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 19 februari 2025