De SEAT Leon combineert de bekende Volkswagen Golf-techniek met een sportiever afgesteld onderstel.
De SEAT Leon wordt natuurlijk in één adem genoemd met de iconische Volkswagen Golf waar hij zijn technische basis deelt. Eén verschil: het onderstel van de Leon is een stuk sportiever afgesteld. Heerlijk zijn de Cupra-versies die de Leon voorzien van een fijne Spaanse peper. Door de generaties heen is de SEAT Leon steeds ruimer geworden, waarbij de stationwagon het summum vormt voor ruimtezoekers. Heel eigentijds is de plug-inhybride die tot een afstand van 132 kilometer volledig elektrisch rijdt. Alternatieven voor de SEAT Leon zijn onder meer de Renault Mégane, Ford Focus en Mazda 3.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vierde generatie van de SEAT Leon is er als vijfdeurs hatchback en als sportief gelijnde stationwagon: de SEAT Leon Sportstourer. Die wielbasis groeit weer en daarmee de binnenruimte. De Leon Cupra gaat door als model onder het nieuwe, zelfstandige, Cupra-merk. Er verschijnt wel een Leon plug-inhybride. Die geëlektrificeerde versie combineert efficiency met behoorlijk wat pit. De hybride aandrijflijn geleend van de Volkswagen Golf GTE biedt immers 204 pk aan vermogen. Het volledige rijbereik op stroom loopt op tot 132 kilometer. De vierde generatie Leon krikt ook de betrouwbaarheid op van het model.
Kenmerken van deze SEAT Leon
De derde generatie van de SEAT Leon is er als vijfdeurs hatchback, als ruime stationwagen (de Leon ST) en als Leon SC: een driedeurs hatchback. Hoewel de vijfdeurs iets korter is dan de generatie die hij aflost, is hij binnenin dankzij een verlengde wielbasis toch wat ruimer. De Leon ST toont zich het meest praktisch van het drietal met 587 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, ontstaat er plek voor 1.470 liter. De Leon maakt een stap op het gebied van veiligheid. De sportieve Cupra-versies zijn ook weer terug en bieden tot 300 pk aan vermogen.
Kenmerken van deze SEAT Leon
De tweede generatie van de SEAT Leon leent ditmaal zijn technische basis van de Golf V en ook ditmaal gooit het Spaanse merk zijn kenmerkende sportieve sausje over het onderstel. Zeker als Leon Cupra (met 241 pk), Cupra R (met 265 pk) en de zeer zeldzame Leon Cupra 310 (met 310 pk), heb je gewoon een sportwagen in handen. Wel eentje waar een heel gezin in past, want ten opzichte van zijn voorganger groeide de Leon met 13 centimeter. De stoelen zitten prettig, geven veel steun en zijn prima te verstellen.
Kenmerken van deze SEAT Leon
De befaamde ontwerper Giorgetto Giugiaro zet zijn handtekening onder de eerste generatie Leon, waarbij hij kiest voor voornamelijk ronde vormen. Onderhuids vertoont de Leon veel overeenkomsten met de Volkswagen Golf IV, waarbij het onderstel meer afgestemd is op sportiviteit. Die sportiviteit komt prachtig tot uiting in de vierwielaangedreven SEAT Leon Cupra 4, voorzien van een atmosferische 2.8-liter VR6-motor met een vermogen van 204 pk. Instappen kan echter al in een 75 pk sterke 1.4 benzine met voorwielaandrijving. De Leon toont zich altijd voldoende praktisch: de vijfdeurs hatchback heeft een bagageruimte die 340 liter groot is.
Kenmerken van deze SEAT Leon
'Binnenruimte neemt elke generatie toe'
Interessante uitvoeringen van de SEAT Leon zijn de sportiefste versies. Zoek naar de toevoeging ‘Cupra’ en je hebt een zeer potente auto gevonden die ook nog eens als een blok op de weg ligt. Een pareltje is de vierwielaangedreven SEAT Leon Cupra 4 met heuse zescilinder motor. Ga je liever voor een zuinig exemplaar, dan kom je al snel bij een Ecomotive uit. Of de plug-inhybride natuurlijk. Uitrustingsniveaus die net dat beetje meer bieden zijn onder meer de FR Business Intense. Die versie voorziet onder meer in een digitaal instrumentarium, sportstoelen achteruitrijcamera en 17-inch lichtmetalen velgen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025