De SEAT Cordoba plus- en minpunten
- Voordelen
- Beschikbaar als sedan, stationwagon en coupé
- Comfortabel rijgedrag met sportieve ondertoon
- Ruime kofferbak voor bagage
- Nadelen
- Gevoelig voor vervuilde EGR-klep
- Kans op defecte bobines
- Eerste generatie roestgevoelig
Prestaties en rijcomfort
- Comfortabel weggedrag met een ondertoon van sportiviteit
- Extra sportiviteit krijg je in SEAT Cordoba SX Cupra
- Ook te vinden met automaat
Exterieur en carrosserievorm
- Als sedan, stationwagon en coupé
- De speciale ‘Last Edition’ heeft in carrosseriekleur gespoten buitenspiegelkappen
- Tweede generatie heeft rondere vormen
Interieur
- Veel bagageruimte
- Prettig zittende stoelen
- Vierdeurs instap (in de sedan en stationwagon)
Betrouwbaarheid
- Gebaseerd op de betrouwbare Ibiza (en indirect dus de Volkswagen Polo)
- Vervuiling van de EGR-klep in de inlaat komt voor
- Een van de bobines kan het begeven
Actueel aanbod van de Seat Cordoba op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 1.504
Meest voorkomende bouwjaar
2003
Gemiddelde kilometerstand
218.724 km
Aangeboden auto’s
SEAT Cordoba generatie 2003-2009

De SEAT Cordoba krijgt in de tweede generatie van ontwerper Walter de Silva zijn kenmerkende golvende koplampunits mee. De auto biedt met een kofferbak van 485 liter flink wat bagageruimte. Rijden doet de Cordoba als een echte SEAT: comfortabel met een ondertoon van sportiviteit. Een bocht aanvallen vindt de Cordoba geen enkel probleem. De Spanjaard schakelt en stuurt licht. Ten opzichte van zijn voorganger zijn er driecilinder benzinemotoren leverbaar. Het instapmodel heeft een 1.2-liter benzinemotor met 70 pk. Hoewel meestal voorzien van handbak is de Cordoba er ook met automaat. De Cordoba sluit zijn leven af als Last Edition.
Kenmerken van deze SEAT Cordoba
- Aaibaar design
- Lichte besturing
- Ruime kofferbak
- Ook als driecilinder
- Met handbak en automaat
SEAT Cordoba generatie 1994-2003

Op basis van de derde generatie SEAT Ibiza verschijnt halverwege de jaren negentig ook een sedanversie: de SEAT Cordoba, ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Ten opzichte van de Ibiza is de Cordoba achter de achterbank flink ruimer, waar de Vario tot 455 liter aan bagage opslokt. De stevige stoelen zitten prettig en het net afgewerkte interieur biedt voldoende luxe. Met zijn extra lengte rijdt de Ibiza iets minder sportief, maar wel comfortabeler dan een Ibiza. Met de 1999-facelift wordt het uiterlijk wat bijgepunt en is de standaarduitrusting rianter. Er is keuze uit viercilinder benzine- en dieselmotoren, waarvan de meeste handgeschakeld zijn.
Kenmerken van deze SEAT Cordoba
- Als sedan, stationwagon en coupé
- Veel bagageruimte
- Prettig zittende stoelen
- Viercilinder motoren
- Rijdynamiek gericht op comfort

'Prettig zittende stoelen'
Interessante uitvoeringen van de SEAT Cordoba
De SEAT Cordoba is er in twee generaties. Je komt meerdere carrosserievarianten tegen: naast vierdeurs sedan is er ook een stationwagon genaamd ‘Vario’. De eerste generatie kent een tweedeurs coupé: de Cordoba SX. Die sportief ogende coupé is er onder meer als Cupra, compleet met een 156 pk sterke 1.8-liter benzinemotor. Een krachtige benzineversie in de sedan is de 2.0-liter viercilinder met 116 pk, omgedoopt tot de ‘Sport’. Sterkste diesel in de tweede generatie is de 2.0 TDI met 130 pk. De allereerste Cordoba is er ook als 1.8 GTi-16V, met 129 pk.

Veelgestelde vragen over de SEAT Cordoba
Is de SEAT Cordoba beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de SEAT Cordoba geleverd?
Is een SEAT Cordoba zuinig?
Is een SEAT Cordoba betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de SEAT Cordoba beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/seat_cordoba_faq_364fbfdc8b.jpeg?width=1200&height=1200)

