De SEAT Ateca combineert een moderne uitstraling en een sportieve rijervaring met een ruim interieur.
De SEAT Ateca is in 2016 de eerste SUV van het Spaanse merk. Op technisch vlak is de Ateca het broertje van de Skoda Karoq en Volkswagen T-Roc. Daarnaast is er ook een Cupra Ateca, die met 300 pk en vierwielaandrijving duidelijk een sportieve variant is. De SEAT Ateca vinkt eigenlijk alle hokjes aan van een prettige allrounder: de auto oogt modern, rijdt sportief, is van alle gemakken voorzien en is ook nog eens ruim. Als betrouwbare en veilige reisauto en caravantrekker voldoet de Ateca zeker. Alternatieven zijn onder meer de Ford Kuga, Kia Niro en Peugeot 3008.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de SEAT Ateca staat te boek als allround familieauto. De Spaanse SUV koppelt namelijk flink wat been- en hoofdruimte aan 510 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, dan kom je boven de 1.600 liter uit. Rijden doet de Ateca ook naar behoren. De wegligging is uitstekend, waarbij het onderstel behoorlijk sportief is. Het stuur ligt goed in de hand, zeker de versie met afgeplatte onderzijde. De soepele DSG-automaat is ook handmatig te bedienen met flippers achter het stuurwiel. Andere prettige optie is de voorruitverwarming die in de Ateca razendsnel werkt.
Kenmerken van deze SEAT Ateca
De SEAT Ateca kom je zowel in voor- als vierwielaangedreven versies tegen. Loop je tegen een SEAT Cupra Ateca op, dan heb je de sportiefste variant te pakken in uiterlijk en prestaties. Dankzij een vermogen van 300 pk sprint de Cupra in 5,2 tellen van nul naar honderd. Al voert SEAT door de jaren heen meer uitrustingsniveaus, in de basis kun je kiezen uit de instapversie ‘Reference’, de op comfort gerichte ‘Style Business Intens’ en de sportieve en zeer volwaardige ‘FR Business Intense’. Zoek vooral ook naar een Ateca met adaptieve cruisecontrol: die past je snelheid aan in bochten.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025