Dankzij het modulaire interieur biedt de SEAT Altea royale flexibiliteit en comfort voor alle inzittenden.
De SEAT Altea leent zijn technische basis met de Volkswagen Golf en Audi A3, met het grote verschil dat de Altea als MPV te boek staat. De Altea – trouwens ook verkrijgbaar als grotere Altea XL – verdient die benaming op basis van de zee aan binnenruimte en zijn modulaire interieur. De achterbank is namelijk verschuifbaar. De door de vermaarde ontwerper Walter de Silva getekende Altea oogt sportief, net zoals het populaire model rijdt. Topversie is de SEAT Altea FR met verlaagd onderstel. Alternatieven voor de SEAT Altea zijn onder meer de Ford Focus C-Max, Volkswagen Touran en Opel Zafira.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De SEAT Altea biedt ruim plek aan vijf inzittenden en liefst 409 liter in bagage. Maar zoals dat hoort bij een MPV is de achterbank verschuifbaar en kies je zelf of je meer been- of juist bagageruimte wenst. De SEAT Altea rijdt behoorlijk sportief, omdat het onderstel best straf is afgesteld. Het comfort blijft gelukkig overeind. De Altea stuurt licht, maar prettig en de handmatige versnellingsbak schakelt doeltreffend. Er is een breed pallet aan motoren beschikbaar, waarbij de Ecomotive-uitvoeringen zich richten op efficiëntie. Ga je voor sportiviteit? Dan past de FR helemaal in jouw straatje.
Kenmerken van deze SEAT Altea
'Prima zittende voorstoelen bieden veel comfort'
De sportiefste SEAT Altea krijgt de aanduiding ‘FR’ (Formula Racing) mee. De FR is voorzien van een 200 pk sterke 2.0 TFSI benzinemotor, of een 170 pk sterke 2.0 TDI en staat op een verlaagd onderstel. Hiermee schiet de Altea nog wat stabieler door de bochten. Op uiterlijk gebied onderscheidt de FR zich door middel van een sportievere neus en bumper, flinke 17-inch wielen, een dubbele uitlaat en grijs metallic gekleurde spiegelkappen. In het interieur kom je onder meer sportstoelen tegen. Andere speciale uitvoeringen van de Altea zijn onder andere de ‘25 Edition’ en de zuinige Ecomotive.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025