SEAT Tarraco

De SEAT Tarraco biedt met zijn zevenzits-optie bijzonder veel binnenruimte.

Seat Tarraco 1.5 TSI
Jens Holierhoek4 minuten leestijd16 januari 2025

De SEAT Tarraco is bij zijn entree in 2019 na de SEAT Arona en de SEAT Ateca de derde SUV in het aanbod van het Spaanse merk. De Tarraco is de ruimste van het drietal en onder meer als zevenzitter leverbaar. Het technische broertje van de Volkswagen Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq kom je tegen met voor- of vierwielaandrijving. Ook is er een plug-inhybride. Een van de paradepaardjes van de SEAT Tarraco is Predictive Adaptive Cruise Control: de auto remt automatisch af als er bijvoorbeeld een bocht of rotonde nadert en accelereert vervolgens naar de ingestelde snelheid.

De SEAT Tarraco plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Ruime zevenzitter optioneel verkrijgbaar
  • Tot 1.775 liter bagageruimte
  • Diverse rijmodi met Dynamic Chassis Control
  • Nadelen
  • Slang intercooler kan losschieten bij 1.5 TSI
  • Derde zitrij vermindert bagageruimte aanzienlijk
  • Vierwielaandrijving verhoogt brandstofverbruik

Prestaties en rijcomfort

  • SEAT Tarraco is een comfortabele reisauto met sportieve ondertoon
  • Plug-inhybride versie levert 245 pk aan vermogen
  • Predictive Adaptive Cruise Control anticipeert op bochten

Exterieur en carrosserievorm

  • LED-verlichting en dynamische richtingaanwijzers
  • FR Business Intense-uitvoering biedt 20-inch lichtmetalen wielen
  • Stoere looks van een SUV met praktisch gemak van een MPV

Interieur

  • Zowel als vijf- en zevenzitter
  • Tot 1.775 liter aan bagageruimte met de achterbanken neergeklapt
  • Elektrisch verstelbare kuipstoelen in de FR

Betrouwbaarheid

  • De Wegenwacht noemt de SEAT Tarraco betrouwbaar
  • Slang tussen de intercooler en de inlaat kan losschieten bij de 1.5 TSI
  • Automatische transmissie krijgt soms te maken met een kleine storing

Actueel aanbod van de Seat Tarraco op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

32.113

Meest voorkomende bouwjaar

2021

Gemiddelde kilometerstand

88.068 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(276)

Afbeelding van logo

SEAT Tarraco per generatie 2019+

Afbeelding van SEAT Tarraco per generatie 2019+

De SEAT Tarraco is optioneel te verkrijgen met een derde zitrij, waarmee het een heuse zevenzitter wordt. De ruimte is ook merkbaar in het bagagevolume. De vijfzitter biedt plek aan 760 liter en met de achterbank(en) neergeklapt, ontstaat er zelfs een zee aan ruimte van 1.775 liter. De Tarraco rijdt comfortabel met een duidelijk sportieve ondertoon. Zeker als je voor het optionele Dynamic Chassis Control gaat: diverse rijmodi waarmee je het rijkarakter van de Tarraco aanpast van comfortabel naar sportief. Wie kiest voor vierwielaandrijving en automaat haalt een voorbeeldige caravantrekker in huis, dankzij 2.300 kg aan trekgewicht.

Kenmerken van deze SEAT Tarraco

  • Prettige trek- en reisauto, zeker met vierwielaandrijving en automaat
  • Als vijf- en zevenzitter
  • Bagageruimte loopt op tot 1.775 liter
  • Plug-inhybride is met 245 pk krachtig, maar ook zuinig (51 kilometer rijbereik op stroom)
  • Dynamic Chassis Control voorziet in diverse rijmodi

Interessante uitvoeringen van de SEAT Tarraco

Voor wie van wat extra pit houdt, is de SEAT Tarraco er met twee verschillende aandrijflijnen die elk 245 pk leveren. De eerste is de 2.0 TSI die zijn motor leent van de Volkswagen Golf GTI. In de Tarraco is die krachtbron goed voor een 0-100 km/u sprint in 6,2 seconden. Vierwielaandrijving is standaard in die uitvoering. De plug-in hybride heeft eveneens een systeemvermogen van 245 pk. Volledig elektrisch komt de plug-in hybride 51 kilometer ver. De SEAT Tarraco is in de basis een vijfzitter, maar je komt hem ook tegen met een derde zitrij.

Seat Tarraco 2.0 TSI

Veelgestelde vragen over de SEAT Tarraco

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • seat.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025