SEAT Exeo

De SEAT Exeo biedt Duitse techniek in een Spaans gestijlde sedan- en stationwagonuitvoering.

Seat Exeo 1.8 TSI
Jens Holierhoek4 minuten leestijd16 januari 2025

De SEAT Exeo is een sedan en stationwagen, gebaseerd op de Audi A4 (B7), die net zijn laatste productiejaar had. Degelijke Duitse techniek in een Spaans jasje. Zeker als stationwagon (ST) is de Exeo een elegante verschijning. De lange lijnen staan het model goed, zeker in combinatie met een mooie set wielen. Een goede reden om voor de Exeo te gaan is zijn uitgebalanceerde rijdynamiek. Comfort is er voldoende, maar ook dynamiek. Zeker als je voor het sportonderstel en de krachtigste motor gaat. Alternatieven voor de behoorlijk betrouwbare SEAT Exeo zijn onder meer de Ford Mondeo, Opel Insignia en Volkswagen Passat.

De SEAT Exeo plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Gebaseerd op betrouwbare Audi-techniek
  • Beschikbaar als sedan en ruime stationwagon
  • Comfortabele stoelen voor langere ritten
  • Nadelen
  • Bobines en remlichtschakelaar kunnen problemen geven
  • Waterpomp is aandachtspunt voor onderhoud
  • Interieur geschikt voor maximaal vier volwassenen

Prestaties en rijcomfort

  • SEAT Exeo rijdt comfortabel met voldoende sportieve accenten
  • Topversie met 210 pk biedt veel dynamiek
  • Ook te vinden met sportonderstel

Exterieur en carrosserievorm

  • Als sedan en stationwagon
  • Eleganter na 2012-facelift
  • Ook geleverd met 19-inch wielen

Interieur

  • 442 liter aan bagageruimte in de stationwagon
  • Plek voor vier volwassenen
  • Uitstekend zittende stoelen

Betrouwbaarheid

  • Redelijk betrouwbaar model aldus de Wegenwacht
  • Gedegen Audi-techniek
  • Aandachtspunten: bobines, remlichtschakelaar en waterpomp

Actueel aanbod van de Seat Exeo op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

3.533

Meest voorkomende bouwjaar

2010

Gemiddelde kilometerstand

225.598 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(13)

Afbeelding van logo

SEAT Exeo per generatie 2009-2013

Afbeelding van SEAT Exeo per generatie 2009-2013

De SEAT Exeo is er als sedan en als ruimere ST. Groot pluspunt van de Exeo is de grote mate van rijcomfort. Het onderstel, afkomstig van de Audi A4, biedt zowel sportiviteit als comfort, waarbij de Exeo met zijn snelheidsafhankelijke besturing een fijne reisauto is. De motoren bieden voldoende pit, waarbij de benzinemotoren met 160 en 210 pk net dat beetje extra bieden. Ook fijn: een 170 pk sterke diesel die een aanhanger van 1.600 kg mag voorttrekken. De SEAT Exeo toont zich een behoorlijk betrouwbaar model, waarbij een aantal aandachtspunten gelden. In het interieur is het opvallend stil.

Kenmerken van deze SEAT Exeo

  • Uitstekende reisauto
  • Behoorlijk sportief
  • Snelheidsafhankelijke besturing
  • Ook inzetbaar als caravantrekker
  • Behoorlijk betrouwbaar

Interessante uitvoeringen van de SEAT Exeo

Ondanks dat de SEAT Exeo maar één generatie bestond er genoeg keuze. Zo is bracht een facelift in 2011 de Exeo nieuwe koplampen met bi-xenonverlichting kreeg, naast ledverlichting aan de voor- en achterzijde. De motoriseringen werden door de jaren heen steeds sterker. Zo krijgt de 2.0 TSI er na een aantal jaar 10 pk bij, waardoor je 210 pk onder je rechtervoet hebt. Ook wordt de 1.8-liter benzinemotor met 150 pk later ingeruild voor een TSI met 160 pk. De Exeo is er onder meer als Reference, Style en Sport. Laatstgenoemde biedt een sportonderstel en 17-inch wielen.

Seat Exeo 2.0 TSI

Veelgestelde vragen over de SEAT Exeo

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • seat.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025