De SEAT Exeo biedt Duitse techniek in een Spaans gestijlde sedan- en stationwagonuitvoering.
De SEAT Exeo is een sedan en stationwagen, gebaseerd op de Audi A4 (B7), die net zijn laatste productiejaar had. Degelijke Duitse techniek in een Spaans jasje. Zeker als stationwagon (ST) is de Exeo een elegante verschijning. De lange lijnen staan het model goed, zeker in combinatie met een mooie set wielen. Een goede reden om voor de Exeo te gaan is zijn uitgebalanceerde rijdynamiek. Comfort is er voldoende, maar ook dynamiek. Zeker als je voor het sportonderstel en de krachtigste motor gaat. Alternatieven voor de behoorlijk betrouwbare SEAT Exeo zijn onder meer de Ford Mondeo, Opel Insignia en Volkswagen Passat.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De SEAT Exeo is er als sedan en als ruimere ST. Groot pluspunt van de Exeo is de grote mate van rijcomfort. Het onderstel, afkomstig van de Audi A4, biedt zowel sportiviteit als comfort, waarbij de Exeo met zijn snelheidsafhankelijke besturing een fijne reisauto is. De motoren bieden voldoende pit, waarbij de benzinemotoren met 160 en 210 pk net dat beetje extra bieden. Ook fijn: een 170 pk sterke diesel die een aanhanger van 1.600 kg mag voorttrekken. De SEAT Exeo toont zich een behoorlijk betrouwbaar model, waarbij een aantal aandachtspunten gelden. In het interieur is het opvallend stil.
Kenmerken van deze SEAT Exeo
'Uitstekend zittende stoelen'
Ondanks dat de SEAT Exeo maar één generatie bestond er genoeg keuze. Zo is bracht een facelift in 2011 de Exeo nieuwe koplampen met bi-xenonverlichting kreeg, naast ledverlichting aan de voor- en achterzijde. De motoriseringen werden door de jaren heen steeds sterker. Zo krijgt de 2.0 TSI er na een aantal jaar 10 pk bij, waardoor je 210 pk onder je rechtervoet hebt. Ook wordt de 1.8-liter benzinemotor met 150 pk later ingeruild voor een TSI met 160 pk. De Exeo is er onder meer als Reference, Style en Sport. Laatstgenoemde biedt een sportonderstel en 17-inch wielen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025