SEAT Arosa

Dankzij zijn compacte formaat van 3,54 meter is de SEAT Arosa ideaal voor moeiteloos parkeren in stedelijke omgevingen.

Seat Arosa 1.0 select
Jens Holierhoek4 minuten leestijd16 januari 2025

Als tweeling met de Volkswagen Lupo en opvolger van de SEAT Marbella maakt de SEAT Arosa in 1997 zijn debuut als compacte auto voor in de stad. Met zijn lengte van 3,54 meter past hij in haast elk parkeervak en is straatje keren nimmer een probleem. Buiten de stadsgrenzen toont de volwassen rijdende Spanjaard zich zeer comfortabel voor een auto van zijn formaat. Aardig detail: de SEAT Arosa is ontworpen door de designer die ook de Bugatti Veyron tekende. Alternatieven voor de SEAT Arosa zijn naast de Volkswagen Lupo onder meer de Renault Twingo en de Fiat 500.

De SEAT Arosa plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Comfortabel rijgedrag op de snelweg
  • Zeer zuinig in brandstofverbruik
  • Verrassend ruim interieur voor bestuurder
  • Nadelen
  • Alleen verkrijgbaar als driedeurs
  • Beperkte bagageruimte van 130 liter
  • Spanrol distributieriem kan vastlopen

Prestaties en rijcomfort

  • Prima rijcomfort in stad én op de snelweg
  • Behoorlijk zuinig
  • 1.4 16V is met 100 pk behoorlijk sportief

Exterieur en carrosserievorm

  • Alleen als driedeurs
  • Moderner uiterlijk na facelift in 2001
  • Compacte buitenmaten, dus goed manoeuvreerbaar

Interieur

  • Verrassend veel been- en hoofdruimte voor bestuurder
  • 130 liter aan bagageruimte
  • Simpel maar ergonomisch goed interieur

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbare techniek aldus de Wegenwacht: alleen kleine mankementen bekend
  • Spanrol van de distributieriem kan vastlopen
  • Temperatuursensor van de motor raak soms van slag

Actueel aanbod van de Seat Arosa op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

1.416

Meest voorkomende bouwjaar

2001

Gemiddelde kilometerstand

180.358 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(48)

Afbeelding van logo

SEAT Arosa per generatie 1997-2004

Afbeelding van SEAT Arosa per generatie 1997-2004

De SEAT Arosa is met een lengte van dik 3,5 meter een echte stadsauto, maar wel eentje die zich ook prima thuisvoelt op de snelweg. Op lange ritten voel je hoe fijn de voorstoelen zitten. De beenruimte voor de bestuurder is ook dik in orde. De Arosa is bovendien betrouwbaar, de Wegenwacht komt alleen wat vrij onschuldige mankementen tegen. Het lage wagengewicht van ongeveer 880 kilogram zorgt ervoor dat de Arosa lichtvoetig is en behoorlijk zuinig met brandstof. De topversie levert een vermogen van 100 pk, waardoor de handzame SEAT Arosa ook sportief te rijden is.

Kenmerken van deze SEAT Arosa

  • Zeer compact en wendbaar
  • Comfortabel op de snelweg
  • 130 liter aan bagageruimte
  • Betrouwbare techniek
  • Zuinig met brandstof, zeker als diesel

Interessante uitvoeringen van de SEAT Arosa

De SEAT Arosa wordt slechts één generatie gebouwd, maar krijgt in 2000 wel een ingrijpende facelift, waarbij de voorzijde een stuk ronder en moderner wordt. Instapmotor is een 1.0-liter met 50 pk. Er is ook een 60 pk sterke 1.4 en een sportieve 1.4 16V met 100 pk. Dieselen kan ook. Je hebt dan de keuze uit een 1.4 TDI en turboloze 1.7 SDI. Een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten is de standaard, maar op de 1.4 kom je ook een automaat tegen. Er zijn verschillende uitrustingsniveaus, waaronder de Stella, Signo en Sport.

Seat Arosa

Veelgestelde vragen over de SEAT Arosa

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • seat.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025