De SEAT Alhambra is met z'n indrukwekkende 2.610 liter bagageruimte en zeven comfortabele zitplaatsen ideaal voor grote gezinnen.
De SEAT Alhambra is een MPV met vijf of zeven zitplaatsen met twee broertjes: de Volkswagen Sharan en Ford Galaxy. Hoewel de Alhambra echt een gezinsauto is, geeft SEAT de auto ook wat sportiviteit mee, zowel in motorisering als rijcomfort. Er is zelfs een Alhambra met V6-krachtbron te vinden en een versie met vierwielaandrijving. Naast de genoemde familieleden is onder meer de Renault Espace een interessant alternatief voor de Spaanse MPV. De SEAT Alhambra is gebouwd tussen 1996 en 2020 en kreeg in de SEAT Tarraco – een SUV - een zevenzits opvolger.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de SEAT Alhambra is een MPV in optima forma. Er kunnen immers tot zeven personen mee, maar de tweede én derde zitrij kunnen ook in de vloer verdwijnen. In dat geval ontstaat er een bagageruimte die 2.610 liter groot is. In de vroege bouwjaren loopt het vermogen van de benzine- en dieselmotoren op tot 150 pk, na 2000 schiet het vermogen door naar maximaal 204 pk. Dat past bij het behoorlijk sportieve rijkarakter van de Alhambra, want de Spanjaard houdt van bochten en schakelt prima. De standaarduitrusting van de Alhambra is bovendien dik in orde.
Kenmerken van deze SEAT Alhambra
'Ook leverbaar met fijn zittende sportstoelen'
Bij een sportief merk zoals SEAT hoort ook een dynamische versie van haar MPV. In 2000 verschijnt de SEAT Alhambra 2.8 V6 Sport, voorzien van een 204 pk sterke 2.8-liter V6-benzinemotor. Binnen de tweede generatie kom je een andere bijzondere Alhambra tegen, namelijk de 184 pk sterke 2.0 TDI met vierwielaandrijving. Uitgerust met automaat is die diesel een ware caravantrekker: het maximaal aanhangwagengewicht bedraagt 2.400 kg. Ben je op zoek naar een sportieve én luxe uitvoering, dan komt de Alhambra FR Business Intense om de hoek kijken, compleet met onder meer bi-xenon verlichting en sportstoelen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025