De SEAT Arona verrast met een ruim interieur en comfortabele rijervaring, ideaal voor lange ritten.
De SEAT Arona is een achterwielaangedreven compacte crossover op basis van de SEAT Ibiza die zijn techniek deelt met de Skoda Kamiq en de Volkswagen T-Cross. De Arona neemt het op tegen alternatieven zoals de Renault Captur en de Hyundai Kona en doet dat met een behoorlijke rijdynamiek en een ruim interieur. Die ruimte zit hem in het bagagevolume, maar ook zeker in de hoofdruimte. Daardoor passen in een auto van 4,14 meter met gemak volwassenen op de achterbank. Het sportiefst is de 150 pk sterke SEAT Arona EVO FR voorzien van 1.5-liter viercilindermotor.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de SEAT Arona heeft minimaal een 95 pk sterke 1.0-liter driecilinder turbomotor onder de kap liggen en toont zich daarmee lichtvoetig. Zoals dat bij een sportief merk als SEAT hoort, is de rijdynamiek in orde. De Arona is koersvast en stuurt precies. Door de hoge opbouw is de Arona ruim van binnen: volwassen passagiers passen op de achterbank en achterin past 400 liter aan bagage. De standaarduitrusting van de Arona is dik in orde. De zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling is een aanwinst voor wie sportief rijden graag koppelt met het nodige comfort.
Kenmerken van deze SEAT Arona
De voorwielaangedreven SEAT Arona tref je het meest aan met 1.0-liter benzinemotor, maar die krachtbron is er wel met 95, 110 en 115 pk. Er is ook een 1.5-liter viercilinder die 150 pk biedt. Twee diesels complementeren het dieselaanbod. De Xperience Business Connect blinkt zowel uit in luxe als sportief design. Je herkent de uitvoering aan zijn afwijkende grille, koplampen en bumpers. Zeldzaam is de SEAT Arona TGI op aardgas. Die uitvoering lust trouwens ook gewoon benzine, maar heeft ook drie aardgastanks aan boord. De basisversie is de Reference, met onder meer cruisecontrol, led-koplampen en elektrisch verstelbare buitenspiegels.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025