Nissan X-Trail

De Nissan X-Trail combineert SUV-comfort met een stoere uitstraling en keuze uit twee of vierwielaandrijving.

Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta
Jaap Holman6 minuten leestijd16 januari 2025

De Nissan X-Trail, is het een crossover of is het een SUV? Feit is dat de X-Trail van de weg af best uit de voeten kan, maar dat hij een ‘echte’ terreinwagen niet zal verslaan. Ondanks dat voldoet de X-Trail aan een reeks wensen en eisen met een hoge instap en goed overzicht op de weg. En ja, de stoere uitstraling maakt het plaatje wel compleet. De X-Trail koop je met twee- of vierwielaandrijving. Was het aanbod in eerste instantie vooral diesel, inmiddels is de laatste generatie alleen nog uitgerust met e-Power hybride waarbij de motor dient als generator.

De Nissan X-Trail plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving
  • Optionele zevenzitsconfiguratie beschikbaar
  • Groeit met elke generatie in ruimte
  • Nadelen
  • Geen echte offroad-capaciteiten als SUV
  • Gebrekkige betrouwbaarheid CVT bij hoge kilometerstanden
  • Bij zeven personen minder bagageruimte

Prestaties en rijcomfort

  • Eerste generatie hangt veel over in bochten
  • Geen rauwe SUV met offroad-prestaties
  • Rijgedrag gericht op comfort

Exterieur en carrosserievorm

  • Begonnen als SUV met hoekig design
  • Derde generatie in feite een grote Qashqai
  • Aerodynamisch efficiënt ontwerp bij latere generaties

Interieur

  • Instrumentarium centraal geplaatst bij eerste generatie
  • Vanaf generatie 2 neemt ruimte in de X-Trail toe
  • Met 7 personen hou je weinig ruimte voor bagage

Betrouwbaarheid

  • Eerste generatie had nogal eens last van roest
  • De X-Trail is bekend met slechts enkele euvels
  • CVT minder betrouwbaar bij hoge kilometerstanden

Actueel aanbod van de Nissan X-Trail op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

29.936

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

81.314 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(306)

Afbeelding van logo

Nissan X-Trail per generatie 2022 +

Afbeelding van Nissan X-Trail per generatie 2022 +

Na het succes van de derde generatie is het in 2022 de beurt aan de vierde generatie van de Nissan X-Trail (T33). Nu krijgt de X-Trail weer een duidelijk eigen gezicht waardoor de overeenkomst met de Qashqai weer naar de achtergrond wordt gedrukt. De X-Trail is opnieuw wat gegroeid en biedt meer ruimte voor inzittenden, wederom optioneel 7. Diesel of benzine, het verdwijnt allemaal en wordt vervangen door hybride met twee- of vierwielaandrijving. Overigens geen reguliere hybride, de benzinemotor dient als generator voor de accu waardoor de X-Trail rijdt als een elektrische auto.

Kenmerken van deze Nissan X-Trail

  • Diesel en benzine worden vervangen door hybride
  • De e-4ORCE is als zevenzitter leverbaar
  • Design weer duidelijk onderscheidend
  • Nog niet de ruimste in het segment
  • e-Power hybride voelt als een elektrische auto
Afbeelding van logo

Nissan X-Trail per generatie 2014 - 2022

Afbeelding van Nissan X-Trail per generatie 2014 - 2022

In 2014 maakt Nissan met de X-Trail (T32) een ommezwaai. Het design wordt overgenomen van de Qashqai en de X-Trail vormt de opvolger voor de Qashqai +2, de uitvoering met optioneel 7 zitplaatsen. Het hoekige design wordt ingeruild voor een gestroomlijnd geheel met optie voor een derde zitrij. In eerste instantie kun je alleen kiezen voor dieselmotoren; het duurt een jaar voor er ook benzinemotoren in het assortiment worden opgenomen. Vierwielaandrijving blijft ook mogelijk, al moet je dan kiezen voor een luxe uitvoering van de X-Trail. Het CMF-C/D-platform voor deze generatie is in samenwerking met Renault ontwikkeld.

Kenmerken van deze Nissan X-Trail

  • X-Trail is de vervanger van de Qashqai +2
  • Motorenaanbod bestaat voornamelijk uit diesel
  • Interieur oogt wat conservatief, maar is kwalitatief in orde
  • Als grote broer van de Qashqai heeft de X-Trail genoeg ruimte
  • Best verkopende generatie in Nederland
Afbeelding van logo

Nissan X-Trail per generatie 2007 - 2014

Afbeelding van Nissan X-Trail per generatie 2007 - 2014

In 2007 is het de beurt aan de tweede generatie van de Nissan X-Trail (T31). Vanaf nu deelt de auto de technische basis met de Qashqai en de Renault Scénic. Hierdoor groeit de X-Trail maar liefst 20 cm in de lengte. Het ontwerp verandert niet wezenlijk, in tegenstelling tot het interieur dat een upgrade krijgt waarbij de tellers ‘teruggaan’ naar achter het stuur. De interne strijd met de Qashqai deed de X-Trail geen goed; hij leek deze te verliezen. De minimale facelift gaf dan ook weinig rimpels op het water.

Kenmerken van deze Nissan X-Trail

  • Het instrumentarium verschuift naar achter het stuur
  • Door toegenomen lengte groeit ook de bagageruimte
  • Na de facelift alleen als diesel te krijgen
  • Verkopen dalen door de strijd met de Qashqai
  • Deelt nu diesels en platform met Renault
Afbeelding van logo

Nissan X-Trail per generatie 2001 - 2007

Afbeelding van Nissan X-Trail per generatie 2001 - 2007

Nissan brengt in 2001 de X-Trail (T30) op de markt. Waar het merk eerder ‘echte’ terreinwagens als de Terrano of Patrol in het assortiment heeft, gaat het verder met crossovers als de X-Trail. Hij deelt het platform met de Almera en Primera, modellen die het Japanse merk niet meer voert. De X-Trail komt met voor- of vierwielaandrijving en een keuze uit slechts 3 motoren, waaronder een diesel die Nissan van Renault gebruikt. Deze diesel krijgt bij de facelift een boost in vermogen door een variabele turbo. Verder wordt er weinig aan de X-Trail aangepast.

Kenmerken van deze Nissan X-Trail

  • Ook beschikbaar geweest als waterstofvariant
  • Dashboard met instrumenten is centraal geplaatst
  • De eerste generatie had nogal eens last van roest
  • Leverbaar met ‘slechts’ 3 motoren waaronder 1 diesel
  • Deelt basis met Nissan Almera en Primera

Interessante uitvoeringen van de Nissan X-Trail

De X-Trail is heeft veel gezichten gehad. Wie sportiviteit zoekt in een X-Trail zal denken aan Nismo. Deze sportdivisie heeft de X-Trail van de eerste generatie onder handen genomen en geleverd met een 2.0 motor met 214 pk. Natuurlijk kreeg deze ook sportieve accenten en Nismo-branding mee. Wil je offroad met een X-Trail, dan is de 2.0 dCi 4x4 uit generatie 2 en 3 geschikt. Deze biedt voldoende kracht om op ruig terrein vooruit te komen. Daarmee is hij ook geschikt als trekauto. Voor de zuinige rijder is er de e-4ORCE hybride die rijdt als een elektrische auto.

Nissan X-Trail e-4ORCE 4WD Tekna (2023)

Veelgestelde vragen over de Nissan X-Trail

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • nissan.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025