De Nissan X-Trail plus- en minpunten
- Voordelen
- Verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving
- Optionele zevenzitsconfiguratie beschikbaar
- Groeit met elke generatie in ruimte
- Nadelen
- Geen echte offroad-capaciteiten als SUV
- Gebrekkige betrouwbaarheid CVT bij hoge kilometerstanden
- Bij zeven personen minder bagageruimte
Prestaties en rijcomfort
- Eerste generatie hangt veel over in bochten
- Geen rauwe SUV met offroad-prestaties
- Rijgedrag gericht op comfort
Exterieur en carrosserievorm
- Begonnen als SUV met hoekig design
- Derde generatie in feite een grote Qashqai
- Aerodynamisch efficiënt ontwerp bij latere generaties
Interieur
- Instrumentarium centraal geplaatst bij eerste generatie
- Vanaf generatie 2 neemt ruimte in de X-Trail toe
- Met 7 personen hou je weinig ruimte voor bagage
Betrouwbaarheid
- Eerste generatie had nogal eens last van roest
- De X-Trail is bekend met slechts enkele euvels
- CVT minder betrouwbaar bij hoge kilometerstanden
Actueel aanbod van de Nissan X-Trail op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 28.232
Meest voorkomende bouwjaar
2025
Gemiddelde kilometerstand
91.436 km
Aangeboden auto’s
Nissan X-Trail generatie 2022 +

Na het succes van de derde generatie is het in 2022 de beurt aan de vierde generatie van de Nissan X-Trail (T33). Nu krijgt de X-Trail weer een duidelijk eigen gezicht waardoor de overeenkomst met de Qashqai weer naar de achtergrond wordt gedrukt. De X-Trail is opnieuw wat gegroeid en biedt meer ruimte voor inzittenden, wederom optioneel 7. Diesel of benzine, het verdwijnt allemaal en wordt vervangen door hybride met twee- of vierwielaandrijving. Overigens geen reguliere hybride, de benzinemotor dient als generator voor de accu waardoor de X-Trail rijdt als een elektrische auto.
Kenmerken van deze Nissan X-Trail
- Diesel en benzine worden vervangen door hybride
- De e-4ORCE is als zevenzitter leverbaar
- Design weer duidelijk onderscheidend
- Nog niet de ruimste in het segment
- e-Power hybride voelt als een elektrische auto
Nissan X-Trail generatie 2014 - 2022

In 2014 maakt Nissan met de X-Trail (T32) een ommezwaai. Het design wordt overgenomen van de Qashqai en de X-Trail vormt de opvolger voor de Qashqai +2, de uitvoering met optioneel 7 zitplaatsen. Het hoekige design wordt ingeruild voor een gestroomlijnd geheel met optie voor een derde zitrij. In eerste instantie kun je alleen kiezen voor dieselmotoren; het duurt een jaar voor er ook benzinemotoren in het assortiment worden opgenomen. Vierwielaandrijving blijft ook mogelijk, al moet je dan kiezen voor een luxe uitvoering van de X-Trail. Het CMF-C/D-platform voor deze generatie is in samenwerking met Renault ontwikkeld.
Kenmerken van deze Nissan X-Trail
- X-Trail is de vervanger van de Qashqai +2
- Motorenaanbod bestaat voornamelijk uit diesel
- Interieur oogt wat conservatief, maar is kwalitatief in orde
- Als grote broer van de Qashqai heeft de X-Trail genoeg ruimte
- Best verkopende generatie in Nederland
Nissan X-Trail generatie 2007 - 2014

In 2007 is het de beurt aan de tweede generatie van de Nissan X-Trail (T31). Vanaf nu deelt de auto de technische basis met de Qashqai en de Renault Scénic. Hierdoor groeit de X-Trail maar liefst 20 cm in de lengte. Het ontwerp verandert niet wezenlijk, in tegenstelling tot het interieur dat een upgrade krijgt waarbij de tellers ‘teruggaan’ naar achter het stuur. De interne strijd met de Qashqai deed de X-Trail geen goed; hij leek deze te verliezen. De minimale facelift gaf dan ook weinig rimpels op het water.
Kenmerken van deze Nissan X-Trail
- Het instrumentarium verschuift naar achter het stuur
- Door toegenomen lengte groeit ook de bagageruimte
- Na de facelift alleen als diesel te krijgen
- Verkopen dalen door de strijd met de Qashqai
- Deelt nu diesels en platform met Renault
Nissan X-Trail generatie 2001 - 2007

Nissan brengt in 2001 de X-Trail (T30) op de markt. Waar het merk eerder ‘echte’ terreinwagens als de Terrano of Patrol in het assortiment heeft, gaat het verder met crossovers als de X-Trail. Hij deelt het platform met de Almera en Primera, modellen die het Japanse merk niet meer voert. De X-Trail komt met voor- of vierwielaandrijving en een keuze uit slechts 3 motoren, waaronder een diesel die Nissan van Renault gebruikt. Deze diesel krijgt bij de facelift een boost in vermogen door een variabele turbo. Verder wordt er weinig aan de X-Trail aangepast.
Kenmerken van deze Nissan X-Trail
- Ook beschikbaar geweest als waterstofvariant
- Dashboard met instrumenten is centraal geplaatst
- De eerste generatie had nogal eens last van roest
- Leverbaar met ‘slechts’ 3 motoren waaronder 1 diesel
- Deelt basis met Nissan Almera en Primera
Interessante uitvoeringen van de Nissan X-Trail
De X-Trail is heeft veel gezichten gehad. Wie sportiviteit zoekt in een X-Trail zal denken aan Nismo. Deze sportdivisie heeft de X-Trail van de eerste generatie onder handen genomen en geleverd met een 2.0 motor met 214 pk. Natuurlijk kreeg deze ook sportieve accenten en Nismo-branding mee. Wil je offroad met een X-Trail, dan is de 2.0 dCi 4x4 uit generatie 2 en 3 geschikt. Deze biedt voldoende kracht om op ruig terrein vooruit te komen. Daarmee is hij ook geschikt als trekauto. Voor de zuinige rijder is er de e-4ORCE hybride die rijdt als een elektrische auto.

Veelgestelde vragen over de Nissan X-Trail
Is de Nissan X-Trail beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Nissan X-Trail geleverd?
Is een Nissan X-Trail zuinig?
Is een Nissan X-Trail betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Nissan X-Trail beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/nissan_x_trail_faq_e03fd6338b.jpeg?width=1200&height=1200)


