Met zijn onderscheidende ontwerp en luxe uitrusting biedt de Nissan Murano een bijzondere rijervaring.

Een paar jaar na de Verenigde Staten is ook Europa aan de beurt voor de Nissan Murano. Een crossover/SUV die door de Japanse fabrikant een aangepast onderstel krijgt om de Murano aan te passen aan ‘onze’ rijstijl. De Murano heeft een onderscheidend ontwerp met een scherpe neus. Voorin ligt een 3.5 liter V6 die verraadt dat de Murano vooral gericht is op de Amerikaanse markt. De keuze voor een Murano is overzichtelijk met slechts één uitrustingsniveau. Overigens een zeer behoorlijk uitrustingsniveau. Zoek je een SUV/crossover met de nodige luxe, kijk dan zeker ook naar de Nissan Murano.
Gemiddelde prijs
€ 4.512
Meest voorkomende bouwjaar
2005
Gemiddelde kilometerstand
212.562 km
Aangeboden auto’s

In 2008 brengt Nissan de vernieuwde Murano op de markt. Het design wordt aangepakt en de Murano krijgt een wat minder hoekig karakter. De 3.5 liter V6 blijft, maar levert nu meer vermogen dan voorheen. Ook het interieur krijgt een upgrade en vernieuwde tech zoals bluetooth connectiviteit komt naar de Murano. In 2010 komt Nissan met een extra motoroptie; een 2.5 liter dCi diesel. Verder krijgt het design een upgrade met vernieuwde bumpers, lichtunits en een nieuwe grille. Ook het interieur wordt meegenomen en krijgt verbeterde materialen.
Kenmerken van deze Nissan Murano

De eerste generatie van de Nissan Murano werd in Europa geïntroduceerd in 2005, 3 jaar na de lancering in de Verenigde Staten. Dat het model gericht was op de Amerikaanse markt blijkt wel uit de 3.5 liter V6 die onder de motorkap ligt van iedere Murano. Andere opties zijn er niet. Het design valt op door de spitse neus die niet typisch is voor een crossover/SUV. Net als de motor is er ook geen keuze voor uitrusting en interieur. Je krijgt lederen bekleding en (voor die tijd) moderne technologie zoals een LCD-monitor en CD-speler in elke Murano.
Kenmerken van deze Nissan Murano

'Gen 2 gebruikt verbeterde materialen'
De Nissan Murano is in Nederland uitgebracht met slechts 1 uitrustingsniveau. Dat maakt de keuze makkelijk. Overigens is dat een zeer net uitrustingsniveau, dus kies je voor een Murano, dan val je je daar geen buil aan. Ook qua aandrijving is er geen keuze, tot er in 2010 een diesel bij komt. Let wel, de motoren zijn vrij groot. Dat levert een sterke auto op, maar de kosten zijn doorgaans hoger dan de moderne motoren waar met geringe motorinhoud en turbo’s wordt gewerkt. Dan neemt niet weg dat de luxe van een grote motor op de snelweg erg prettig kan zijn.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/nissan_murano_faq_f669fd2e90.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025