Een elektrische pionier van Nissan, dat is de LEAF. Het is één van de eerste elektrische modellen die op grote schaal in productie genomen werd. Daarmee droeg de Nissan LEAF bij aan de populariteit en acceptatie van elektrische auto’s. De technologie heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan.Kijken we naar de standaard van nu, dan voldoet het niet allemaal meer. Om de naam eer aan te doen (LEAF staat voor: Leading Environmentally friendly, Affordable, Family Car) heeft Nissan scherpe keuzes moeten maken waardoor de handjes niet overal op elkaar gingen.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2017 komt de tweede generatie van de LEAF op de markt. Het design wordt wat conventioneler en inmiddels heeft de LEAF er ook wat concurrenten bij. Omdat het gewicht niet veel toeneemt, nemen de prestaties van de LEAF toe. Net als de actieradius. Die gaat naar 270 kilometer (conform WLTP). Noviteit is de LEAF met een zonnepaneel dat de infotainment van stroom voorziet, al heeft het een verwaarloosbaar effect op de actieradius. In 2019 komt Nissan met een facelift voor de LEAF, opnieuw met grotere accu en dus een verbeterde actieradius. Nu bedraagt die 385 kilometer (WLTP).
Kenmerken van deze Nissan LEAF
In 2010 kwam de Nissan LEAF via de Amsterdamse haven naar Nederland. Het is de eerste uit een reeks elektrische modellen die Nissan met Renault samen ontwikkelt en een volwaardige elektrische gezinsauto. Het design kun je ongewoon noemen, maar het past bij een pionier in autoland. De actieradius van de eerste modellen ligt rond de 175 conform NEDC en dat is niet grensverleggend. Daarvoor kun je beter een model hebben van ná de facelift. Door aanpassingen aan de elektromotor en de aandrijflijn gaat deze naar 250 kilometer (conform NEDC). Geen revolutie, maar wel degelijk een sprong vooruit.
Kenmerken van deze Nissan LEAF
De Nissan LEAF is op zich al interessant omdat het de eerste elektrische auto is die in grote serie is gebouwd. Opvallend is de LEAF met zonnecellen op het dak. Hoewel dit weinig oplevert in de praktijk is het een interessant experiment. Wil je de LEAF met extra luxe, kijk dan eens naar de Tekna. Met onder andere lederen bekleding en BOSE audiosysteem zit je er goed bij. Voor de liefhebbers van sportief is er de LEAF Nismo (2018 - 2020). Motorisch is het dezelfde auto, maar nu heeft de elektrische Japanner een verlaagd onderstel met stijvere ophanging en sportievere uitstraling.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025