De Nissan Pathfinder is met krachtige dieselmotoren en inschakelbare vierwielaandrijving een betrouwbaar werkpaard.

De Nissan Pathfinder is de opvolger van de Terrano, een SUV-versie van de D21 pickup-truck. Het model was weinig meer dan een pickup met een verlengd dak en meer comfort. Latere generaties waren afgeleid van de Nissan Navara. In tegenstelling tot grote broer Patrol is de Pathfinder geen pure terreinwagen, maar een meer gebruiksvriendelijke SUV. Desondanks was inschakelbare vierwielaandrijving leverbaar. De auto werd in Nederland vrijwel exclusief geleverd met forse dieselmotoren. Alternatieven zijn de Mazda Tribute, Land Rover Discovery en Ford Explorer.
Gemiddelde prijs
€ 8.066
Meest voorkomende bouwjaar
2003
Gemiddelde kilometerstand
248.687 km
Aangeboden auto’s

De tweede in Nederland leverbare Pathfinder verscheen in 2005. De auto vertoonde duidelijke gelijkenissen met de Navara waar hij op gebaseerd was., In eerste instantie was een 4,0 liter benzine V6 (269 pk) leverbaar, maar vanaf 2007 bestond het aanbod louter uit diesels. Vanaf 2010 had je twee keuzes: een 2,5 liter viercilinder met 171 pk en een 3,0 V6 met 231 pk. Een handgeschakelde zesbak of een vijftraps automaat stuurden het vermogen naar alle vier de wielen. De Pathfinder hield het tot 2014 vol en kreeg geen directe opvolger.
Kenmerken van deze Pathfinder

De tweede generatie Pathfinder was voor de Nederlandse markt de eerste. Het model verving de Terrano, die in andere markten als Pathfinder verkocht werd. De auto was alleen leverbaar met een 150 pk sterke 3,3 liter benzine V6 en viertraps automaat, waardoor het in Nederland geen succes werd. Na twee jaar werd de Pathfinder weer teruggetrokken. Het gat werd opgevuld door de kleinere Terrano II en goedkopere versies van de Patrol.
Kenmerken van deze Pathfinder

'Optioneel met derde zitrij'
De Pathfinder heb je eigenlijk maar om één reden: je hebt zwaar werk te verzetten. De beste uitvoering van de auto is daarom de sterkste. Met een 3.0 dCi van de tweede generatie heb je een auto die altijd zijn mannetje staat. Bovendien is de motor betrouwbaarder dan zijn kleinere broertje. De Amerikaans aanvoelende eerste generatie is er vooral voor mensen die een bijzonder buitenbeentje zoeken. Door de dorstige en minder krachtige V6 benzinemotor is die uitvoering weinig praktisch.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/nissan_pathfinder_faq_6812e2dd08.jpeg?width=1200&height=1200)
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 31 december 2024