De Nissan Primera blonk als bescheiden gezinsauto uit in betrouwbaarheid en comfort.

De Nissan Primera volgde in 1990 de Nissan Bluebird op. Het is een middelgrote auto die voornamelijk goed scoorde op betrouwbaarheid en comfort. De Primera was de eerste Nissan die specifiek gericht was op de Europese markt en stond bekend om technische innovaties die door de Japanners werden toegepast op het model, bijvoorbeeld de multi-link ophanging in de tweede generatie. Dit zorgde ervoor dat de Primera goed scoorde. De derde generatie komt voort uit de samenwerking met Renault. Vanwege tegenvallende verkopen werd het model geschrapt. Er kwam geen opvolger.
Gemiddelde prijs
€ 1.991
Meest voorkomende bouwjaar
2007
Gemiddelde kilometerstand
206.775 km
Aangeboden auto’s

In 2002 verschijnt de derde generatie (P12) van de Nissan Primera. Het design ondergaat een opvallende transformatie met een verbeterde stroomlijn en een hogere achterkant. De hatchback wordt dan ook omgedoopt tot liftback. Het is het eerste model dat in samenwerking met Renault is ontwikkeld. De motoropties veranderden niet, maar een CVT werd vanaf nu aangeboden voor de 2,0 liter benzinemotor. De uitrusting van de Primera kreeg een upgrade waarbij techniek als een achteruitrijcamera en satellietnavigatie standaard aanwezig waren, alleen niet op de instapmodellen. Bij de facelift in 2004 kreeg het interieur nog eens een upgrade.
Kenmerken van deze Nissan Primera

Nissan kwam in 1996 met de tweede generatie van de Primera (P11). Uniek in de klasse was de multilink voor- en achterwielophanging. Dit zorgde voor een stabielere rijervaring. De Primera kreeg een modernere look met een verbeterde stroomlijn die ook de efficiëntie ten goede kwam. Ook het interieur werd aangepakt met betere materialen, verbeterde ergonomie en een moderner design van het dashboard. In 1999 kreeg de Primera een facelift, waarbij de voorzijde voorzien werd van een grille met ‘flying wing’, onderdeel van de nieuwe identiteit van het merk.
Kenmerken van deze Nissan Primera

De eerste generatie (P10) van de Nissan Primera stamt uit 1990. Het is de eerste Nissan die specifiek gericht is op de Europese markt. De Primera werd beschikbaar in verschillende carrossiestijlen, zoals een vier- of vijfdeurs sedan en een stationwagen. De voorwielaangedreven Primera had een aantal motoropties voor de Europese markt, een 1,6 of een 2,0 liter benzinemotor of een 2,0 liter diesel. De relatief lange wielbasis zorgt ervoor dat de Primera een comfortabele hoeveelheid binnenruimte bood aan passagiers. Daarnaast was de Primera zijn tijd aardig vooruit met comfortopties zoals climate control en navigatie.
Kenmerken van deze Nissan Primera

'Ergonomie verbeterd over de generaties'
De Nissan Primera krijgt standaard veel vernieuwende techniek mee, zoals bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. Helaas worden de instapmodellen daarbij vaak overgeslagen. Het loont dus de moeite om deze zelf ook over te slaan en te kijken naar een beter uitgeruste uitvoering. Hoewel je het wellicht niet verwacht van de Primera, zijn er in de eerste twee generaties ook sportieve GT-modellen gemaakt. De eGT en de GT uit de eerste en tweede generatie beschikken beide over een 2,0 liter motor met 150 pk, aangepaste ophanging en sportieve styling. Voor wie luxe wil, die kan kiezen voor de Tekna uitvoeringen.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/nissan_primera_faq_3d5e88df02.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025