De Nissan Primera plus- en minpunten
- Voordelen
- Betrouwbaar en comfortabel voor dagelijks gebruik
- Multi-link ophanging verbetert rijgedrag
- Innovatieve technische oplossingen, zoals achteruitrijcamera
- Nadelen
- Derde generatie soms last van storingen
- Oudere modellen kunnen roestproblemen hebben
- Interieur in oudere generaties minder aantrekkelijk
Prestaties en rijcomfort
- Sportieve GT-modellen vind je in de eerste en tweede generatie
- Multi-link ophanging verbeterd rijgedrag vanaf generatie 2
- Gemiddeld genomen biedt de Primera veel rijcomfort
Exterieur en carrosserievorm
- Verschillende carrosserievarianten zoals sedan en hatchback
- Laatste generatie meest revolutionair design
- Aerodynamisch design verbetert efficiëntie vanaf de tweede generatie
Interieur
- Biedt veel ruimte, zeer geschikt voor gezinnen
- Interieur in oudere generaties valt wat tegen
- Ergonomie verbeterd over de generaties
Betrouwbaarheid
- Oudere modellen hebben wel eens last van roest
- Derde generatie met dCi-motoren hebben af en toe storingen
- Algehele betrouwbaarheid is goed
Actueel aanbod van de Nissan Primera op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 1.855
Meest voorkomende bouwjaar
2005
Gemiddelde kilometerstand
219.207 km
Aangeboden auto’s
Nissan Primera generatie 2002 - 2008

In 2002 verschijnt de derde generatie (P12) van de Nissan Primera. Het design ondergaat een opvallende transformatie met een verbeterde stroomlijn en een hogere achterkant. De hatchback wordt dan ook omgedoopt tot liftback. Het is het eerste model dat in samenwerking met Renault is ontwikkeld. De motoropties veranderden niet, maar een CVT werd vanaf nu aangeboden voor de 2,0 liter benzinemotor. De uitrusting van de Primera kreeg een upgrade waarbij techniek als een achteruitrijcamera en satellietnavigatie standaard aanwezig waren, alleen niet op de instapmodellen. Bij de facelift in 2004 kreeg het interieur nog eens een upgrade.
Kenmerken van deze Nissan Primera
- Een van de best uitgeruste modellen bij de introductie
- Ontwikkeld in Europa om beter op de Europese markt aan te sluiten
- Opnieuw een verbeteringsslag voor veiligheidssystemen
- Designrevolutie waarbij de hatchback een liftback wordt
- De laatste generatie van de Primera.
Nissan Primera generatie 1996 - 2001

Nissan kwam in 1996 met de tweede generatie van de Primera (P11). Uniek in de klasse was de multilink voor- en achterwielophanging. Dit zorgde voor een stabielere rijervaring. De Primera kreeg een modernere look met een verbeterde stroomlijn die ook de efficiëntie ten goede kwam. Ook het interieur werd aangepakt met betere materialen, verbeterde ergonomie en een moderner design van het dashboard. In 1999 kreeg de Primera een facelift, waarbij de voorzijde voorzien werd van een grille met ‘flying wing’, onderdeel van de nieuwe identiteit van het merk.
Kenmerken van deze Nissan Primera
- Introductie van de multi-link ophanging op de Nissan Primera
- Bij de facelift wordt de herkenbare ‘flying wing’ grille geïntroduceerd
- Verbeterd interieur krijgt optioneel meer luxe zoals lederen bekleding
- Opnieuw leverbaar als sedan, hatchback en stationwagen
- De Primera kreeg verbeterde veiligheidssystemen aan boord
Nissan Primera generatie 1990 - 1996

De eerste generatie (P10) van de Nissan Primera stamt uit 1990. Het is de eerste Nissan die specifiek gericht is op de Europese markt. De Primera werd beschikbaar in verschillende carrossiestijlen, zoals een vier- of vijfdeurs sedan en een stationwagen. De voorwielaangedreven Primera had een aantal motoropties voor de Europese markt, een 1,6 of een 2,0 liter benzinemotor of een 2,0 liter diesel. De relatief lange wielbasis zorgt ervoor dat de Primera een comfortabele hoeveelheid binnenruimte bood aan passagiers. Daarnaast was de Primera zijn tijd aardig vooruit met comfortopties zoals climate control en navigatie.
Kenmerken van deze Nissan Primera
- De 2,0 liter benzine krijgt een upgrade in 1992 en heeft vanaf dan meer pk’s
- De Primera heeft een zeer nette hoeveelheid ruimte voor bagage
- In 1994 kreeg de Primera een flinke facelift voor design en de motoren
- De eerste Nissan die specifiek gericht was op Europa
- Naast de reguliere handgeschakelde 5-bak ook als viertraps automaat

'Ergonomie verbeterd over de generaties'
Interessante uitvoeringen van de Nissan Primera
De Nissan Primera krijgt standaard veel vernieuwende techniek mee, zoals bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. Helaas worden de instapmodellen daarbij vaak overgeslagen. Het loont dus de moeite om deze zelf ook over te slaan en te kijken naar een beter uitgeruste uitvoering. Hoewel je het wellicht niet verwacht van de Primera, zijn er in de eerste twee generaties ook sportieve GT-modellen gemaakt. De eGT en de GT uit de eerste en tweede generatie beschikken beide over een 2,0 liter motor met 150 pk, aangepaste ophanging en sportieve styling. Voor wie luxe wil, die kan kiezen voor de Tekna uitvoeringen.

Veelgestelde vragen over de Nissan Primera
Is de Nissan Primera beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Nissan Primera geleverd?
Is een Nissan Primera zuinig?
Is een Nissan Primera betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Nissan Primera beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/nissan_primera_faq_3d5e88df02.jpeg?width=1200&height=1200)

