Met de 350Z gaf Nissan zichzelf een nieuwe impuls na jaren van saaie, degelijk modellen. Met een krachtige en bijzonder klinkende V6-motor en een gespierd uiterlijk veroverde de sportwagen vele harten. Ondanks een toch relatief soft karakter werd de 350Z een icoon in de tunings- , drift en racewereld. Originele, onverprutste exemplaren zijn hierdoor zeldzaam geworden. Toch is de auto - in originele staat - nog altijd een betaalbaar, eigenzinnig alternatief voor gangbare sportcoupes zoals de Mercedes CLK en BMW 4-serie
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Drie jaar nadat de 300ZX verdween kwam Nissan weer met een echte sportieve ‘halo-car’. Een modern, gespierd ontwerp en een krachtige, karakteristiek klinkende 3,5 liter V6 maakten de 350Z meteen een hit. Net als zijn voorganger was de auto meer een sportieve GT dan een hardcore sportwagen. In 2006 en 2007 werden revisies doorgevoerd, waarbij het vermogen steeg van 286 naar 300 en uiteindelijk 310 pk. De auto werd een lieveling van de tunings- en driftwereld, maar kon als cabriolet met vijftraps automaat ook heerlijk ontspannen gereden worden.
Kenmerken van de Nissan 350Z
'Sportieve, goed zittende stoelen'
Zoals het een echte Japanse sportwagen betaamt zijn er talloze bijzondere variaties van de 350Z. In andere markten was de auto in vijf uitrustingsniveaus te krijgen, in Europa was alleen de duurste ‘Track’-uitvoering beschikbaar. In 2005 verscheen de 35th Anniversary jubileumeditie, die later met een 300 pk sterke V6 leverbaar werd. In 2007 produceerde huistuner Nismo de gelimiteerde Nismo 350Z, met stijver chassis, betere ophanging en remmen (1607 exemplaren). De ultieme 350Z is de Nismo Type 380RS Competition, met een 3,8 liter, 350 pk sterke V6 afgeleid van de racerij. Slechts 300 exemplaren werden geproduceerd.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 23 januari 2025