De Nissan 370Z combineert een krachtige V6-motor met een korte wielbasis voor een spectaculaire rijervaring.
De Nissan 370Z is de zesde ‘Z-car’ van Nissan. Het model volgde de succesvolle 350Z op en was een volledig nieuw ontwerp. De karakteristiek klinkende V6 bleef grotendeels behouden, maar kreeg een grotere inhoud en meer vermogen mee. Ondanks een kortere wielbasis bleef de 370Z meer een GT dan een pure sportwagen. Het model hield het uiteindelijk meer dan tien jaar vol.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2009 kwam Nissan met de zesde generatie van de ‘Z-Car’. De 370Z bouwde voort op het succes van de 350Z, maar was korter, lager en breder. De V6 werd vergroot naar 3,7 liter en leverde 331 in plaats van 300 pk. Ondanks een veel stijver en iets lichter chassis bleef het gewicht vrijwel gelijk. Net als zijn voorganger was de 370Z er als coupé en open Roadster. Schakelen gaat via een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat met schakelflippers. In 2013 werd het model grondig herzien. Pas in 2020 viel het doek. Opvolger Nissan Z kwam niet naar Europa.
Kenmerken van de Nissan 370Z
'Sportief, goed afgewerkt interieur'
Bij de 370Z Roadster bleef het aanbod beperkt, maar van de coupé zijn diverse speciale uitvoeringen verschenen. Zo is er de 40th Anniversary – die het 40-jarig jubileum van de Z-serie vierde - en de GT Edition. Bij deze varianten bleef het grotendeels beperkt tot uiterlijke verfraaiingen. De grote uitzondering was de 370Z Nismo; strakker afgestelde ophanging, verbeterde remmen en een tot 344 pk opgepepte V6 maken van deze versie een hardcore straatvechter.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025