De Nissan Patrol is een robuust werkpaard met indrukwekkende terreincapaciteiten, ideaal als trekauto.
De Nissan Patrol is het antwoord van het merk op de Toyota LandCruiser en Land Rover Defender. De geschiedenis van het model is terug te leiden naar een kopie van de originele Willys Jeep. In 1980 werd voor het eerst de naam Patrol gebruikt. Net als zijn concurrenten bewees de Nissan zich als een ijzersterk, zeer betrouwbaar werkpaard met indrukwekkende terreincapaciteiten. Bij latere generaties was er steeds meer ruimte voor luxe, maar het ruige karakter van de Patrol bleef behouden.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
{Met de vijfde generatie maakt de Patrol een grote sprong naar voren. In één klap was het uiterlijk helemaal bij de tijd. De afmetingen bleven ruwweg hetzelfde, net als de basismotor. Dat was nog steeds een 2,8 liter zescilinder turbodiesel met 130 pk. Optioneel was er een 3,0 liter viercilinder met 158 pk. Belangrijker was het koppel van respectievelijk 252 en 354 Nm. Vanaf 2003 werd de 3,0 de enige optie voor Nederlandse kopers. De Patrol wordt nog steeds geproduceerd, maar in Nederland stopte de levering in 2010.
Kenmerken van deze Nissan Patrol
Met de vierde generatie bewoog Nissan de Patrol meer naar de SUV-kant met tal van technische verbeteringen. Zo werden de bladveren vervangen door schroefveren en werd de achteruitversnelling gesynchroniseerd. Bovendien was stuurbekrachtiging standaard. Schijfremmen op de achteras waren optioneel. In Nederland werd de Patrol alleen geleverd met een dieselmotor. Die 2,8 liter zes-in-lijn was er in twee smaken: natuurlijk ademend (92 pk) en als Turbo D (116 pk). Het vermogen werd op de achterwielen of alle vier wielen overgebracht via een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat.
Kenmerken van deze Nissan Patrol
Na twee generaties van Nissan’s Willys Jeep kwam in 1980 de eerste echte Patrol op de markt. De auto kreeg een moderne, hoekige carrosserie mee, maar was nog altijd een onvervalste terreinwagen. Verfijning stond niet op het menu, al kregen duurdere modellen opties als stuurbekrachtiging en airco mee. De grotere motoren gingen aan de Nederlandse koper voorbij. Een 2,8 liter zes-in-lijn met 121 pk was de enige benzine-optie. Daarnaast was er een 3,3 liter zescilinder diesel (95 pk) en turbodiesel (110 pk). Schakelen ging via een handgeschakelde vier- of vijfbak of een drietraps automaat
Kenmerken van deze Nissan Patrol
'Spartaans interieur vroege modellen'
De Patrol kenmerkt zich als een nuchter werkpaard, waardoor er weinig ruimte was voor creatieve uitspattingen en bijzondere uitvoeringen. Tegenwoordig zijn de sofftops en de pickup-varianten bijzondere buitenbeentjes, maar op technisch vlak is het recept altijd hetzelfde. Voor alle Patrols geldt dat ze de ideale metgezel zijn als je zwaar werk moet verzetten op moeilijk begaanbaar terrein. Ze zijn niet voor niets nog altijd geliefd bij boswachters, manegehouders en offroad-hobbyisten
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025