Nissan Patrol

De Nissan Patrol is een robuust werkpaard met indrukwekkende terreincapaciteiten, ideaal als trekauto.

Nissan Patrol GR 3.0
Dylan Smit5 minuten leestijd16 januari 2025

De Nissan Patrol is het antwoord van het merk op de Toyota LandCruiser en Land Rover Defender. De geschiedenis van het model is terug te leiden naar een kopie van de originele Willys Jeep. In 1980 werd voor het eerst de naam Patrol gebruikt. Net als zijn concurrenten bewees de Nissan zich als een ijzersterk, zeer betrouwbaar werkpaard met indrukwekkende terreincapaciteiten. Bij latere generaties was er steeds meer ruimte voor luxe, maar het ruige karakter van de Patrol bleef behouden.

De Nissan Patrol plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Oersterk werkpaard met indrukwekkende terreincapaciteiten
  • Leverbaar met achter- of vierwielaandrijving
  • Grote dieselmotoren zijn ideaal voor trekwerk
  • Nadelen
  • Roestgevoeligheid bij oudere modellen
  • In Nederland exclusief met dieselmotor leverbaar
  • Latere generaties minder geschikt voor hardcore terreinrijden

Prestaties en rijcomfort

  • Vrijwel exclusief met grote dieselmotoren geleverd
  • Met achter- of vierwielaandrijving
  • Ideale trekauto

Exterieur en carrosserievorm

  • Met drie- of vijfdeurscarrosserie, als driedeurs softtop of tweedeurs pickup
  • Sofftop biedt optie voor afneembaar hardtop dak
  • Pickup vrij zeldzaam

Interieur

  • Spartaans interieur vroege modellen
  • Latere modellen hebben meer luxe en beter afwerking
  • Ruim als vijfdeurs

Betrouwbaarheid

  • Sterk gebouwd voor optimale betrouwbaarheid
  • Zoals alle auto’s uit die periode gevoelig voor roest
  • Los ladderchassis maakt wisselen van de koets mogelijk

Actueel aanbod van de Nissan Patrol op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

7.716

Meest voorkomende bouwjaar

1998

Gemiddelde kilometerstand

253.107 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(17)

Afbeelding van logo

Nissan Patrol per generatie 1998 - 2010

Afbeelding van Nissan Patrol per generatie 1998 - 2010

{Met de vijfde generatie maakt de Patrol een grote sprong naar voren. In één klap was het uiterlijk helemaal bij de tijd. De afmetingen bleven ruwweg hetzelfde, net als de basismotor. Dat was nog steeds een 2,8 liter zescilinder turbodiesel met 130 pk. Optioneel was er een 3,0 liter viercilinder met 158 pk. Belangrijker was het koppel van respectievelijk 252 en 354 Nm. Vanaf 2003 werd de 3,0 de enige optie voor Nederlandse kopers. De Patrol wordt nog steeds geproduceerd, maar in Nederland stopte de levering in 2010.

Kenmerken van deze Nissan Patrol

  • Als drie- of vijfdeurs SUV
  • Leverbaar met handgeschakelde vijfversnellingsbak of vier- of vijftrapsautomaat
  • Oersterk werkpaard, maar met meer luxe dan voorgangers
  • Wordt nog steeds gebouwd voor VN veiligheidstroepen}
Afbeelding van logo

Nissan Patrol per generatie 1989 - 1998

Afbeelding van Nissan Patrol per generatie 1989 - 1998

Met de vierde generatie bewoog Nissan de Patrol meer naar de SUV-kant met tal van technische verbeteringen. Zo werden de bladveren vervangen door schroefveren en werd de achteruitversnelling gesynchroniseerd. Bovendien was stuurbekrachtiging standaard. Schijfremmen op de achteras waren optioneel. In Nederland werd de Patrol alleen geleverd met een dieselmotor. Die 2,8 liter zes-in-lijn was er in twee smaken: natuurlijk ademend (92 pk) en als Turbo D (116 pk). Het vermogen werd op de achterwielen of alle vier wielen overgebracht via een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat.

Kenmerken van deze Nissan Patrol

  • In Nederland de meest bekende generatie van de Patrol
  • Echte terreinwagen met iets meer manieren
  • Als drie- en vijfdeurs SUV
  • Via import met andere motoren te krijgen
Afbeelding van logo

Nissan Patrol per generatie 1980 -1989

Afbeelding van Nissan Patrol per generatie 1980 -1989

Na twee generaties van Nissan’s Willys Jeep kwam in 1980 de eerste echte Patrol op de markt. De auto kreeg een moderne, hoekige carrosserie mee, maar was nog altijd een onvervalste terreinwagen. Verfijning stond niet op het menu, al kregen duurdere modellen opties als stuurbekrachtiging en airco mee. De grotere motoren gingen aan de Nederlandse koper voorbij. Een 2,8 liter zes-in-lijn met 121 pk was de enige benzine-optie. Daarnaast was er een 3,3 liter zescilinder diesel (95 pk) en turbodiesel (110 pk). Schakelen ging via een handgeschakelde vier- of vijfbak of een drietraps automaat

Kenmerken van deze Nissan Patrol

  • De eerste echte Patrol
  • Pure terreinwagen zonder enig spoor van verfijning
  • Robuust werkpaard
  • Zoals alle oudere modellen gevoelig voor roest

Interessante uitvoeringen van de Nissan Patrol

De Patrol kenmerkt zich als een nuchter werkpaard, waardoor er weinig ruimte was voor creatieve uitspattingen en bijzondere uitvoeringen. Tegenwoordig zijn de sofftops en de pickup-varianten bijzondere buitenbeentjes, maar op technisch vlak is het recept altijd hetzelfde. Voor alle Patrols geldt dat ze de ideale metgezel zijn als je zwaar werk moet verzetten op moeilijk begaanbaar terrein. Ze zijn niet voor niets nog altijd geliefd bij boswachters, manegehouders en offroad-hobbyisten

Nissan Patrol

Veelgestelde vragen over de Nissan Patrol

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • adac.de
  • autoblog.nl
  • autoexpress.co.uk
  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • nissan.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025