Domineer de wildernis met de veelzijdige Mitsubishi Pajero, ideaal voor zware aanhangers en ruig terrein.

SUV’s zijn er te over, maar ben je op zoek naar een ‘hoogpotige’ die écht wat presteert offroad, kom je al snel uit bij een select gezelschap. De Toyota Land Cruiser en Nissan Patrol én de Mitsubishi Pajero behoren tot dit soort onverschrokken 4x4’s. Die Pajero - die er ook is als afgeleide Pajero Pinin en Pajero Sport - heeft technisch alles in huis om diepe modderpoelen en ruw terrein te trotseren. Je domineert immers niet zomaar jarenlang de Dakar-rally. De oersterke ‘King of the Desert’ is bovendien een graag geziene gast in combinatie met boot-of paardentrailer.
Gemiddelde prijs
€ 10.459
Meest voorkomende bouwjaar
2007
Gemiddelde kilometerstand
283.162 km
Aangeboden auto’s

De vierde en laatste generatie van de Mitsubishi Pajero is goed beschouwd een sterk opgefriste variant van de derde generatie. Naast een moderner uiterlijk – het reservewiel verplaatst naar het midden van de achterkant – voorziet Mitsubishi de Pajero van een nieuwe topmotorisering. Die 3,8-liter V6 benzinemotor met 250 pk geeft de 4,90 meter lange Japanner (LWB) flink wat pit. De 4,38 meter versie met korte wielbasis houdt het bij een 3,2-liter diesel. Hoewel de vierde Pajero nog altijd een echte offroader is, is er meer luxe aan boord. Van parkeercamera tot navigatie: het zit er allemaal op.
Kenmerken van deze Mitsubishi Pajero

De derde generatie van de Mitsubishi Pajero is een stuk luxer uitgerust dan zijn voorgangers. De derde Pajero staat niet langer op een ladderchassis. De carrosserie is voorzien van een ingebouwd frame met een zeer solide zelfdragende constructie als resultaat. Dankzij een hogere bodemvrijheid en lager zwaartepunt presteert de Pajero zowel goed in het terrein als op de openbare weg. De allroader stuurt behoorlijk direct en de beschikbare transmissies werken feilloos. Met SuperSelect4-II is weer te schakelen tussen twee- en vierwielaandrijving. De aanwezigheid van lage en hoge gearing vormen een uitkomst in het terrein.
Kenmerken van deze Mitsubishi Pajero

Ook de tweede generatie Mitsubishi Pajero vormt weer een ideaal duo met een boot- of paardentrailer dankzij zijn potente motoriseringen. Er is wederom een V6-benzinemotor voorheen en ook de turbodiesel toont zich een prettige krachtbron. Dankzij de Super Select vierwielaandrijving (SS4) kan je wisselen tussen achterwiel- en vierwielaandrijving tot snelheden van 100 km/u. Handig als er opeens een slecht stukje asfalt opduikt. Andere innovatie is de aanwezigheid van een antiblokkeersysteem. De 4,72 meter lange long body biedt veel been- en hoofdruimte. Met een bagageruimte van dik duizend liter, heb je aan plek voor koffers nimmer gebrek.
Kenmerken van deze Mitsubishi Pajero

De eerste generatie van de Mitsubishi Pajero is er als driedeurs met korte wielbasis en vijfdeurs met lange wielbasis. Die driedeurs kom je op zijn beurt weer tegen met hardtop of softtop. Inderdaad: de Pajero tover je in no-time om tot een offroad-cabrio. De sterkste benzineversie is de 3,0-liter V6 met een vermogen van 141 pk. Die krachtbron zorgt ervoor dat de Pajero een aanhanger van tot 3.300 kg aan de trekhaak mag. De 2.5 diesel kan met eenzelfde gewicht overweg. De Pajero is voorzien van vierwielaandrijving en voelt zich vooral thuis in het terrein.
Kenmerken van deze Mitsubishi Pajero

'Veel interieurruimte'
De Mitsubishi Pajero kom je in elke generatie tegen als drie- en als vijfdeurs. Het verschil in wagenlengte is fors tussen die twee carrosserievarianten. Waar de vierde generatie LWB 4,90 meter meet en als zevenzitter te vinden is, is de SWB een halve meter korter. Zoals het een offroader betaamt, is de Pajero vaak een diesel. Toch kun je ook voor de V6-benzinemotor kiezen. Het trekgewicht van de Pajero is fors. Een aanhanger van 2.800 kg mag al snel mee, maar voor een boot- of paardentrailer van zelfs 3.300 kg heeft de Pajero een antwoord.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mitsubishi_pajero_faq_72bae11af5.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025