De Mitsubishi Galant biedt betrouwbare techniek, krachtige zescilinders en diverse carrosserievarianten.

De Mitsubishi Galant is een van de iconen van het Japanse automerk. Zo gaat de eerste generatie terug tot einde van de jaren zestig. Hoewel de laatste generatie niet aan Nederland besteed was, kom je in ons land tal van interessante versies van de Galant tegen. Verwacht een zeer betrouwbaar en bovendien hoogtechnologisch model, want daar staat Mitsubishi bekend om. In veel gevallen is de Galant een vierdeurs sedan, maar je komt ook een vijfdeurs liftback en een ruime stationwagon tegen. Alternatieven voor de Mitsubishi Galant zijn onder meer de Toyota Camry, Mazda 626 en de Subaru Legacy.
Gemiddelde prijs
€ 3.279
Meest voorkomende bouwjaar
1997
Gemiddelde kilometerstand
248.844 km
Aangeboden auto’s

De achtste generatie van de Mitsubishi Galant is er traditiegetrouw als sedan, maar ook de stationwagon keert terug. Met minimaal 420 liter aan bagageruimte is er veel plek aan boord. Naast de 136 pk sterke 2,0-liter zestienklepper en een direct ingespoten 2,4 GDI met 150 pk is er een 163 pk sterke 2,5-liter V6 24V. Dieselen kan ook en wel met de 2,0 turbodiesel met 90 pk. Dankzij een geavanceerde multilink-ophanging is de wegligging van de Mitsubishi Galant voortreffelijk. De uitrusting van de Galant is dik in orde met zij-airbags, elektrische ramen en elektrische verwarmde spiegels.
Kenmerken van deze Mitsubishi Galant

De zevende generatie van de Mitsubishi Galant wordt voorzien van een verbeterde aerodynamica en geüpdatete vierwielaandrijving. De vierdeurs sedan en vijfdeurs liftback zijn weer van de partij. Nieuw is de 2,5-liter zescilinder die liefst 170 pk levert. Gekoppeld aan vierwielaandrijving is deze GTI een ware rijdersauto. De instapbenzinemotor is met 126 pk echter ook bij de tijd. Wederom stopt Mitsubishi heel wat innovatieve technologie in zijn Galant. Zo is de 2,0 voorzien van balansassen voor een stille en rustige loop van de motor. De zescilinder beschikt over een verdelerloze ontsteking die voor extra betrouwbaarheid zorgt.
Kenmerken van deze Mitsubishi Galant

De Mitsubishi Galant krijgt in de zesde generatie rondere vormen. Naast een vierdeurs sedan is er een vijfdeurs liftback (‘een hatchback met een sedan-kont’). In de zesde generatie is de stationwagon verdwenen. Hoewel de instapmotor met 86 pk alledaags is, zoekt Mitsubishi het sportieve op met de 146 pk sterke vierwielaangedreven 2.0 GTI die bovendien vierwielbesturing heeft. Het Japanse merk imponeert verder met geavanceerde technologie als onafhankelijke wielophanging voor alle vier wielen (4IS) en ABS op alle vier wielen (4ABS). In thuisland Japans schopt de Galant het tot Auto van het Jaar.
Kenmerken van deze Mitsubishi Galant

De Mitsubishi Galant gaat terug tot 1969. Het model krijgt zijn vuurdoop als vierdeurs sedan, compleet met aerodynamisch ‘Dynawedge’-design. De tweedeurs Galant volgt een jaar later, voorzien van lange motorkap en ‘ducktail’-achterzijde. In de bijgepunte tweede generatie (1973-1975), ligt onder meer een 125 pk sterke 2,0 liter Astron-motor. De derde generatie van de Mitsubishi Galant is er eind jaren zeventig ook als stationwagon. Highlight binnen de vierde generatie is de 2,3-liter turbodiesel. Generatie vijf pakt midden jaren tachtig uit met voorwielaandrijving, meer interieurruimte en 150 pk sterke 2.0 Turbo met elektronisch geregelde injectie.
Kenmerken van deze Mitsubishi Galant

'Stoelen zitten prima'
Het interessante aan de Mitsubishi Galant is dat het betrouwbare Japanse model altijd op twee paarden wedt. In de basis is het een degelijke gezinsauto met alledaagse krachtbronnen, maar je komt de Galant ook tegen met vierwielaandrijving en zelfs zescilindermotoren. Tot de verbeelding spreken onder meer de 2,5-liter zescilinder met 170 pk uit de zevende generatie en de 2,5-liter V6 24V van één generatie later. In de zesde generatie kom je zelfs vierwielbesturing tegen. De vroege generaties van de Galant zijn overigens achterwielaangedreven. De Galant staat bekend om zijn rijke uitrusting, waarbij de topuitvoeringen je echt verwennen.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mitsubishi_galant_faq_677945f10b.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025