De Mitsubishi Outlander biedt als plug-inhybride veel ruimte en een lage bijtelling, ideaal voor gezinnen.

Mitsubishi Outlander was zo rond 2013 niet aan te slepen. Als plug-inhybride had de Japanse middenklasse SUV namelijk alles in zich wat een bestuurder kon wensen: een lage bijtelling, veel ruimte, prima rijeigenschappen en betrouwbare en bijzondere techniek. Maar ook zonder fiscaal voordeel is de Outlander een gezinsauto om rekening mee te houden, zeker omdat je hem vaak genoeg als zevenzitter aantreft. Technisch is de Outlander door de jaren verwant aan de Mitsubishi Lancer, Citroën C-Crosser en Peugeot 4007 en Nissan X-Trail. Alternatieven zijn onder meer de Ford Kuga, Jeep Compass en Kia Niro.
Gemiddelde prijs
€ 24.368
Meest voorkomende bouwjaar
2017
Gemiddelde kilometerstand
128.036 km
Aangeboden auto’s

In 2021 laat de Mitsubishi Outlander van de vierde generatie zich zien. Dat doet het model, stoerder en groter dan ooit, alleen nog niet in Europa. Vanaf de tweede helft van 2024 is dat een feit. De Outlander deelt het platform met de Nissan X-Trail en is er weer als plug-inhybride. Ten opzichte van zijn voorganger stijgt de elektrische actieradius flink: op een volle accu kom je 87 kilometer ver. De PHEV is er bovendien als zevenzitter. Het is met de Outlander mogelijk om aan one pedal driving te doen. Je hoeft de rem dan niet te bedienen.
Kenmerken van deze Mitsubishi Outlander

De derde generatie van de Mitsubishi Outlander betekent de introductie van de plug-inhybride. Mitsubishi koppelt een 2,0-liter benzinemotor aan twee elektromotoren waardoor de Outlander PHEV krachtig en zuinig is. Op stroom heeft de Outlander volgens de fabriek een rijbereik van 54 kilometer. Waar de Outlander PHEV altijd een vijfzitter is, kom je de SUV ook tegen als zevenzitter. Prettig aan de PHEV is dat je met een caravan van maximaal 1.500 kg op pad mag. De kans dat je dan halverwege strandt is klein, volgens de Wegenwacht is de Outlander een betrouwbaar model.
Kenmerken van deze Mitsubishi Outlander

De tweede generatie Mitsubishi Outlander is een stuk langer en dus ruimer dan zijn voorganger. Ook past het Japanse merk het uiterlijk van de Outlander zo aan dat de gelijkenissen met de eerste generatie ver te zoeken worden. Dat heeft een reden: de oude Outlander leeft namelijk nog een paar jaar door onder de naam Outlander Sport. Directe broertjes van de Outlander zijn de Citroën C-Crosser en Peugeot 4007. Na de (tweede) facelift in 2010 ziet de Outlander er weer compleet anders uit. Zijn onderscheidende Jetfighter-grill maakt zijn looks wat agressiever. De Outlander kom je onder meer tegen met CVT-automaat.
Kenmerken van deze Mitsubishi Outlander

De eerste generatie van de Mitsubishi Outlander heet de eerste jaren nog ‘Airtrek’, maar komt in 2003 naar Nederland onder de naam zoals wij hem nog steeds kennen. De basisuitvoering is een voorwielaangedreven Outlander voorzien van 136 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor, maar de Japanse SUV is er ook met vierwielaandrijving. Topversie is de 2.0 Turbo met 201 pk, standaard gekoppeld aan een vijfbak. Gezien de Outlander zijn technische basis deelt met de Lancer, zijn de rijeigenschappen behoorlijk sportief te noemen. Een caravan van 1.500 kg trekken, lukt de Outlander ook.
Kenmerken van deze Mitsubishi Outlander

'Hoge zit'
De Mitsubishi Outlander biedt tal van interessante uitvoeringen. Zo kom je de SUV vaak genoeg tegen met een derde zitrij, waarmee het een zevenzitter wordt. Als caravantrekker staat de Outlander ook zijn mannetje, want vierwielaandrijving is vaak van de partij en met het trekvermogen zit het ook wel goed. Zelfs de plug-inhybride laat zich voor een aanhanger spannen. Die plug-inhybride is meteen ook de zuinigste Outlander die je aantreft. Liefhebbers van sportief rijden zijn prima uit met de 2.0 Turbo uit de eerste generatie. De rijkst uitgevoerde versies bij Mitsubishi zijn de Instyle+ en S-Edition versies.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mitsubishi_outlander_faq_8a3c543a9a.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025