Mitsubishi i-MiEV

De Mitsubishi i-MiEV is een volledig elektrische stadsauto met een actieradius van ongeveer 120 kilometer.

Mitsubishi i-MiEV
Jens Holierhoek3 minuten leestijd21 oktober 2025

De Mitsubishi i-MiEV was een van de eerste volledig elektrische compacte modellen in Nederland. Met zijn lengte van nog geen 3,5 meter is de Japanner een volbloed stadsauto. Zijn actieradius van pakweg 120 kilometer past daar prima bij. De i-MiEV is gebaseerd op de Mitsubishi i met traditionele benzinemotor, een zogeheten ‘kei-car’ voor de Japanse markt.. Ook heeft de zeer betrouwbare i-MiEV twee technisch gelijke broertjes: de Peugeot iOn en Citroën C-Zero. Interessante alternatieven voor de volledig elektrische Mitsubishi i-MiEV zijn onder meer de Fiat 500e, Volkswagen e-up! en de Renault Twingo ZE.

De Mitsubishi i-MiEV voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Volledig elektrische stadsauto zonder emissies
  • Zeer wendbaar met lengte van 3,47 meter
  • Instant elektro-power zorgt voor vlotte acceleratie
  • Nadelen
  • Beperkte bagageruimte van 166 liter
  • Eivormige ontwerp niet voor iedereen aantrekkelijk
  • Alleen verkrijgbaar als opvallende vijfdeurs hatchback

Prestaties en rijcomfort

  • Volledig elektrische aandrijflijn
  • Ongeveer 120 kilometer aan actieradius
  • Laag zwaartepunt

Exterieur en carrosserievorm

  • Alleen als opvallende vijfdeurs hatchback
  • Tweelingbroer van Peugeot iOn en Citroën C-Zero
  • Eivormige koets zorgt voor veel binnenruimte

Interieur

  • Veel hoofdruimte vanwege hoog dak
  • Rijke standaarduitrusting
  • 166 liter bagageruimte

Betrouwbaarheid

  • Zeer betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
  • Laag koelvloeistofniveau laat ‘schildpad-lampje’ branden
  • Tot acht jaar fabrieksgarantie (of 160.000 kilometer)

Actueel aanbod van de Mitsubishi i-MiEV op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 4.942

Meest voorkomende bouwjaar

2012

Gemiddelde kilometerstand

78.242 km

Aangeboden auto’s

Vinden(8)

Afbeelding van logo

Mitsubishi i-MiEV generatie 2010-2019

Afbeelding van Mitsubishi i-MiEV generatie 2010-2019

De Mitsubishi i-MiEV is met een lengte van 3,47 meter extreem wendbaar. En dat is handig in de stad. Hoewel de buitenmaten compact zijn, is het interieur door zijn hoge opbouw verrassend ruim. Doordat het accupakket onder de passagierscabine ligt, is het zwaartepunt van de i-MiEV laag. De hatchback ligt als een blok op de weg en is met zijn instant elektro-power vlot van zijn plek. Op papier komt de Mitsubishi I-MiEV 150 kilometer ver op een volle accu, maar in de praktijk is 120 kilometer een stuk realistischer. De Wegenwacht noemt de Mitsubishi i-MiEV zeer betrouwbaar.

Kenmerken van deze Mitsubishi i-MiEV

  • Volledig elektrische stadsauto
  • Relatief ruim gezien compacte buitenmaten
  • Laag zwaartepunt
  • Behoorlijk vlot
  • Ongeveer 120 kilometer aan actieradius

Interessante uitvoeringen van de Mitsubishi i-MiEV

De Mitsubishi I-MiEV houdt het één generatie en negen jaar uit. In die periode ondergaat de compacte elektrische hatchback een kleine facelift. De i-MiEV is er in één uitvoering. Dat is met de aanwezigheid van verwarmbare voorstoelen en elektrische ramen meteen een luxe trim, zeker na de 2012-facelift. In dat jaar worden onder meer een afstandsbediening voor airco en verwarming en een akoestisch waarschuwingssignaal voor voetgangers en fietsers toegevoegd aan de standaarduitrusting. De Mitsubishi I-MiEV beschikt altijd over een accucapaciteit van 14,5 kwh en – zoals elke elektrische auto – van een automaat.

Mitsubishi i-MiEV

Veelgestelde vragen over de Mitsubishi i-MiEV

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mitsubishi-motors.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025