Mitsubishi Lancer

De Mitsubishi Lancer vertaalt zijn rallyervaring naar uitdagende straatprestaties en betrouwbaar rijgedrag.

Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle
Jens Holierhoek5 minuten leestijd21 oktober 2025

Zeg je Mitsubishi Lancer, dan zeg je rallyrijden. Al die kennis opgedaan in kampioenschappen op slingerende bergwegen vertaalt het Japanse merk door naar de zeer uitdagende Evolution-modellen. Maar ook de Lancers van alledag zijn een genot om in te rijden. Betrouwbaar bovendien, want een Mitsubishi krijg je bij goed onderhoud niet snel stuk. Alternatieven voor de Lancer zijn onder meer de Subaru Impreza, Ford Focus en Honda Civic, modellen die allemaal ook in een gepeperd jasje te vinden zijn. Hoewel de Lancer in Europa al een tijdje niet meer geleverd wordt, is de auto als tweedehands nog zeker te vinden.

De Mitsubishi Lancer voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Sportieve varianten zoals de Evolution beschikbaar
  • Direct stuurgedrag en prettige schakeling
  • Verkrijgbaar als sedan, hatchback en stationwagon
  • Nadelen
  • Beperkte verkrijgbaarheid in Europa
  • Enkel met benzinemotoren leverbaar
  • Sportieve varianten kunnen hogere onderhoudskosten hebben

Prestaties en rijcomfort

  • Ook als zeer uitdagende Evolution-modellen
  • Direct stuurgedrag
  • Schakelt prettig

Exterieur en carrosserievorm

  • Als sedan, hatchback en stationwagon
  • Evo-modellen hebben agressief uiterlijk
  • Laatste generatie heeft fraaie Jetfighter-grille

Interieur

  • Ruimtezoekers gaan voor de Wagon
  • Momo-sportstuur ligt fijn in de hand
  • Prettig zittende sportstoelen

Betrouwbaarheid

  • ANWB noemt de Lancer op en top betrouwbaar
  • Techniek beproefd in de rallysport
  • Geen vaker voorkomende euvels bekend

Actueel aanbod van de Mitsubishi Lancer op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 5.171

Meest voorkomende bouwjaar

2007

Gemiddelde kilometerstand

209.032 km

Aangeboden auto’s

Vinden(55)

Afbeelding van logo

Mitsubishi Lancer generatie 2008-2016

Afbeelding van Mitsubishi Lancer generatie 2008-2016

De voor Europa laatste Mitsubishi Lancer staat op hetzelfde platform als de Mitsubishi Outlander. De instapversie beschikt over een 110 pk sterke 1,5-liter viercilinder. Aan de andere kant van het modelgamma tref je de Evolution aan met liefst 295 pk aan vermogen. Het weggedrag van de Lancer is – in elke versie – sportief. De Japanner kom je tegen als sedan, maar ook als Sportback met ‘korte kont’. Blikvanger vormt de stoere Jetfighter-grille. In het laatste modeljaar zwaait de Lancer uit met een rijk uitgeruste Limited Edition, compleet met navigatie en airco.

Kenmerken van deze Mitsubishi Lancer

  • Stoer ontwerp, mede dankzij Jetfighter-design
  • Sportief weggedrag
  • Limited Edition biedt veel extra’s
  • Topversie is de 295 pk sterke Evolution
  • Betrouwbaar model
Afbeelding van logo

Mitsubishi Lancer generatie 2003-2007

Afbeelding van Mitsubishi Lancer generatie 2003-2007

De generatie van de Mitsubishi Lancer die in 2003 het levenslicht ziet, is er als sedan en stationwagon en is alleen voorzien van benzinemotoren. In eerste instantie zijn er twee uitvoeringen: de Comfort en de Sport. De Sport herken je onder meer aan de mistlampen in de voorbumper en het verlaagde onderstel. In het interieur kom je witte wijzerplaten tegen, sportstoelen en een prettig in de hand liggend driespaaks Momo-sportstuur. De voorwielaangedreven Lancer stuurt lekker direct, terwijl de handbak kort en trefzeker schakelt. De krachtigste reguliere krachtbron vormt de 2,0-liter benzinemotor met 135 pk.

Kenmerken van deze Mitsubishi Lancer

  • Als Comfort en Sport
  • Sport voorziet in verlaagd onderstel en Momo-sportstuur
  • Directe besturing
  • Prettige handbak
  • Prima rijeigenschappen
Afbeelding van logo

Mitsubishi Lancer generatie 1973-2003

Afbeelding van Mitsubishi Lancer generatie 1973-2003

De Mitsubishi Lancer gaat terug tot 1973, en wordt geintroduceerd als model onder de Galant. De tweede generatie is er vanaf 1979 en komt er onder meer als sportieve 1600 GSR en 2000 Turbo. Met de derde generatie in 1982 is de Lancer ook leverbaar als stationwagon en met zeer betrouwbare diesel. Die stationwagon verdwijnt tijdens de vierde generatie (1991-1996), maar is in de vijfde generatie weer terug. Nieuw is dan ook de Mitsubishi Lancer Evo. Deze zeer sportieve rallyauto met een vermogen van 280 pk verkregen uit een viercilinder turbomotor is voorzien van permanente vierwielaandrijving.

Kenmerken van deze Mitsubishi Lancer

  • Mitsubishi Lancer blijkt zeer betrouwbaar model
  • 1600 GSR en 2000 Turbo als sportieve versies
  • Zeer krachtige Mitsubishi Lancer Evo met vierwielaandrijving
  • Te vinden als sedan, hatchback en wagon
  • Sport-versie heeft verlaagd onderstel

Interessante uitvoeringen van de Mitsubishi Lancer

De Mitsubishi Lancer heeft naam gemaakt als rally-auto. Dat sportieve DNA vind je vooral terug in de Evolution-modellen. Die zijn altijd vierwielaangedreven en bovendien altijd voorzien van een zeer potente motor. In de vroegere generaties kom je sportievelingen tegen als de 1600 GSR en 2000 Turbo, terwijl recentere bouwjaren je bijvoorbeeld de Lancer Ralliart met 241 pk turbomotor voorschotelen of de Lancer Evolution Final Edition die liefst 305 pk uit zijn 2,0-liter viercilinder turbokrachtbron haalt. De ruimste Lancer is de Wagon, wie met wat minder plek aan boord afkan, kiest voor de sedan of Sportback.

Mitsubishi Lancer Wagon

Veelgestelde vragen over de Mitsubishi Lancer

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mitsubishi-motors.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025