De Mitsubishi Colt schittert in flexibiliteit, beschikbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en cabriolet.

Mitsubishi gebruikt de modelnaam Colt al sinds 1962. De eerste keer dat we de Colt zien als het model dat we vandaag de dag nog kennen is in 1979. Hoewel de Colt door de jaren heen als driedeurs en vijfdeurs hatchback en zelfs als cabriolet is geleverd, is de auto er ook als stationwagon en sedan. Dan heet het model echter de Lancer. In thuisland Japan luistert de Colt dan weer naar de naam Mirage. Na een decennium afwezigheid is de Colt weer terug in 2023 als tweelingbroertje van de Renault Clio.
Gemiddelde prijs
€ 13.826
Meest voorkomende bouwjaar
2015
Gemiddelde kilometerstand
95.866 km
Aangeboden auto’s

De zevende generatie van de Mitsubishi Colt laat zijn neus in 2023 zien. Ditmaal baseert de Colt zich op de succesvolle Renault Clio. Hoewel de modellen als twee druppels op elkaar lijken, biedt Mitsubishi meer garantie: acht jaar of 160.000 kilometer. De Colt is er alleen als vijfdeurs hatchback en biedt twee 1,0-liter benzinemotoren (met 67 of 91 pk) en een 143 pk sterke stekkerloze hybride. De Colt toont zich bijzonder koersvast tijdens het rijden dankzij het uitgebalanceerde onderstel, terwijl de besturing scherp is. Met een bagageruimte van 391 liter is er best wat plek voor de boodschappen.
Kenmerken van deze Mitsubishi Colt

De zesde generatie van de Mitsubishi Colt is in tegenstelling tot zijn voorgangers een mix tussen een hatchback en een MPV. Bovendien is de Colt voor het eerst leverbaar in drie carrosserievarianten: als driedeurs, vijfdeurs en als zeer opvallende cabriolet. De CZC is een cabriolet met een stalen vouwdak. Door de MPV-achtige opbouw is de in Limburg gebouwde Colt ruimer dan voorheen, zeker als vijfdeurs. Inzittenden genieten van zowel ruim voldoende hoofd- als beenruimte. Ook handig is de verschuifbare achterbank. De Colt rijdt door zijn stevige vering lekker sportief, terwijl de Japanner prettig direct stuurt.
Kenmerken van deze Mitsubishi Colt

De vijfde generatie Mitsubishi Colt volgt de ronde lijnen van zijn voorganger en is er in ons land alleen met 1,3-liter en 1,6-liter benzinemotoren, waardoor het vermogen varieert tussen 75 en 90 pk. Die motoriseringen passen de Colt goed, want ten opzichte van zijn voorganger is het rijcomfort van de Colt wat minder gericht op sportiviteit, maar meer op het gerief. Een bijzondere uitvoering van de vijfde Colt is de Colt Xplod. Deze werd behoorlijk compleet geleverd met leren stuur, centrale deurvergrendeling, metallic lak, lichtmetalen velgen toerenteller en blauwe wijzerplaten.
Kenmerken van deze Mitsubishi Colt

De eerste vier generaties van de Mitsubishi Colt worden tussen 1979 en 1996 geleverd. De eerste generatie (A150; 1979) is voorzien van (voor die tijd) moderne technieken: onafhankelijke wielophanging, schijfremmen en een Super Shift-transmissie. Die techniek laat je naast de vier versnellingen ook schakelen tussen Economy of Power. De tweede generatie (C10; 1984) is eveneens hoekig vormgegeven en met diverse benzinemotoren en een dieselkrachtbron leverbaar. De derde generatie (C50; 1988) is wat ronder van vorm. Die vormgevingstrend zet in 1992 met de vierde generatie door met de ‘aaibare’ CA0.
Kenmerken van deze Mitsubishi Colt

'Modern interieur met optioneel 10-inch digitaal instrumentarium 9,3-inch infotainmentscherm'
Tel je de Lancer mee, dan kun je de Colt vinden in tal van carrosserievarianten: van drie- en vijfdeurs hatchback tot sedan en van stationwagon tot zelfs een cabriolet. Die CZC met een stalen vouwdak werd gebouwd bij Pininfarina. Sportieve rijders kunnen hun hart ophalen bij de CZ5 1.5 Ralliart die maar liefst 150 pk aan vermogen biedt. De eerste twee generaties Colt hebben een extra schakelpookje waarmee je de transmissie in overdrive kan zetten.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mitsubishi_colt_faq_5d38a1fab4.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025