Mitsubishi Carisma

De Mitsubishi Carisma is ontwikkeld voor Europa en gebouwd in Born, met een platform gedeeld met de Volvo S40.

Mitsubishi Carisma 1.6
Jens Holierhoek3 minuten leestijd21 oktober 2025

De Mitsubishi Carisma is een middenklasse liftback en sedan die maar één generatie werd gebouwd. In die tien jaar dat de Carisma nieuw te koop was, volgde er wel een flinke facelift. Bijzonder aan de Carisma is dat de Japanner voor Europa is ontwikkeld en ook hier is gebouwd, gewoon bij NedCar in Born. De Mitsubishi heeft overigens behoorlijk wat Zweeds bloed door de aderen lopen, want het platform en een deel van zijn techniek zijn gedeeld met de Volvo S40. Alternatieven voor de zeer betrouwbare Mitsubishi Carisma zijn onder meer de Honda Accord, Ford Mondeo en Renault Laguna.

De Mitsubishi Carisma voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Relatief zuinige GDI-motoren
  • Comfortabel en wendbaar rijgedrag
  • Veel bagageruimte in liftback en sedan
  • Nadelen
  • Vervuiling gasklephuis soms voorkomend
  • No-nonsense design kan saai overkomen
  • Interieur kan wat gedateerd aandoen

Prestaties en rijcomfort

  • Relatief zuinige GDI-motoren
  • Op comfort afgesteld onderstel
  • Tot 1.400 kg aan trekgewicht

Exterieur en carrosserievorm

  • Als liftback en sedan
  • 1999-facelift maakt de Carisma stoerder
  • No-nonsense design

Interieur

  • Veel bagageruimte
  • Prettig zittende voorstoelen
  • Standaard airco

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
  • Vervuiling van het gasklephuis komt soms voor
  • Gebouwd in Nederland

Actueel aanbod van de Mitsubishi Carisma op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 1.505

Meest voorkomende bouwjaar

2000

Gemiddelde kilometerstand

228.783 km

Aangeboden auto’s

Vinden(22)

Afbeelding van logo

Mitsubishi Carisma generatie 1995-2005

Afbeelding van Mitsubishi Carisma generatie 1995-2005

De Mitsubishi Carisma schopt met zijn uiterlijk niemand voor de schenen en doet dat ook in zijn rijkarakteristiek. De wendbare Carisma is comfortabel, waarbij vering en demping nooit doorslaan. Ook remmen, sturen en schakelen gaat heel degelijk, heel voorspelbaar. Typisch Japans zou je kunnen zeggen. Dat is de hoge mate van betrouwbaarheid trouwens ook. De bagageruimte is zeer bruikbaar. Zo beschikt de liftback over 430 liter en biedt de sedan 50 liter meer. De Carisma biedt alle comfortzaken die je normaal gezien mag verwachten van een middenklasser. Airco is dus gewoon standaard. De stoelen zitten trouwens prima.

Kenmerken van deze Mitsubishi CARISMA

  • Als vijdeurs liftback en sedan
  • Op comfort gericht onderstel
  • Zeer betrouwbaar
  • Flink wat bagageruimte
  • Prima zittende stoelen

Interessante uitvoeringen van de Mitsubishi Carisma

De Mitsubishi Carisma kreeg in 1999 een facelift waarbij de auto een flink stoerder uiterlijk kreeg. Zo monteerde het merk een nieuwe motorkap, grille, koplampen en voorbumper. Ook de achterklep werd vernieuwd. Met de facelift werd de bestaande diesel vervangen door twee exemplaren: een met 102 en een met 115 pk. Sterkste benzinemotor in de reeks is de 125 pk sterke 1,8-liter viercilinder. Die GDI is relatief zuinig. Meest luxe zijn de LS en GLS-uitvoeringen. Je kunt kiezen uit een viertraps automaat of handbak met vijf versnellingen. Twee carrosserievarianten kom je tegen: een liftback (een hatchback-variant) en sedan.

Mitsubishi Carisma 1.6

Veelgestelde vragen over de Mitsubishi Carisma

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mitsubishi-motors.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025