De tweede generatie ASX biedt compactheid en een sportief onderstel, ideaal voor stadsverkeer.

Hoewel de Mitsubishi ASX van de eerste generatie op hetzelfde platform staat als de Mitsubishi Outlander, is de crossover SUV wat compacter en lager. Overeind blijft de iets hogere zit en dus makkelijke instap en prima zicht over de weg. De tweede generatie ASX is compacter en haast een kopie van de Renault Captur. Het voornaamste verschil is dat de Japanners tot 8 jaar fabrieksgarantie geven. Alternatieven voor de Mitsubishi ASX zijn onder meer de Nissan Qashqai, Skoda Yeti en de Volkswagen Tiguan.
Gemiddelde prijs
€ 23.855
Meest voorkomende bouwjaar
2020
Gemiddelde kilometerstand
62.692 km
Aangeboden auto’s

De tweede generatie van de Mitsubishi ASX is zo’n 15 centimeter korter dan zijn voorganger. Dat maakt de ASX een stuk wendbaarder in de stad. Daar kun je ook de meeste kilometers elektrisch maken als je kiest voor de plug-in hybride. De elektrische actieradius loopt dan op tot 60 kilometer. Met een vermogen van maximaal 159 pk is de ASX behoorlijk sportief en daar past een behoorlijk stevig afgesteld onderstel bij. Handig voor families is de verschuifbare achterbank. In de voorste stand ontstaat er 69 extra liter aan bagageruimte. De fabrieksgarantie is niet langer 5, maar 8 jaar.
Kenmerken van deze Mitsubishi ASX

De eerste generatie van de Mitsubishi ASX biedt met een lengte van 4,36 meter voldoende plek voor vier volwassenen of twee volwassenen en drie kinderen. Ook de bagageruimte is met standaard 406 liter behoorlijk ruim. Met zijn comfortabele veergedrag is de ASX een prettige reisauto. De versnellingsbak schakelt licht en trefzeker en de iets hogere zit geeft een goed overzicht over de weg. Groot pluspunt van de Mitsubishi ASX is zijn betrouwbaarheid. Bij de Wegenwacht is slecht één klein euvel bekend: de aansturing van de dynamo kan een foutmelding geven. Eveneens prettig: vijf jaar aan fabrieksgarantie.
Kenmerken van deze Mitsubishi ASX

'Audiosysteem met 6 speakers'
De eerste generatie van de Mitsubishi ASX ging meer dan een decennium mee. Drie keer heeft de crossover in die periode een facelift gekregen, waardoor de ASX in evenveel designs voorkomt. Het vaakst kom je de 1,6-liter benzinemotor tegen, maar er zijn ook twee diesels. In de laatste bouwjaren van de eerste generatie is de ASX er alleen nog met een 150 pk sterke 2,0-liter turboloze benzinemotor en altijd voorzien van automaat. Met die motorisering mag je met een caravan van maximaal 1.300 kg op stap. De tweede generatie is er als zelfopladende én stekkerhybride.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mitsubishi_asx_faq_f79dc093b1.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025