De Kia Venga biedt verrassend veel ruimte en comfort in een compact formaat voor de ideale gezinsauto.
De Kia Venga is een mini-MPV die met ruimte lijkt te toveren. Van buiten is de Venga echt wel compact, maar binnenin lijkt de Kia een slag groter te zijn dan je zou verwachten. Het directe broertje van de Hyundai iX20 is in de meest luxe uitrusting bovendien van alle gemakken voorzien, waardoor je de ideale gezinsauto in pocket-formaat hebt. De Venga mag bovendien een niet te grote caravan trekken, waarmee het veel van zijn alternatieven, zoals de Nissan Note en de Honda Jazz, achter zich laat. De Kia Venga scoort het maximum van 5 sterren in de Euro NCAP-botstest.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Venga heeft met een lengte van 4,07 meter compacte buitenmaten. Van binnen is de MPV echter ruim. Op de achterbank zitten volwassenen riant, mede dankzij de verschuifbare achterbank. Zet je die zitrij in de achterste stand, dan heb je 440 liter aan bagageruimte beschikbaar. De hoge zit geeft veel overzicht over de weg. De Venga rijdt comfortabel, waarbij de auto goed is in het wegfilteren van slecht asfalt. Bijzonder is dat achter de Venga een caravan van 1.300 kg past. Veel concurrenten doen hem dat niet na. Een facelift in 2015 geeft de Venga een grotere grille.
Kenmerken van deze Kia Venga
'Fijne hoge zit'
De Kia Venga gaat maar één generatie mee, maar krijgt in die periode wel een facelift. Kia brengt meerdere speciale uitvoeringen van de Venga uit. Op basis van de X-Tra is er een tijdje de Seven, compleet met navigatie en achteruitrijcamera. Vergelijkbare extra’s kom je ook tegen in het Navigator Plus Pack. Top of the line is de ExecutiveLine met onder meer een panoramadak en verwarmde voorstoelen. In de vroege bouwjaren is de Kia Venga te vinden met dieselmotor, maar na de facelift in 2015 kom je alleen 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren tegen, voorzien van handbak of automaat.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025