De Kia Cerato biedt je een uitgebalanceerde mix van een ruim interieur, prima rijeigenschappen en scherpe prijs.
Aan het begin van deze eeuw was Kia nog niet het toonaangevende merk dat het nu is in Europa. Toch liet het toen al zien prima auto’s te kunnen bouwen. De Kia Cerato is een compacte middenklasser die het met verve opneemt tegen modellen als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Renault Mégane. Dankzij de combinatie van een ruim en net aangekleed interieur, prima rijeigenschappen en een scherpe prijs haal je een prima auto in huis. Je moet alleen nog even bepalen of je voor de sedan of vijfdeurs hatchback gaat. Aantrekkelijk is de Kia Cerato Sport.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Kia Cerato heeft als belangrijk pluspunt zijn binnenruimte. Vooral op de achterbank is het royaal zitten dankzij het surplus aan plek voor benen en hoofd. De inhoud van de bagageruimte valt met 345 liter evenmin tegen. Het interieur ziet er netjes uit en de afwerking staat voor een middenklasser op hoog niveau. Het grote stuurwiel werkt met de juiste tegendruk: niet zwaar, maar ook niet licht. Ook de remmen en koppeling wekken vertrouwen. De wegligging van de Cerato is bovendien in orde. Hoewel het uiterlijk van de Cerato ingetogen oogt, is de Kia een heel goede allrounder.
Kenmerken van deze Kia Cerato
'Net afgewerkt interieur'
De Kia Cerato is er in twee carrosserievarianten: als vijfdeurs hatchback en sedan. Vier krachtbronnen zijn beschikbaar. Naast een 1,6- en 2,0-liter benzinemotor staan er ook een 1,5 en 2,0-liter diesel in het motorengamma. De 2.0 benzinemotor met variabele kleptiming is met een vermogen van 143 pk best sportief. Die krachtbron ligt bovendien onder de motorkap van de Kia Cerato Sport die zich onderscheidt door zijn sportieve grille, achterspoiler en lichtmetalen wielen. De Kia Cerato zit altijd goed in zijn spullen, waarbij de EX en de X-ecutive nog flink wat luxe en comfort toevoegen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025