Met uitvoeringen zoals de pittige GT-Line en stoere X-Line, biedt de gunstig geprijsde Picanto voor elk wat wils.
De Kia Picanto staat bekend als een van de best rijdende auto’s in zijn segment. Het rijgedrag is immers behoorlijk volwassen voor de stadsauto die het is. Voor een lange, comfortabele rit over de snelweg draait de zuinige Picanto zijn hand niet om. Opvallend is dat de Picanto in veel gevallen een vijfdeurs is: heel praktisch bij de in- en uitstap achterin. De Picanto is best wat bijzondere uitvoeringen te vinden: er is een pittige GT-Line, stoere X-Line en er zijn zelfs diesels en versies op LPG te vinden. De betrouwbaarheid van de Kia Picanto is zeer groot.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie van de Kia Picanto is er alleen als vijfdeurs. Nieuw is de GT-Line, waarbij het dynamische uiterlijk samen gaat met sportieve prestaties. De 1,0-liter turbobenzinemotor levert immers een vermogen van 100 pk. Bijzonder is de Picanto X-Line die iets hoger op de wielen staat en een SUV-achtige uitdossing krijgt. Ten opzichte van zijn voorganger groeide de Picanto niet, waardoor de auto veel gebruiksgemak in drukke binnensteden biedt. De wederom zeer betrouwbare Kia Picanto kun je ook rijden met een viertrapsautomaat, maar die zit alleen op de versie met 1,2-liter viercilinder.
Kenmerken van deze Kia Picanto
De tweede generatie Kia Picanto is ontworpen door vooraanstaand designer Peter Schreyer en dat zie je terug in zijn moderne uiterlijk. De Picanto werd ook wat langer, met als gevolg meer binnenruimte. Deze generatie is bovendien als iets sportiever ogende driedeurs te vinden en zelfs met LPG-tank voor extra lage kosten per kilometer. Naast een 69 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor is er een wat krachtiger 1,2-liter viercilinder. Die motorisering met 85 pk kom je tegen met een automatische transmissie. Ook deze Picanto is volgens de Wegenwacht uitermate betrouwbaar. Heel soms ontstaat er een draadbreuk in de accukabel.
Kenmerken van deze Kia Picanto
De eerste generatie Kia Picanto vervangt de Kia Pride en gaat de strijd aan met modellen als de Fiat Panda en Renault Twingo. De stadsauto is er alleen als vijfdeurs en grotendeels ontworpen voor de Europese consument. Dat is te zien aan de prima afwerking en hoge mate van betrouwbaarheid. Hooguit kunnen slechte contacten zorgen voor een niet-functionerende brandstofpomp. De eerste generatie is er met 1,0- en 1,1-liter benzinemotoren en zelf als diesel. De Picanto biedt voor zijn formaat een zeer goed rijcomfort. De bagageruimte is met 155 liter zoals je mag verwachten van een compact model.
Kenmerken van deze Kia Picanto
Hoewel de Kia Picanto al zuinig van zichzelf is, zullen veelrijders zich verheugen dat de Picanto er ook met LPG-tank is. Zelfs een diesel is een tijdje gemaakt, maar die is zeer zeldzaam. In vele gevallen is de Picanto uitgerust met een driecilinder benzinemotor, maar je komt hem ook tegen met een viercilinder met automaat. De krachtigste versie is de 100 pk sterke GT-Line. Andere bijzondere uitvoering is de X-Line. De Picanto oogt dan als een compacte SUV en staat bovendien iets hoger op zijn wielen. Wie luxe zoekt, komt uit bij de overcomplete ExecutiveLine.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025