De betrouwbare Stonic maakt indruk met een mild-hybride aandrijflijn en 7 jaar fabrieksgarantie.
De Kia Stonic is een compacte crossover die het met zijn formaat én opvallende looks opneemt tegen onder meer de Fiat 500X, Nissan Juke en Peugeot 2008. De Stonic maakt onder meer het verschil met 20 verschillende lakkleuren en een dak in contrastrerende kleurstelling. Hoewel de Stonic oogt als een SUV, is de instap slechts een fractie hoger dan die van een hatchback en zit je laag in de auto. Op de Stonic zit altijd 7 jaar fabrieksgarantie. Kia durft dat af te geven omdat de Stonic bewezen betrouwbaar is. Sinds de facelift is er een mild-hybride aandrijflijn.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Kia Stonic staat op hetzelfde platform als de vierde generatie Kia Rio, toch is de auto behoorlijk ruim en passen er ook volwassenen op de achterbank. Het rijcomfort van de Stonic is zeer in orde, waarbij het onderstel zich soms wat stevig toont. In combinatie met een fijne zesbak, schakelt de Stonic prettig. Zeker met de mild-hybride aandrijflijn is de crossover behoorlijk zuinig. De auto is betrouwbaar; enige aandachtspunten zijn de krukassensor en een defecte injector van de cilinder. Het interieur is netjes afgewerkt, waarbij vooral de voorstoelen heerlijk zitten.
Kenmerken van deze Kia Stonic
Sinds de facelift in 2020 is elke Kia Stonic voorzien van mild-hybridetechniek. Die technologie maakt de auto weer wat zuiniger. De krachtigste versie is de 120 pk sterke 1,0-liter. Voor een diesel moet je terug naar een Stonic uit de beginjaren. De sportiefste variant is de GT-Line. Die versie heeft geen sterke motor, maar wel andere bumpers, grote velgen en een carbonlook interieur. Topversie is echter de GT-PlusLine die onder meer voorziet in een schuifdak. Liefhebbers van een automaat vinden die onder meer terug op beide 1,0-liter benzine-uitvoeringen. Het is een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025