Kia Carnival

De Kia Carnival biedt ultieme veelzijdigheid met uitneembare stoelen en een trekvermogen van 2.000 kilo.

Kia Carnival 2.7 V6 X-clusive

De Kia Carnival
plus- en minpunten

  • Zeer praktische 7-zitter met uitneembare stoelen
  • Trekvermogen van 2.000 kilo
  • Forse bagageruimte tot 2.840 liter
  • Enkele elektronische storingen bekend
  • Eerste generatie minder betrouwbaar dan tweede
  • 172 liter bagageruimte met volledige zitplaatsen

Hoewel de Kia Carnival in verschillende delen van de wereld nog altijd bestaat, is de ruime MPV maar twee generaties in Nederland te aanschouwen. De Carnival – elders bekend als ‘Sedona’ – maakt indruk als zeer praktische 7-zitter. Zo kun je alle achterstoelen uit de auto verwijderen. Je kunt dus elke configuratie denkbaar creëren. Zonder stoelen heb je niet minder dan een compacte verhuiswagen tot je beschikking. Met een trekvermogen van 2.000 kilo span je de Carnival met gemak voor een caravan. Alternatieven voor de Kia Carnival zijn onder meer Renault Espace en Mitsubishi Grandis.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

16 januari 2025

Actueel aanbod van de Kia Carnival op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

3.862

Meest voorkomende bouwjaar

2005

Gemiddelde kilometerstand

208.718 km

Aangeboden auto’s

Vinden (4)
Kia Carnival Interieur

'Onder meer te vinden met lederen interieur'

Prestaties en rijcomfort

  • Stevig onderstel
  • Prima V6-motoren
  • Ook inzetbaar als caravantrekker

Exterieur en carrosserievorm

  • MPV-carrosserie
  • Schuifdeuren aan weerszijden
  • Handige dakrails

Interieur

  • 7-zitter
  • Uitneembare stoelen
  • Onder meer te vinden met lederen interieur

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Enkele elektronische storingen bekend
  • Tweede generatie betrouwbaarder dan eerste generatie
Afbeelding van logo

Kia Carnival per generatie

2006-2008

De Kia Carnival van de tweede generatie is ongeveer tien centimeter korter dan zijn voorganger. Desondanks blijft de Carnival een ruime MPV met zeven zitplaatsen. In volledige configuratie past er 172 liter aan bagage achterin. Zonder stoelen heb je 2.840 liter tot je beschikking. Het voordeel van de iets compactere buitenmaten is dat de draaicirkel verkort werd van 6,3 naar 5,82 m. Op sommige versies van de Carnival zit een systeem waarmee de draaicirkel zelfs afneemt tot 5,51 m. Nog altijd is het onderstel van de Carnival stevig, maar de multi-link achteras zorgt voor meer rijcomfort.

Kenmerken van deze Kia Carnival

  • Tot 2.840 liter aan bagageruimte
  • Kortere draaicirkel dan voorganger
  • Multi-link achteras in plaats van starre as
  • Met 2,7 liter-V6 en 2,9-liter diesel
  • Net afgewerkt interieur
Afbeelding van 2006-2008

Interessante uitvoeringen
van de Kia Carnival

Kia Carnival 2.9 HPDI EX

De Kia Carnival krijgt in zijn eerste generatie een flinke facelift. Modellen vanaf 2002 zijn daardoor voorzien van modernere motoren dan de Carnival uit vroege bouwjaren. Zo is de 126 pk sterke 2,9-liter diesel vervangen door een even grote HPDI met 144 pk. De 2,5-liter V6 benzinemotor gaat echter terug in vermogen: van 165 pk naar 150 pk. In de tweede generatie is een 2.7 V6, 189 pk sterk, de enige benzinemotor. De 2.9 CRDI krijgt dan 189 pk. Als X-clusive is de Carnival zeer rijk uitgerust. Verwacht onder meer lederen bekleding aan boord.

Veelgestelde vragen over de Kia Carnival

Is de Kia Carnival beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Kia Carnival geleverd?

Is een Kia Carnival zuinig?

Is een Kia Carnival betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Kia Carnival beschikbaar?

Kia Carnival 2.9 HPDI EX

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • kia.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.