Kia Sorento

Een krachtige trekauto én zevenzitter in één: de Kia Sorento biedt zowel ruimte als betrouwbare techniek.

Kia Sorento 1.6 GDI comfortline

De Kia Sorento
plus- en minpunten

  • Ruim interieur dankzij grotere wielbasis
  • Beschikbaar als efficiënte plug-inhybride
  • Ideale caravantrekker met hoog trekgewicht
  • Dieseloptie verdwenen bij latere generaties
  • Eerste generatie minder efficiënt
  • Tweede generatie soms alleen voorwielaandrijving

De Kia Sorento begint zijn leven als offroader verpakt als SUV. Een trekauto pur sang met zelfs een dikke V6-motor. In latere generaties wordt de Sorento echt een SUV, waarbij de trekcapaciteiten overeind blijven. Bovendien is de Sorento zeer vaak te vinden als zevenzitter, waardoor het in combinatie met zijn soepele rijeigenschappen een ideale reisauto is, ook voor grote gezinnen. De nieuwste generatie is er ook als plug-inhybride, die tientallen kilometers volledig elektrisch kan rijden. Typisch Kia: ook de Sorento is een zeer betrouwbare auto, vandaar die 7 jaar overdraagbare fabrieksgarantie.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

16 januari 2025

Actueel aanbod van de Kia Sorento op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

39.489

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

91.094 km

Aangeboden auto’s

Vinden (248)
Kia Sorento Interieur

'Grote digitale schermen in vierde generatie'

Prestaties en rijcomfort

  • Krachtige, zuinige plug-inhybride
  • Ideale caravantrekker
  • Soepele rijeigenschappen

Exterieur en carrosserievorm

  • Vierde generatie heeft robuust voorkomen
  • Hoge instap
  • Chromen en glanzend zwarte omlijsting nieuwste generatie

Interieur

  • Ook te vinden als zevenzitter
  • Veel plek voor bagage
  • Grote digitale schermen in vierde generatie

Betrouwbaarheid

  • Zeer betrouwbaar volgens Wegenwacht in alle generaties
  • stekker van de brandstofpomp maakt soms slecht contact in tweede generatie
  • Nieuwste generaties hebben zeven jaar fabrieksgarantie
Afbeelding van logo

Kia Sorento per generatie

2020+

De derde generatie van de Kia Sorento is alleen beschikbaar als diesel, maar bij de vierde generatie verandert dat weer. Dan verdwijnt de diesel helemaal en wordt vervangen door een hybride of plug- in hybride aandrijflijn. De hybride is daarbij altijd een voorwielaandrijver, de plug-inhybride is alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De demping en vering van de Kia Sorento zijn zo afgesteld dat elke rit comfortabel is, waarbij er gekozen kan worden uit drie rijmodi. Door een grotere wielbasis is dit vanbinnen de grootste Sorento tot nu toe. De SUV is een vijfzitter die kan worden omgetoverd naar zevenzitter.

Kenmerken van deze Kia Sorento

  • Alleen als hybride of plug-inhybride
  • Ruim interieur dankzij grotere wielbasis
  • Wederom als zevenzitter verkrijgbaar
  • Prettige reisauto
  • Trekgewicht plug-inhybride is 1.500 kg
Afbeelding van 2020+

Interessante uitvoeringen
van de Kia Sorento

Kia Sorento PHEV

In de eerste generatie is de Kia Sorento nog een echt kloek werkpaard. Ga je voor de 3,3-liter V6 dan mag er een paardentrailer of boot van 3.500 kg achter je auto. Bij de plug-inhybride van de vierde generatie is het aanhangwagengewicht gereduceerd tot 1.500 kg, maar daar krijg je dan wel een soepele en krachtige aandrijflijn voor terug, waarmee je ook nog tientallen kilometers elektrisch rijdt. Voor de liefhebbers van een caravantrekker komt bijna elke Sorento goed uit de bus, mede dankzij de vierwielaandrijving die op veel uitvoeringen aanwezig is.

Veelgestelde vragen over de Kia Sorento

Is de Kia Sorento beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Kia Sorento geleverd?

Is een Kia Sorento zuinig?

Is een Kia Sorento betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Kia Sorento beschikbaar?

Kia Sorento dynamicline

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • kia.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.