Een krachtige trekauto én zevenzitter in één: de Kia Sorento biedt zowel ruimte als betrouwbare techniek.
De Kia Sorento begint zijn leven als offroader verpakt als SUV. Een trekauto pur sang met zelfs een dikke V6-motor. In latere generaties wordt de Sorento echt een SUV, waarbij de trekcapaciteiten overeind blijven. Bovendien is de Sorento zeer vaak te vinden als zevenzitter, waardoor het in combinatie met zijn soepele rijeigenschappen een ideale reisauto is, ook voor grote gezinnen. De nieuwste generatie is er ook als plug-inhybride, die tientallen kilometers volledig elektrisch kan rijden. Typisch Kia: ook de Sorento is een zeer betrouwbare auto, vandaar die 7 jaar overdraagbare fabrieksgarantie.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie van de Kia Sorento is alleen beschikbaar als diesel, maar bij de vierde generatie verandert dat weer. Dan verdwijnt de diesel helemaal en wordt vervangen door een hybride of plug- in hybride aandrijflijn. De hybride is daarbij altijd een voorwielaandrijver, de plug-inhybride is alleen verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De demping en vering van de Kia Sorento zijn zo afgesteld dat elke rit comfortabel is, waarbij er gekozen kan worden uit drie rijmodi. Door een grotere wielbasis is dit vanbinnen de grootste Sorento tot nu toe. De SUV is een vijfzitter die kan worden omgetoverd naar zevenzitter.
Kenmerken van deze Kia Sorento
De tweede generatie Kia Sorento is niet langer altijd vierwielaangedreven. Je vindt de SUV ook met voorwielaandrijving. De Sorento is er zowel als vijf- als zevenzitter en daarmee ideaal als gezinsauto. Het broertje van de Hyundai Santa Fe is met 2,4-liter benzinemotor of 2,2-liter diesel. De Wegenwacht noemt de Sorento met bouwjaren 2009 tot en met 2015 haast onverwoestbaar. Het aanhangwagengewicht is nog altijd fors, variërend van 2.000 tot 2.500 kilo. Ten opzichte van zijn voorganger groeide de binnenruimte fors. In de bagageruimte past bijvoorbeeld 534 liter. De afwerking van het interieur is netjes.
Kenmerken van deze Kia Sorento
De eerste generatie Kia Sorento heeft de looks van een SUV, maar is onderhuids eigenlijk een terreinauto. De Sorento is immers altijd vierwielaangedreven, heeft een ladderchassis en een starre achteras. En het hoge trekgewicht van tot wel 3.500 kg (na de facelift) geeft ook aan dat dit een werkpaard is. Vooral de 3,5-liter V6 is een machtige motor. De eerste Sorento is een heel betrouwbare auto, waarbij de zeldzame mankementen die voorkomen bij de diesel te vinden zijn. Als ware krachtpatser is de Sorento geen efficiencywonder, maar dat daar koop je dit type auto ook niet voor.
Kenmerken van deze Kia Sorento
'Grote digitale schermen in vierde generatie'
In de eerste generatie is de Kia Sorento nog een echt kloek werkpaard. Ga je voor de 3,3-liter V6 dan mag er een paardentrailer of boot van 3.500 kg achter je auto. Bij de plug-inhybride van de vierde generatie is het aanhangwagengewicht gereduceerd tot 1.500 kg, maar daar krijg je dan wel een soepele en krachtige aandrijflijn voor terug, waarmee je ook nog tientallen kilometers elektrisch rijdt. Voor de liefhebbers van een caravantrekker komt bijna elke Sorento goed uit de bus, mede dankzij de vierwielaandrijving die op veel uitvoeringen aanwezig is.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025