Headlline: Met zijn opvallende looks en personalisatiemogelijkheden is de Kia e-Soul een eigenzinnig alternatief op de EV-markt.
De Kia Soul komt in 2009 op de markt als een mix tussen een SUV en een MPV. Ofwel: zijn stoere looks, hoge instap en zit worden gecombineerd met veel binnenruimte. In de beginjaren is de Kia Soul te rijden met brandstofmotoren, maar tijdens de tweede generatie wordt het model elektrisch aangedreven. De e-Soul van de nieuwste generatie zit trouwens vol technologische snufjes. Zo kun je doen aan one-pedal driving en kies je uit vier rijmodi. Ook leuk: het dak en spiegels in contrastkleur. Alternatieven voor de Kia e-Soul zijn onder meer de Opel Ampera-e en Nissan Leaf.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de Kia e-Soul komt er in twee smaken. Je kunt kiezen voor een 136 pk sterke elektromotor in combinatie met een 39 kWh-accupakket of voor de 64 kWh versie met 204 pk. Met een actieradius die oploopt tot ruim 450 kilometer, is de E-Soul ook in te zetten als ruime en comfortabele reisauto. Het onderstel van de E-Soul is best stevig, maar het wordt nooit spijkerhard. Volgens de Wegenwacht is de Kia E-Soul een uiterst betrouwbaar model, al geeft het Zuid-Koreaanse merk die boodschap zelf ook al af met een fabrieksgarantie van liefst zeven jaar.
Kenmerken van deze Kia E-Soul
De eerste generatie van de Kia E-Soul is met zijn 110 pk sterke elektromotor en praktijkactieradius van circa 160 kilometer een echte stadsauto. Met een lengte van 4,14 meter is de e-Soul wendbaar, terwijl de draaicirkel kort is. In het ruime interieur is plek voor een compleet gezin met bagage. Omdat de eerste generatie E-Soul minimaal een ExecutiveLine is, zijn comfortzaken zoals climate control, navigatie en LED-verlichting aan boord. Een uitrustingsniveau hoger zit er ook een lederen interieur en panoramadak op je luxe elektrische auto. In 2018 kreeg de e-Soul een update en nam het rijbereik ietsje toe.
Kenmerken van deze Kia E-Soul
'Luxe uitvoeringen'
De Kia e-Soul van de eerste generatie is met zijn actieradius van 160 kilometer in de eerste bouwjaren een elektrische auto voor de stad. Voor veelrijders is de tweede generatie aantrekkelijker omdat de actieradius oploopt naar ruim 450 kilometer. Dankzij de slimme accutechniek die koelt of verwarmt, is het oplaadtijd geminimaliseerd en de actieradius maximaal. Tik je een exemplaar op de kop met het 3-fase laadsysteem (11 kW) dan heb je in een half uurtje de accu voor een flink deel vol. Zoek je een exemplaar die echt van alle luxe is voorzien, dan kom je bij de ExecutiveLine uit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025