Kia E-Soul

Headlline: Met zijn opvallende looks en personalisatiemogelijkheden is de Kia e-Soul een eigenzinnig alternatief op de EV-markt.

Kia e-soul comfortline

De Kia E-Soul
plus- en minpunten

  • Stoer design met veel binnenruimte
  • Verfijnde one-pedal driving technologie
  • Lange garantieperiode van zeven jaar
  • Eerste generatie heeft beperkte actieradius
  • Stevig onderstel niet altijd comfortabel
  • Twee versies met significant verschillend bereik

De Kia Soul komt in 2009 op de markt als een mix tussen een SUV en een MPV. Ofwel: zijn stoere looks, hoge instap en zit worden gecombineerd met veel binnenruimte. In de beginjaren is de Kia Soul te rijden met brandstofmotoren, maar tijdens de tweede generatie wordt het model elektrisch aangedreven. De e-Soul van de nieuwste generatie zit trouwens vol technologische snufjes. Zo kun je doen aan one-pedal driving en kies je uit vier rijmodi. Ook leuk: het dak en spiegels in contrastkleur. Alternatieven voor de Kia e-Soul zijn onder meer de Opel Ampera-e en Nissan Leaf.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

16 januari 2025

Actueel aanbod van de Kia e-Soul op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

19.913

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

68.259 km

Aangeboden auto’s

Vinden (69)
Kia E-Soul Interieur

'Luxe uitvoeringen'

Prestaties en rijcomfort

  • Wendbaar in de stad
  • Flinke actieradius voor 64 kWh versie
  • Stevig onderstel, maar altijd comfortabel

Exterieur en carrosserievorm

  • Aansprekend crossover ontwerp: stoere SUV ontmoet handige MPV
  • Ook te vinden met dak en spiegels in contrastkleur
  • Extra rijk uitgerust als ExecutiveLIne

Interieur

  • Luxe uitvoeringen
  • Veel binnenruimte voor passagiers en bagage
  • Comfortabele hoge zit

Betrouwbaarheid

  • Zeer betrouwbaar volgens de Wegenwacht
  • Zeven jaar garantie
  • Scoort 87 uit 100 punten op betrouwbaarheid volgens JD Power (2024)
Afbeelding van logo

Kia E-Soul per generatie

2019+

De tweede generatie van de Kia e-Soul komt er in twee smaken. Je kunt kiezen voor een 136 pk sterke elektromotor in combinatie met een 39 kWh-accupakket of voor de 64 kWh versie met 204 pk. Met een actieradius die oploopt tot ruim 450 kilometer, is de E-Soul ook in te zetten als ruime en comfortabele reisauto. Het onderstel van de E-Soul is best stevig, maar het wordt nooit spijkerhard. Volgens de Wegenwacht is de Kia E-Soul een uiterst betrouwbaar model, al geeft het Zuid-Koreaanse merk die boodschap zelf ook al af met een fabrieksgarantie van liefst zeven jaar.

Kenmerken van deze Kia E-Soul

  • Met 136 of 204 pk
  • Actieradius tussen de 274 en 452 kilometer
  • Stevig onderstel, maar nooit oncomfortabel
  • Zeer betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
  • Zeven jaar fabrieksgarantie
Afbeelding van 2019+

Interessante uitvoeringen
van de Kia E-Soul

Kia Soul EV ExecutiveLine

De Kia e-Soul van de eerste generatie is met zijn actieradius van 160 kilometer in de eerste bouwjaren een elektrische auto voor de stad. Voor veelrijders is de tweede generatie aantrekkelijker omdat de actieradius oploopt naar ruim 450 kilometer. Dankzij de slimme accutechniek die koelt of verwarmt, is het oplaadtijd geminimaliseerd en de actieradius maximaal. Tik je een exemplaar op de kop met het 3-fase laadsysteem (11 kW) dan heb je in een half uurtje de accu voor een flink deel vol. Zoek je een exemplaar die echt van alle luxe is voorzien, dan kom je bij de ExecutiveLine uit.

Veelgestelde vragen over de Kia E-Soul

Is de Kia E-Soul beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Kia E-Soul geleverd?

Is een Kia E-Soul zuinig?

Is een Kia E-Soul betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Kia E-Soul beschikbaar?

Kia Soul EV ExecutiveLine

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • kia.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.