De opvallende Kia Soul combineert een boxy design met praktische SUV-kenmerken en forse binnenruimte.
De Kia Soul is een mini-MPV die opvalt door zijn uitgesproken ‘boxy’ ontwerp en SUV-achtige verschijning. Hoewel de Soul inmiddels bekendstaat als volledig elektrische e-Soul, begint de Kia zijn leven met brandstofmotor. De Kia Soul lijkt een gezinswagen bij uitstek met zijn zee aan binnenruimte. Praktisch is de vrolijke Soul ook, want met zijn korte draaicirkel en compacte buitenmaten voelt hij zich thuis in drukke binnensteden. Alternatieven voor de Kia Soul zijn onder meer compacte SUV’s als de Daihatsu Terios en Suzuki SX4, maar ook stads-MPV’s als de Renault Modus en Citroën C3 Picasso.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Kia Soul is er alleen met 1,6-liter benzine- en dieselmotoren met nagenoeg gelijke vermogens: 126 om 128 pk. De 4,10 meter lange MPV koppelt veel binnenruimte aan compacte buitenmaten. Lange bestuurders hebben riant plek voor hoofd en benen en dankzij het vlakke dak hebben achterpassagiers evenmin te klagen. De bagageruimte komt uit op 340 liter, best oké voor zijn klasse. Bij stadse kilometers toont de Soul zich kwiek en stil en op snelwegen is de Kia comfortabel en stabiel. Met een maximaal trekgewicht van 1.300 kg mag er een compacte caravan mee.
Kenmerken van deze Kia Soul
'Fijne hoge zit'
De Kia Soul is er in eerste instantie met één benzine en één dieselmotor. Na de facelift in 2012 – die de auto wat stoerder maakt - is er alleen nog de 1.6 GDI met 140 pk aan vermogen. Na de uiterlijke aanpassingen is de Soul er alleen nog in de Rhythm-uitvoering, met of zonder automaat. Eerdere bouwjaren tonen zich als X, X-pect, X-pect Cool, X-tra of X-ecutive. De meest luxe X-ecutive biedt onder andere Mood-verlichting, 18-inch lichtmetalen wielen en privacy-glass achter. Kia spuit de Soul in verschillende kleuren, waarbij felrood goed past bij zijn expressieve karakter.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025