De oudste Renault Master occasions komen uit 1980. De kans dat je nog één van deze types van de eerste generatie tegenkomt is vrij klein. Die kans is al veel groter voor een exemplaar van de tweede generatie met de bouwjaren 1997 tot en met 2010 en dat kan al gelijk in tal van verschijningsvormen; van paardenwagen tot autotransporter en van rolstoelbus tot glaswagen. Het meest voorkomend is de derde generatie die sinds 2010 in Nederland rondrijdt. Op het gebied van design, comfort, ergonomie en elektronica is dit de beste serie die je kan hebben. Het ergonomische interieur is even praktisch als elegant, er zijn tal van veiligheidssystemen leverbaar, de stoelen zitten uitstekend en het dashboard is overzichtelijk.
Een Renault Master occasion kopen
Let op als je een Renault Master occasion gaat zoeken of wilt kopen. Wagens van de tweede generatie rijden namelijk ook rond onder de namen
Opel Movano en
Nissan Interstar. De derde generatie Masters is ook gelijk aan de Opel Movano, maar de Nissan draagt dan voluit de naam
Nissan NV400. Concurrenten als de
Volkswagen Crafter, de
Citroën Jumper en de
Ford Transit zijn wel compleet andere wagens.
Je kan heel lang zoeken naar een tweedehands Renault Master met benzinemotor, aangezien je alleen diesels met een vermogen van 110 tot 170 PK kan kopen. Tenminste, als het een conventionele aandrijving betreft, want de eerste
elektrische Masters hebben al hun weg gevonden naar de tweedehandsmarkt. Dat zijn er echter nog niet veel. Ook het aantal
automaten is beperkt. Het totale aanbod is overigens ruim. Datzelfde geldt voor de kleine broertjes van de Master, de
Renault Trafic en de
Renault Kangoo. De meest voorkomende Masters zijn de bestelbussen, de personenbussen en bestelbussen met dubbele cabine.
De prijs van een tweedehands Renault Master
De prijs van een tweedehands Renault Master is net zo veelzijdig als de wagen zelf. Maar welke vorm hij ook aanneemt, het bedrag blijft altijd heel redelijk ten opzichte van concurrerende merken. De hoogste bedragen betaal je voor de bijna nieuwe busjes met elektrische aandrijving. Diesels van recente makelij met een maximumvermogen van 165 PK volgen. Vanaf daar daalt de prijs verder, afhankelijk van bouwjaar, motor, uitvoering, kilometerstand en configuratie.
De laagste prijs voor een Renault Master occasion betaal je als je kiest voor een exemplaar van de tweede generatie met een hoge kilometerstand. Dat scheelt een factor dertig ten opzichte van de nieuwste elektrische bussen. Voor deze Masters geldt net als voor alle andere oude bedrijfswagens dat het verstandig is om de onderhoudsdocumentatie goed te bestuderen. Let daarnaast altijd op sporen van intensief gebruik en test elektrische functies als de airconditioning, de verwarming, de ramen en de ruitenwissers.