De Jaguar XK combineert een krachtige V8 met een elegant-sportief interieur en veel oog voor detail.

Met onder meer de XK120 en XK150, gaat de geschiedenis van de XK-reeks van Jaguar ver terug. Na een lange afwezigheid is de XK eind jaren negentig weer terug als XK8 in coupé en cabrioletvorm. Met zijn langgerekte motorkap met koelopeningen is bij het ontwerp van de XK8 duidelijk gekeken naar de E-Type. Ook Aston Martin werd geraadpleegd, want de eerste moderne XK is een direct broertje van de DB7, waarbij de ‘Jag’ een stuk langer en hoger is. Ook plaatst Jaguar andere motoren. Alternatieven voor de Jaguar XK zijn onder meer de Lexus SC430, Mercedes-Benz SL en BMW 6 Serie.
Gemiddelde prijs
€ 58.712
Meest voorkomende bouwjaar
1986
Gemiddelde kilometerstand
100.685 km
Aangeboden auto’s

De laatste Jaguar XK in de rij is voorzien van een compleet nieuwe bodemplaat en aluminium carrosserie. De XK8 heet voortaan de ‘XK’ en is er weer als coupé en cabriolet. Als instapmodel komt er een 3,5-liter V8 met 258 pk. Topversie is in eerste instantie de XKR, voorzien van een supercharged V8 met 420 pk. Later biedt de XKR 510 pk, verkregen uit een 5,0-liter V8. In de XK levert diezelfde motor 385 pk. Baas boven baas is de XKR-S met liefst 550 pk. Je herkent deze sportieveling aan zijn forse bumperpartijen en grote spoiler.
Kenmerken van deze Jaguar XK

De Jaguar XK die een paar jaar voor de eeuwwisseling verschijnt is de XK8. Deze opvolger van de XJS is met een 294 pk sterke 4,0-liter V8 mét variabele kleptiming sportief, al is de XK vooral een comfortabele GT. Het sportwagen-DNA komt meer naar voren in de XKR die 375 pk haalt uit dezelfde V8-motor maar dan voorzien van compressor. Met de 2002-facelift beschikken zowel de XK8 en XKR over een 4,2 liter V8 die 300 pk om 400 pk aan vermogen genereert. De eerste generatie XK is er zowel als coupé als cabriolet.
Kenmerken van deze Jaguar XK

De Jaguar XK120 is de eerste naoorlogse sportauto van het Britse merk. De auto dankt zijn naam aan de topsnelheid van 120 mijl per uur (192 km/u). De XK120 is er als roadster, coupé en Drophead Coupé. Zijn nauwverwante opvolger, de XK140, focust zich meer op comfort en minder op snelheid. Zo is er meer beenruimte voor de bestuurder. Ook beschikt de XK140 over betere vering en demping. De XK150 volgt met een aerodynamischer design, terwijl schijfremmen voor en achter voortaan standaard zijn. Net als zijn twee voorgangers is XK150 beschikbaar in de carrosserievarianten OTS, DHC en FHC.
Kenmerken van deze Jaguar XK

'Elegant-sportief interieur'
Na de klassieke Jaguar XK-reeks uit de jaren vijftig is het lang stil, maar in de jaren negentig is de XK opeens terug. Als coupé en cabriolet. Door de jaren heen wordt de Brit dan steeds sportiever. De XK krijgt bijvoorbeeld gezelschap van de XKR en XKR-S. In ieder geval heb je altijd een V8-motor en achterwielaandrijvingtot je beschikking. Bijzondere uitvoering is onder andere de XKR 75, ter ere van het 75-jarig bestaan van het merk. Deze versie uit 2010 beschikt over 530 pk, een 'handling and suspension pack' en diverse spoilers en diffusers. Ook is het onderstel verlaagd.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_xk_faq_3604d09551.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025