Klassiek Brits interieur van leder en walnotenhout maken de XK8 net zo elegant van binnen als van buiten.

Na 22 jaar Jaguar XJS verscheen midden jaren negentig dan toch zijn opvolger: de Jaguar XK8. Met zijn slanke vormgeving en elegante lijnen maakt de XK8 indruk en hij is er meteen als coupé én cabrio met klassieke stoffen kap. De Jaguar XK8 is tot in zijn kleinste vezel een GT. Een rijdersauto pur sang. Een gretige achtcilinder benzinemotor vormt een perfect duo met achterwielaandrijving, een uitgebalanceerd onderstel en uiterst directe besturing. Het interieur is typisch Brits: leder en walnotenhout wisselen elkaar af. Alternatieven voor de Jaguar XK8 zijn onder meer de Mercedes-Benz SLi, Lexus SC430 en Aston Martin DB7.
Gemiddelde prijs
€ 17.723
Meest voorkomende bouwjaar
1999
Gemiddelde kilometerstand
146.374 km
Aangeboden auto’s

De Jaguar XK8 is in de beginjaren voorzien van een 294 pk sterke 4,0-liter V8 mét variabele kleptiming, maar na de 2002-facelift beschikt de Brit over een 4,2-liter V8 die 300 pk levert. Beide motoriseringen passen perfect bij de zeer sportieve rijdynamiek van de XK8. De Jaguar stuurt messcherp, gedraagt zich neutraal in bochten en heeft een onderstel dat zelfs bij hoge snelheden geen krimp geeft. Het met walnotenhout beklede dashboard knipoogt duidelijk naar de rijke historie van het merk, net zoals de aanwezige klassieke ronde klokken. Een lederen interieur is standaard, net als elektrische stoelverstelling en airco.
Kenmerken van deze Jaguar XK8

'Elektrisch verstelbare stoelen'
Jaguar XK8 is in de beginjaren voorzien van een 294 pk sterke 4,0-liter V8. Bijzonder is dat de krachtbron variabele kleptiming heeft, een unicum in die tijd. Boven die XK8 komt nog een XKR te staan. Diens 4,0-liter V8 is voorzien van een compressor en levert 375 pk aan vermogen. In 2002 krijgt de Jaguar XK8 een kleine facelift en komt er een 4,2-liter V8 aan boord die ditmaal goed is voor een vermogen van 300 pk. De Jaguar XK8 is er in eerste instantie als coupé, maar naar een paar maanden komt daar een cabriolet naast.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_xk8_faq_833ca65deb.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025