Jaguar XK8

Klassiek Brits interieur van leder en walnotenhout maken de XK8 net zo elegant van binnen als van buiten.

Jaguar XK8
Jens Holierhoek3 minuten leestijd21 oktober 2025

Na 22 jaar Jaguar XJS verscheen midden jaren negentig dan toch zijn opvolger: de Jaguar XK8. Met zijn slanke vormgeving en elegante lijnen maakt de XK8 indruk en hij is er meteen als coupé én cabrio met klassieke stoffen kap. De Jaguar XK8 is tot in zijn kleinste vezel een GT. Een rijdersauto pur sang. Een gretige achtcilinder benzinemotor vormt een perfect duo met achterwielaandrijving, een uitgebalanceerd onderstel en uiterst directe besturing. Het interieur is typisch Brits: leder en walnotenhout wisselen elkaar af. Alternatieven voor de Jaguar XK8 zijn onder meer de Mercedes-Benz SLi, Lexus SC430 en Aston Martin DB7.

De Jaguar XK8 voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Krachtige V8 met variabele kleptiming
  • Uiterst directe besturing
  • Lederen en walnotenhouten interieur
  • Nadelen
  • Relatief krap interieur
  • Automaat vroegere modellen storingsgevoelig
  • Nikasilcoating cilinderwanden vroegere bouwjaren problematisch

Prestaties en rijcomfort

  • Achterwielaangedreven
  • Krachtige V8-motor
  • Messcherpe besturing

Exterieur en carrosserievorm

  • Lange motorkap
  • Als coupé en cabriolet
  • Cabriolet heeft klassieke stoffen kap

Interieur

  • Elektrisch verstelbare stoelen
  • 330 liter aan bagageruimte voor coupé
  • Walnotenhout op het dashboard

Betrouwbaarheid

  • Automatische versnellingsbak vroege modellen is storingsgevoelig
  • Nikasilcoating van de cilinderwanden liet los bij bouwjaren van voor 2000
  • Versleten kunststof distributiekettingspanners komen voor bij vroege bouwjaren

Actueel aanbod van de Jaguar XK8 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 17.723

Meest voorkomende bouwjaar

1999

Gemiddelde kilometerstand

146.374 km

Aangeboden auto’s

Vinden(43)

Afbeelding van logo

Jaguar XK8 generatie 1996-2006

Afbeelding van Jaguar XK8 generatie 1996-2006

De Jaguar XK8 is in de beginjaren voorzien van een 294 pk sterke 4,0-liter V8 mét variabele kleptiming, maar na de 2002-facelift beschikt de Brit over een 4,2-liter V8 die 300 pk levert. Beide motoriseringen passen perfect bij de zeer sportieve rijdynamiek van de XK8. De Jaguar stuurt messcherp, gedraagt zich neutraal in bochten en heeft een onderstel dat zelfs bij hoge snelheden geen krimp geeft. Het met walnotenhout beklede dashboard knipoogt duidelijk naar de rijke historie van het merk, net zoals de aanwezige klassieke ronde klokken. Een lederen interieur is standaard, net als elektrische stoelverstelling en airco.

Kenmerken van deze Jaguar XK8

  • V8 met variabele kleptiming
  • Relatief krap interieur
  • Als coupé en cabriolet
  • Zeer goede rijdynamiek
  • Interieur biedt tal van fraaie klassieke accenten

Interessante uitvoeringen van de Jaguar XK8

Jaguar XK8 is in de beginjaren voorzien van een 294 pk sterke 4,0-liter V8. Bijzonder is dat de krachtbron variabele kleptiming heeft, een unicum in die tijd. Boven die XK8 komt nog een XKR te staan. Diens 4,0-liter V8 is voorzien van een compressor en levert 375 pk aan vermogen. In 2002 krijgt de Jaguar XK8 een kleine facelift en komt er een 4,2-liter V8 aan boord die ditmaal goed is voor een vermogen van 300 pk. De Jaguar XK8 is er in eerste instantie als coupé, maar naar een paar maanden komt daar een cabriolet naast.

Jaguar XK8 Convertible

Veelgestelde vragen over de Jaguar XK8

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jaguar.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025