Luxe binnenin, sportief buiten: de Jaguar XE is een klassieke sedan met een moderne uitstraling en een 50/50-gewichtsverdeling.

De Jaguar XE is een vierdeurs sedan die je met achter- of vierwielaandrijving tegenkomt. De opvolger van de Jaguar X-Type heeft een carrosserie die grotendeels is opgebouwd uit lichtgewicht aluminium. In combinatie met de 50:50-gewichtsverdeling is de Brit een wendbaar model met een perfecte balans. De Jaguar XE kan zich zonder moeite meten met onder meer de Alfa Romeo Giulia, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. Sportief en elegant van buiten, toont de XE ook zijn klasse binnenin. Zoals het bij het merk hoort is het interieur opgebouwd uit hoogwaardige materialen. De XE toont zich bovendien een betrouwbaar model.
Gemiddelde prijs
€ 22.867
Meest voorkomende bouwjaar
2017
Gemiddelde kilometerstand
132.939 km
Aangeboden auto’s

De Jaguar XE is een vierdeurs sportsedan met een fraaie, lage daklijn. Van huis uit is de Brit achterwielaangedreven en in combinatie met de lichtgewicht bouwwijze en ideale gewichtsverdeling zijn de wegligging en stuurgedrag subliem. Hoewel de versie met achterwielaandrijving al heel veel grip biedt, is er ook een vierwielaangedreven variant. Er is in de meeste gevallen een achttraps automaat aan boord. De achterbank is vooral bestemd voor kinderen, maar de kofferbak is met 549 liter ruim. In het interieur zijn hoogwaardige materialen gebruikt. Aardig detail is het licht van de startbutton dat pulseert in het hartritme van een Jaguar.
Kenmerken van deze Jaguar XE

'Na facelift zijn er twee digitale schermen aan boord'
De Jaguar XE kreeg in 2019 een facelift en daarmee ging ook het motorenaanbod op de schop. Na de facelift is de instapversie een achterwielaangedreven 250 pk sterke 2,0-liter benzinemotor. Er is er ook één met 300 pk en dan heb je meteen vierwielaandrijving. In vroege bouwjaren kom je een 3,0-liter V6 tegen. Meestal is de XE voorzien van een automaat, al zijn er ook pre-facelift versies met handbak te vinden. De XE van na 2019 heeft een vernieuwd interieur met een dubbele digitale display. De draaiknop waarmee je de automaat bedient, is vervangen door een SportShift-hendel.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_xe_faq_04746b7e66.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025