De Jaguar XJ is een legendarische sedan met een rijke historie in tal van uitvoeringen sinds de jaren zestig.

De Jaguar XJ is een iconisch model, want de statige sedan gaat terug naar eind jaren zestig. Pas een paar jaar geleden werd zijn productiestop aangekondigd. Hoewel de XJ dus decennialang heeft bestaan, zijn er onder het mom van ‘Never change a winning team’ slechts vier generaties verschenen. Wel kreeg de XJ door de jaren heen tal van technische en cosmetische updates. Bijzonder zijn onder meer de twaalfcilinders en de coupés. Alternatieven voor de Jaguar XJ zijn onder meer de BMW 7-serie, Mercedes-Benz S-Klasse en de Maserati Quattroporte.
Gemiddelde prijs
€ 17.821
Meest voorkomende bouwjaar
2001
Gemiddelde kilometerstand
173.791 km
Aangeboden auto’s

De laatste Jaguar XJ in de historie wordt door hoofddesigner Ian Callum opnieuw getekend. De dubbele koplampen en welvende motorkap keren niet terug. Motorisch pakt de XJ uit met 5,0-liter V8 motoren, waarbij de Supercharged met 510 pk flink wat pit biedt. De XJR 575 met 575 pk bewijst dat het nóg sportiever kan, maar er is ook een meer alledaagse 2.0T met 240 pk om uit te kiezen. Met de tweede facelift in 2015 krijgt de Jaguar XJ LED-koplampen en J-Blade achterlichten aangemeten. Eigentijdse snufjes zoals een 360 graden camera, adaptieve cruise control en rijbaanassistent zitten erop.
Kenmerken van deze Jaguar XJ

De Jaguar XJ van de derde generatie is een stuk ruimer dan zijn voorganger, zowel voor de inzittenden als bagage. Voor wie extra ruimte zoekt is er de versie met lange wielbasis. Dankzij zijn aluminium bouwwijze is de XJ een stuk lichter. Dat komt zijn sportieve prestaties ten goede. Instappen kan al in een 3,0 V6, maar ook de achtcilinders zijn terug. Topversie is de 400 pk sterke 4,2 XJR. Een primeur is de aanwezigheid van een diesel in het motorgamma. In 2007 volgt een facelift en neemt de XJ een aantal designkenmerken van de sportieve XJR over.
Kenmerken van deze Jaguar XJ

De Jaguar XJ krijgt in zijn tweede generatie rechthoekige koplampunits mee. De XJ40 is verder voorzien van een volledig onafhankelijke achteras en het motorenaanbod staat vol met gloednieuwe zescilinder-krachtbronnen. In de tweede generatie duikt ook de XJR op, een sportieve versie. De twaalfcilinder (XJ12) is eveneens terug, ditmaal als 6,0. Later worden de zes- en twaalfcilinders vervangen door een nieuwe generatie achtcilinders, met vermogens tot 295 pk. De XJR met Eaton Roots-compressor is met 363 pk de topversie. Na de facelift zijn de karakteristieke ronde koplampen terug. Met Ford als eigenaar gaat ook de kwaliteit omhoog.
Kenmerken van deze Jaguar XJ

De eerste Jaguar XJ komt uit in drie series. De Series I heeft in eerste instantie een zes-in-lijn aan boord met een cilinderinhoud van 2,8 of 4,2 liter. In 1972 komt er een twaalfcilinder bij. Met deze 5,3 liter is de XJ12 de snelste vierzitter ter wereld. Series II is voorzien van een nieuwe voorzijde en is beschikbaar met verlengde wielbasis en als tweedeurs XJ-C coupé, met een dak van vinyl. Series III herken je aan het door Pininfarina hertekende ontwerp. Naast een 3,4 en 4,2 zes-in-lijn is er nog altijd de 5,3 liter-V12.
Kenmerken van deze Jaguar XJ

'Laatste generatie voorzien van digitale cockpit'
De Jaguar XJ heeft in zijn ruim vijftigjarige bestaan tal van versies voortgebracht. Waar de nieuwste generatie er als diesel en viercilinder te vinden is, kom je in eerdere generaties zelfs machtige twaalfcilinders tegen. Hoewel de XJ in de basis achterwielaandrijving is, vind je de Brit ook met vierwielaandrijving. Ben je op zoek naar extra binnenruimte, dan kom je bij de XJ met verlengde wielbasis uit. Bijzonder zijn de Jaguar XJ6 C en XJ12 C. Beide tweedeurs coupés hebben geen b-stijl, terwijl met vinyl bedekt is. Pininfarina waagde zich aan het ontwerp van de XJ Series III.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_xj_faq_12d91c3a9b.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025