Jaguar E-Type

De Jaguar E-Type geldt voor velen als een van de mooiste auto's ooit en een benchmark voor klassieke schoonheid en technologie..

Jaguar E-Type Commemorative Edition
Jens Holierhoek4 minuten leestijd21 oktober 2025

Met zijn lange, gestroomlijnde, neus wordt de Jaguar E-Type alom beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. De E-Type is gracieus en elegant en in zijn tijd al een sensatie. De Brit haalde immers een topsnelheid van 150 mph (241 km/u). Waar de concurrentie nog voorzien was van een starre achteras en trommelremmen, innoveerde de Jaguar E-Type met schijfremmen rondom en onafhankelijke vering voor én achter. Ook was een sperdifferentieel standaard. Alternatieven voor de iconische Jaguar E-Type zijn onder meer de Aston Martin DB5, Porsche 911 en de Mercedes-Benz SL.

De Jaguar E-Type voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Iconisch design met sierlijke lange motorkap
  • Onafhankelijke vering voor en achter
  • Krachtige V12 motoroptie beschikbaar
  • Nadelen
  • Oudere modellen hebben glazen koplampbehuizing
  • Klein achterbankje bij 2+2 coupé
  • Airco pas vanaf Series 2 beschikbaar

Prestaties en rijcomfort

  • Sensationele twaalfcilinder (Series 3)
  • Onafhankelijke vering voor én achter
  • Standaard schijfremmen

Exterieur en carrosserievorm

  • Als coupé, cabriolet en 2+2 coupé
  • Sierlijke lange motorkap
  • Series 1 is voorzien van glazen koplampbehuizing

Interieur

  • Vroege bouwjaren hebben dashboard in aluminium
  • Tuimelschakelaars
  • Zeer comfortabele stoelen

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Ook betrouwbaar als investering
  • Problemen in het koelsysteem komen soms voor

Actueel aanbod van de Jaguar E-Type op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 116.380

Meest voorkomende bouwjaar

1968

Gemiddelde kilometerstand

51.253 km

Aangeboden auto’s

Vinden(41)

Afbeelding van logo

Jaguar E-Type generatie 1971-1974

Afbeelding van Jaguar E-Type generatie 1971-1974

De Jaguar E-Type pakt in de derde generatie uit met een imposante 5,3-liter V12. Die krachtbron, liefst 272 pk sterk, is grotendeels opgetrokken uit aluminium om gewicht te besparen. De Series 3 krijgt een 23 centimeter langere wielbasis, zodat er ruimte was voor de twaalfcilinder. Ook is de spoorbreedte vergroot. Voortaan is stuurbekrachtiging standaard. Het stuur wordt daarmee ook kleiner. Op uiterlijk gebied herken je de derde generatie aan de aangepaste ‘birdcage’-grille en omrande wielkasten. De Jaguar E-Type is er als cabriolet en 2+2 coupé. Naast een automaat is er ook een handbak voorhanden.

Kenmerken van deze Jaguar E-Type

  • Indrukwekkende 5,3-liter V12
  • Motor is grotendeels van aluminium
  • Stuurbekrachtiging is standaard
  • Nieuwe grille
  • Met automaat en handbak
Afbeelding van logo

Jaguar E-Type generatie 1969-1971

Afbeelding van Jaguar E-Type generatie 1969-1971

De Jaguar E-Type Series 2 heeft wederom koplampen zonder glazen kap. Ze zijn bovendien een stuk hoger geplaatst. Verder volgt de langere achterbumper meer de vorm van de carrosserie en worden de achterlichten voortaan onder de bumper gemonteerd. Opvallend zijn de grotere knipperlichten. Een grotere radiateur zorgt voor meer koeling en de remmen worden krachtiger. Nieuw is ook dat de Jaguar E-Type beschikt over stuurbekrachtiging en airco. In het interieur zijn stoelen met hoofdsteunen standaard, en is het centrale paneel voorzien van platte tuimelschakelaars. Klein detail, maar wel handig: het afsluitbare dashboardkastje.

Kenmerken van deze Jaguar E-Type

  • Hoger geplaatste koplampen
  • Grotere knipperlichten
  • Krachtiger remmen
  • Grotere radiator
  • Stoelen met hoofdsteunen
Afbeelding van logo

Jaguar E-Type generatie 1961-1967

Afbeelding van Jaguar E-Type generatie 1961-1967

De Jaguar E-Type Series 1 leent de zes-in-lijn benzinemotor van de Jaguar XK150S. Er zijn twee tweezitters: een coupé en een cabriolet. In 1966 volgt een 2+2 coupé. Die versie is 9-inch langer en biedt een kleine achterbank, geschikt voor twee kinderen. Vanaf 1964 is een 4,2-liter zes-in-lijn motor standaard, goed voor een ongekende topsnelheid van 241 km/u. In de vroege bouwjaren is de Jaguar E-Type voorzien van lederen kuipstoelen en een aluminium dashboard. Later verschijnt er zwart vinyl en leer op het dashboard. In 1967 verdwijnt de glasbedekking van de koplampen.

Kenmerken van deze Jaguar E-Type

  • Als coupé, cabriolet en 2+2 coupé
  • Vroege bouwjaren hebben 3,8-liter motor uit de Jaguar XK150S
  • Latere bouwjaren zijn voorzien van een 4,2-liter zes-in-lijn motor
  • Zeer comfortabele lederen kuipstoelen
  • De zogenaamde ‘Jaguar E-Type 1.5’ ontbeert glasbedekking op de koplampen

Interessante uitvoeringen van de Jaguar E-Type

De Jaguar E-Type is in drie series verschenen. In combinatie met de nodige carrosserievormen en motoriseringen is er veel variatie. Interessante uitvoeringen zijn onder meer de Jaguar E-Type V12 uit de derde generatie en de Jaguar Series E-Type Roadster uit de eerste serie. Ben je op zoek naar een E-Type met ruimte achter de voorstoelen, dan is de 2+2 een aanrader. In tegenstelling tot de reguliere tweezitters is er een compacte achterbank aanwezig. Extreem zeldzaam is de Jaguar Low Drag Coupé. In de jaren zestig werden ook een aantal Lightweight Racers gebouwd, op basis van een aluminium chassis.

Jaguar E-Type roadster

Veelgestelde vragen over de Jaguar E-Type

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jaguar.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025