De Jaguar E-Type geldt voor velen als een van de mooiste auto's ooit en een benchmark voor klassieke schoonheid en technologie..

Met zijn lange, gestroomlijnde, neus wordt de Jaguar E-Type alom beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. De E-Type is gracieus en elegant en in zijn tijd al een sensatie. De Brit haalde immers een topsnelheid van 150 mph (241 km/u). Waar de concurrentie nog voorzien was van een starre achteras en trommelremmen, innoveerde de Jaguar E-Type met schijfremmen rondom en onafhankelijke vering voor én achter. Ook was een sperdifferentieel standaard. Alternatieven voor de iconische Jaguar E-Type zijn onder meer de Aston Martin DB5, Porsche 911 en de Mercedes-Benz SL.
Gemiddelde prijs
€ 116.380
Meest voorkomende bouwjaar
1968
Gemiddelde kilometerstand
51.253 km
Aangeboden auto’s

De Jaguar E-Type pakt in de derde generatie uit met een imposante 5,3-liter V12. Die krachtbron, liefst 272 pk sterk, is grotendeels opgetrokken uit aluminium om gewicht te besparen. De Series 3 krijgt een 23 centimeter langere wielbasis, zodat er ruimte was voor de twaalfcilinder. Ook is de spoorbreedte vergroot. Voortaan is stuurbekrachtiging standaard. Het stuur wordt daarmee ook kleiner. Op uiterlijk gebied herken je de derde generatie aan de aangepaste ‘birdcage’-grille en omrande wielkasten. De Jaguar E-Type is er als cabriolet en 2+2 coupé. Naast een automaat is er ook een handbak voorhanden.
Kenmerken van deze Jaguar E-Type

De Jaguar E-Type Series 2 heeft wederom koplampen zonder glazen kap. Ze zijn bovendien een stuk hoger geplaatst. Verder volgt de langere achterbumper meer de vorm van de carrosserie en worden de achterlichten voortaan onder de bumper gemonteerd. Opvallend zijn de grotere knipperlichten. Een grotere radiateur zorgt voor meer koeling en de remmen worden krachtiger. Nieuw is ook dat de Jaguar E-Type beschikt over stuurbekrachtiging en airco. In het interieur zijn stoelen met hoofdsteunen standaard, en is het centrale paneel voorzien van platte tuimelschakelaars. Klein detail, maar wel handig: het afsluitbare dashboardkastje.
Kenmerken van deze Jaguar E-Type

De Jaguar E-Type Series 1 leent de zes-in-lijn benzinemotor van de Jaguar XK150S. Er zijn twee tweezitters: een coupé en een cabriolet. In 1966 volgt een 2+2 coupé. Die versie is 9-inch langer en biedt een kleine achterbank, geschikt voor twee kinderen. Vanaf 1964 is een 4,2-liter zes-in-lijn motor standaard, goed voor een ongekende topsnelheid van 241 km/u. In de vroege bouwjaren is de Jaguar E-Type voorzien van lederen kuipstoelen en een aluminium dashboard. Later verschijnt er zwart vinyl en leer op het dashboard. In 1967 verdwijnt de glasbedekking van de koplampen.
Kenmerken van deze Jaguar E-Type

'Zeer comfortabele stoelen'
De Jaguar E-Type is in drie series verschenen. In combinatie met de nodige carrosserievormen en motoriseringen is er veel variatie. Interessante uitvoeringen zijn onder meer de Jaguar E-Type V12 uit de derde generatie en de Jaguar Series E-Type Roadster uit de eerste serie. Ben je op zoek naar een E-Type met ruimte achter de voorstoelen, dan is de 2+2 een aanrader. In tegenstelling tot de reguliere tweezitters is er een compacte achterbank aanwezig. Extreem zeldzaam is de Jaguar Low Drag Coupé. In de jaren zestig werden ook een aantal Lightweight Racers gebouwd, op basis van een aluminium chassis.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_e_type_faq_55ae209105.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025