De Jaguar Mark II is een stijlvolle, krachtige sportsedan met klassiek design en staat garant voor een onvergetelijke rijervaring.

De Jaguar Mark II is de opvolger van de Mark I. De Mark II neemt veel van zijn voorganger over, maar zorgt ondertussen ook voor een moderniseringsslag en biedt meer rijcomfort. Niet alleen met zijn klassieke lijnen maakt de Jaguar Mark II indruk, ook krachtige motoren geven de vijfzits sportsedan allure. De topversie – voorzien van een 223 pk 3,8-liter zescilinder – is zelfs zo snel dat de Mark II de favoriete auto van bankrovers wordt. Knappe politieauto die in de jaren zestig een topsnelheid van 201 km/u overtreft. Alternatieven zijn de Rover P5 en de Humber Super Snipe.
Gemiddelde prijs
€ 33.175
Meest voorkomende bouwjaar
1964
Gemiddelde kilometerstand
51.288 km
Aangeboden auto’s

De Jaguar Mark II oogt een stuk moderner dan zijn voorganger, de Mark I, dankzij het toegenomen glasoppervlak. De Mark II beschikt over liefst 18% meer raamoppervlakte. Een nieuwe grille en grotere koplampen horen ook bij het nieuwe uiterlijk van de klassiek gelijnde Brit. De sportsedan is modern voor zijn tijd. Zo heeft de Mark II schijfremmen op vier wielen, is er de keuze uit een vierversnellingsbak (optioneel met overdrive) of automaat met drie verzetten. Stuurbekrachtiging is standaard en drie zescilinder benzinemotoren geven de Jaguar veel sportiviteit. Nieuw is de 3,8-liter zescilinder die liefst 223 pk vermogen levert.
Kenmerken van deze Jaguar Mark 2

'Combinatie van walnotenhout en hoogwaardig leder'
De Jaguar Mark II kom je tegen met een keuze uit drie zescilinder benzinemotoren. De instapversie is een 2,4-liter zescilinder die 122 pk levert. Een stuk krachtiger is de 3,4 liter zes-in-lijnmotor die goed is voor een vermogen van 213 pk. Topversie is de 223 pk sterke 3,8-liter zescilinder. Die motor geeft de Jaguar Mark II een topsnelheid van 201 km/u en een sprint van nul naar honderd in 8,5 seconden. In 1967 gingen de 2,4- en de 3,4-liter van de Mark II verder onder nieuwe namen: de 240 en 340.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jaguar_mark_ii_faq_5792604694.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025