Jaguar Mark II

De Jaguar Mark II is een stijlvolle, krachtige sportsedan met klassiek design en staat garant voor een onvergetelijke rijervaring.

Jaguar Mark II
Jens Holierhoek3 minuten leestijd21 oktober 2025

De Jaguar Mark II is de opvolger van de Mark I. De Mark II neemt veel van zijn voorganger over, maar zorgt ondertussen ook voor een moderniseringsslag en biedt meer rijcomfort. Niet alleen met zijn klassieke lijnen maakt de Jaguar Mark II indruk, ook krachtige motoren geven de vijfzits sportsedan allure. De topversie – voorzien van een 223 pk 3,8-liter zescilinder – is zelfs zo snel dat de Mark II de favoriete auto van bankrovers wordt. Knappe politieauto die in de jaren zestig een topsnelheid van 201 km/u overtreft. Alternatieven zijn de Rover P5 en de Humber Super Snipe.

De Jaguar Mark II voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Krachtige 3,8-liter zescilinder motor
  • Schijfremmen rondom voor betere remprestaties
  • Standaard stuurbekrachtiging voor comfortabeler rijden
  • Nadelen
  • Lekkage krukasafdichting kan voorkomen
  • Populair bij criminelen, verhoogd diefstalrisico
  • Betrouwbaarheid varieert door ouderdom

Prestaties en rijcomfort

  • Schijfremmen rondom
  • 3,8-liter zes-in-lijn is voorzien van sperdifferentieel
  • Krachtige zescilinder motoren

Exterieur en carrosserievorm

  • Klassiek gelijnde sportsedan
  • Meer glasoppervlak dan zijn voorganger
  • Nieuwe grille en koplampen

Interieur

  • Plek voor vijf inzittenden
  • Combinatie van walnotenhout en hoogwaardig leder
  • Veel bagageruimte

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • Lekkage van de krukasafdichting komt soms voor
  • Roest is een aandachtspunt

Actueel aanbod van de Jaguar MK II op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 33.175

Meest voorkomende bouwjaar

1964

Gemiddelde kilometerstand

51.288 km

Aangeboden auto’s

Vinden(25)

Afbeelding van logo

Jaguar Mark II generatie 1959-1967

Afbeelding van Jaguar Mark II generatie 1959-1967

De Jaguar Mark II oogt een stuk moderner dan zijn voorganger, de Mark I, dankzij het toegenomen glasoppervlak. De Mark II beschikt over liefst 18% meer raamoppervlakte. Een nieuwe grille en grotere koplampen horen ook bij het nieuwe uiterlijk van de klassiek gelijnde Brit. De sportsedan is modern voor zijn tijd. Zo heeft de Mark II schijfremmen op vier wielen, is er de keuze uit een vierversnellingsbak (optioneel met overdrive) of automaat met drie verzetten. Stuurbekrachtiging is standaard en drie zescilinder benzinemotoren geven de Jaguar veel sportiviteit. Nieuw is de 3,8-liter zescilinder die liefst 223 pk vermogen levert.

Kenmerken van deze Jaguar Mark 2

  • Flink meer raamoppervlakte dan zijn voorganger
  • Nieuwe grille en grotere koplampen
  • Stuurbekrachtiging is standaard
  • Met automaat en handbak
  • Zeer krachtige 3,8-liter zescilinder

Interessante uitvoeringen van de Jaguar Mark II

De Jaguar Mark II kom je tegen met een keuze uit drie zescilinder benzinemotoren. De instapversie is een 2,4-liter zescilinder die 122 pk levert. Een stuk krachtiger is de 3,4 liter zes-in-lijnmotor die goed is voor een vermogen van 213 pk. Topversie is de 223 pk sterke 3,8-liter zescilinder. Die motor geeft de Jaguar Mark II een topsnelheid van 201 km/u en een sprint van nul naar honderd in 8,5 seconden. In 1967 gingen de 2,4- en de 3,4-liter van de Mark II verder onder nieuwe namen: de 240 en 340.

Jaguar Mark II

Veelgestelde vragen over de Jaguar Mark II

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jaguar.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025