De S2000 is een moderne klassieker met achterwielaandrijving en een 2,0-liter motor die een wereldrecord neerzet.

Wie jarig is, deelt uit. Dat dacht Honda toen ze in 1999 50 werden. Daarom werd de Honda S2000 gebouwd. Er is niets geleend van andere modellen of merken. De sportieve roadster wordt uitgerust met een 2,0-liter motor die een wereldrecord neerzet. Niet eerder leverde een atmosferische motor zoveel pk’s per liter. Die 241 pk wordt op de achterwielen losgelaten, wat de bestuurder nogal eens aan het werk kan zetten. Een auto voor de liefhebber dus. In 2004 wordt dit alles een beetje getemperd, maar het blijft een auto die menig purist een glimlach op het gezicht tovert.
Gemiddelde prijs
€ 34.254
Meest voorkomende bouwjaar
2000
Gemiddelde kilometerstand
118.308 km
Aangeboden auto’s

Hoewel het geen echte generatie is, komt er in 2004 een flinke update naar de Honda S2000. Zo wordt de ophanging verbeterd voor een stabielere rijervaring die meer vergevingsgezind is. Voor andere markten komt Honda met een nieuwe 2,4-liter motor, maar in Europa blijft de 2,0-liter met 241 pk in gebruik. Het zijn geen revolutionaire aanpassingen, maar de verfijning maakt de auto toegankelijker om te rijden. Aan de buitenkant krijgen de bumpers een nieuw ontwerp en worden luchtinlaten breder.
Kenmerken van deze Honda S2000

Honda wordt in 1999 50 jaar en viert dat met de Honda S2000. Het is een technisch hoogstandje waarbij Honda geen onderdelen van andere modellen heeft geleend. De S2000 wordt uitgerust met een 2,0-liter motor die goed is voor 241 pk. Met 120 pk per liter motorinhoud was dat een record. Door de motor achter de vooras te plaatsen ontstaat een gewichtsverdeling van 50:50, wat het rijgedrag ten goede komt. Daarbij hielp ook het gebruik van aluminium waardoor het gewicht beperkt bleef.
Kenmerken van deze Honda S2000

'Interieur is minimalistisch, met uniek digitaal dashboard'
Kun je bij de Honda S2000 nog spreken van een instapmodel? Standaard kreeg de S2000 namelijk al de 2,0-liter motor met 241 pk en een chassis dat helpt enorm strak te sturen. Daarbij was het altijd een cabrio met elektrisch bedienbare kap. Voor de Europese markt zijn twee speciale uitvoeringen gebracht. De S2000 GT, met hardtop. Daarmee was het hele jaar rijden wat comfortabeler en werd het iets stiller in de S2000. En de Ultimate Edition die wit werd gespoten en rood lederen bekleding kreeg. In de basis is echter geen verschil met het “instapmodel”.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_s2000_faq_522510131c.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025