De Honda e verblindt met fenomenaal retrodesign en rijplezier, maar zijn beperkte actieradius remt succes.

De Honda e kent behoorlijke pieken en dalen in zijn vierjarige bestaan. Het concept en de nagenoeg identieke productieversie worden onder luid gejuich ontvangen, maar toch gaat het momentum van de smaakmaker snel bergafwaarts wegens hoge prijzen en zijn relatief kleine actieradius. Vanwege tegenvallende verkoopcijfers verdwijnt de Honda e snel van de markt, maar vergeten wordt hij niet zomaar. Met zijn retro styling, eigenzinnige interieur en fantastische rijgedrag maakt-ie menig koper iedere dag nog blij. Ware het niet voor een aantal ongelukkige beslissingen, had Honda een geweldig succesnummer in handen. In plaats daarvan is het klassieker in wording.
Gemiddelde prijs
€ 19.020
Meest voorkomende bouwjaar
2020
Gemiddelde kilometerstand
35.246 km
Aangeboden auto’s

De vreugde is groot wanneer Honda de eerste beelden van haar volledig elektrische ‘e’ toont. Het publiek valt massaal voor de aantrekkelijke, retro hatchback, compleet met bijzonder interieur. De gemoederen sussen wanneer meer details naar buiten komen. Zijn relatief hoge prijs en beperkte actieradius van ongeveer 220 kilometer – volgens Honda voldoende voor de meeste autoritten – zorgen voor dramatische verkoopcijfers. Na vier jaar en nog geen 15.000 verkopen valt het doek. Desondanks blijft de Honda e een treffende, eigenzinnige EV die als occasion voor bepaalde mensen erg interessant kan zijn, bijvoorbeeld voor mensen die een beeldschone, emissievrije boodschappenauto zoeken.
Kenmerken van deze Honda e

'Bijzondere styling van interieur, mix van high-tech en retro'
De Honda e werd bekritiseerd vanwege zijn beperkte actieradius. Je kunt zelfs zeggen dat dit – samen met de hoge prijs – voor zijn tenondergang heeft gezorgd. Dat er wellicht betere alternatieven zijn, wil niet zeggen dat je de Honda e moet vermijden. Integendeel, de technische prestaties zijn meer dan prima en het rijgedrag is uitstekend. Er zijn 136 of 154 pk sterke varianten. Dat lijkt niet veel, maar dankzij het lage gewicht van de EV en het scherpe rijgedrag, kun je er veel plezier mee beleven. Als je met de actieradius kunt leven, is de Honda e zeker het overwegen waard.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_e_faq_2e4ed6f7ce.jpeg?width=1200&height=1200)
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025